Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nesten tippa 30 år, men endelig funnet ut hva jeg vil jobbe med. Fra før har jeg en komplett urelevant bachelorgrad + noen diverse årsstudier. 1 år kan brukes til undervisning i samfunnsfag, men ellers er det lite skolerelevant innen økonomi og administrasjon. 

Jeg har kommer frem til at jeg må velge mellom disse: 

- Starte helt forfra og søke meg inn på 5-åring grunnskolelærer til neste høst. Da er det totalt 6 år fra nå til jeg er ferdig.

- Ta en mastergrad og så PPU. Det betyr 3 år til på skolebenken. 

Jeg ønsker primært å jobbe med barn fra 5 klasse og oppover, og jeg vil helst ha muligheten til å jobbe på videregående. Det beste er jo egentlig å gå for en mastergrad (og så PPU), men problemet mitt er at jeg ikke har lyst til å gå en master innen mitt felt. Jeg har valgt feil fra første stund og det byr meg faktisk så i mot at jeg ikke tror jeg vil klare å komme meg gjennom 2 år innen økonomi og administrasjon. Da er valget mitt i så fall å finne en mastergrad jeg kan komme inn på med min bakgrunn, men som ikke omhandler øk.ad eller å ta en ny faglig fordypning som gir meg adgang til en master innen et annet fagfelt. Aller helst skulle jo dette vært noe jeg kunne anvendt enten for å komme inn på PPU-året eller i jobben som lærer. Jeg har vurdert fordypning i pedagogikk og så master i spesialpedagogikk. Dette er egentlig noe jeg tenker å ta før eller siden som lærer da jeg syns fagfeltet er spennende i seg selv. 

Føler jeg har stoppet opp litt og ikke kommer meg videre siden jeg ikke klarer å velge hva jeg burde gjøre! Jeg har ikke mulighet til å flytte pga barn og mann med jobb i denne byen. Samtidig er jeg avhengig av at studiet er mulig å fullføre stort sett alene da jeg er nødt til å jobbe 100% ved siden. Et år på PPU med obligatorisk oppmøte og praksis skal man alltid klare, men det går ikke over flere år med nye studier. Jeg vil også komme meg fort ut i jobb og burde være ferdig å studere innen 3 år pga boligplaner.

Hva burde jeg satse på? Hvilken studieretning burde jeg gå for? Eller noen som har tips om en mastergrad man kommer inn på med en slik bakgrunn? 

Anonymkode: 459b6...b56

Skrevet

Jeg hadde tatt kontakt med studiestedet du tilhører, siden du ikke kan flytte på deg. Når det gjelder spesialpedagogikk, så knyttes det opp mot et fagfelt. Det vil si at for deg, så har du økonomiske og administrative fag, samt samfunnsfag. Men fordelen med master og så PPU, er at du får et bein innafor, og kan ta flere årsenheter på deltid på nett senere. For eksempel Høyskolen i Volda. 

Er lektor selv i vgs. 

AnonymBruker
Skrevet

Ppu. Du kan ta flere fag senere som bruker over skriver. Skolene sponser videreutdanning for lærere.

Anonymkode: 40eb5...d5a

AnonymBruker
Skrevet

Skolene sponser videreutdanning for fast ansatte lærere ja, men det er nesten helt umulig å få fast ansettelse uten å ha basisfagene. Jeg mangler 15 studiepoeng matte (har 15 matte, 60 norsk og 60 engelsk pluss masse annet nyttig, inkludert grunnskolelærerutdanning), og får ikke fast jobb noe sted. Får årsvikariater, men får beskjed om at det ikke blir noe mer fordi jeg mangler 15 poeng matte. Skolene ønsker jo ikke å bruke penger på å etterutdanne, så nå ansetter de bare lærere som er ferdigutdannet. Man skal nok ganske langt ut i distriktene før man får jobb i barne-/ungdomsskolen uten en god og nyttig fagbredde og alle basisfagene på plass. 

PPU er dessverre også blitt "annenrangs", da grunnskolelærerutdanningen er mye bedre egnet hvis man ønsker å jobbe i grunnskolen. Årsenheter og PPU er ikke rettet mot barn på samme måten. På grunnskolelærer 1-7 feks. går man jo bare sammen med andre som skal jobbe i barnetrinnet, og alt er lagt opp etter det. På PPU studerer man sammen med de som skal bli sykepleierlærere, elektrolærere etc., det sier seg selv at pensum og faglige diskusjoner blir deretter. 

Hvis du ønsker å jobbe fra 5. klasse og oppover, ville jeg gått Grunnskolelærer 5.-10. Det tar lenger tid, men det skaffer deg en trygg jobb med en gang. Bare husk å ta nok studiepoeng i alle basisfagene, slik at du ikke havner i etterutdanningsfella. Da får du bare vikariater. 

Anonymkode: 9e8d8...6b2

AnonymBruker
Skrevet

Begynn på Steinerhøyskolen og ta lærerutdannelsen der, de har ledige studieplasser fra høsten av! :) 

Anonymkode: 8366d...27b

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har fag fra før som kan brukes i eksempelvis samfunnsfag, ville jeg tatt 3-årig faglærerutdanning :) la oss si du tar bachelor i faglærerutanningen i musikk, så vil du være adjunkt (4-årig utdanning) når du er ferdig med bacheloren, ettersom du har samfunnsfag. De andre lærerutdanningene (lektor/grunnskolelærer) er 5-årig, eller du må ta master i et skolerelevant fag+PPU (=6 år, du kommer ikke lengre inn på PPU uten master). 

Så den korteste og letteste veien for deg er faglærerutdanning, men det er jo ikke alle høgskoler/universiteter som tilbyr dette, da

Anonymkode: 78232...6c2

AnonymBruker
Skrevet

Med faglærerutdanning er du forøvrig kvalifisert for 1-13. trinn, men er som regel peilet fra 5. trinn og oppover, hvilket du sier du ønsker :)

Anonymkode: 78232...6c2

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer også for faglærer. Har dette selv. 👍

Anonymkode: 5cbd9...0ab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med de andre i at du bør gå lærerutdanningen fem år for å ha best mulig sjanse for å få jobb, men det er vanskelig å kombinere med full jobb. Er det mulig for deg å ta det samlingsbasert?

Generelt er det nok altfor mange forbehold og krav fra din side til at dette skal være realistisk (gjøres ved siden av jobb så ikke noe obligatorisk, bør ta bare tre år, fagene du har fra før er lite relevante og/eller er ikke store undervisningsfag). Du må enten være villig til (og i stand til økonomisk) å investere mer tid og penger i lærerutdanning, eller du bør finne på noe annet. En hvilken som helst master + PPU hjelper deg ikke - for det første er det vanskelig å komme inn på PPU hvis du har få undervisningsfag, og i tillegg er det vanskelig å få jobb. Du vil være lite attraktiv med kun samfunnsfag (det har «alle») og økonomi (et lite fag de fleste steder evt de har det ikke i det hele tatt på vgs).

Anonymkode: ba2da...547

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar dere! 

Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å hoppe på en master nå til høsten. Jeg er sånn bob-bob interessert, men tror jeg skal klare det. Masteroppgaven kan heldigvis handle om noe relatert til utdanning/pedagogikk, så det tror jeg endelig blir noe jeg faktisk kan fordype meg i med glede :)

Jeg glemte å nevne det i hovedinnlegget, men drømmen min er altså ikke å undervise i kun samfunnsfag og økonomi. Jeg planlegger å ta årsstudier underveis slik at jeg får undervisningskompetanse i minimum norsk + et fag til. Jeg er litt usikker på det andre faget, men mulig det blir historie. Matematikk ønsker jeg virkelig å undervise i, men de studiepoengene tror jeg ikke jeg klarer å ta ved siden av masteren. Det får bli videreutdanning etter hvert. Men er det lurt å kunne undervise i både matematikk, norsk og engelsk? Jeg har ikke vurdert engelsk før. 

Jeg håper bare master + 3 undervisningsfag er nok til å komme inn på PPU her i byen om noen år. Krysser fingrene. Jeg har virkelig lyst til å ha muligheten til å jobbe på videregående så mye på grunn av det falt valget på PPU og ikke GLU. 

TS

Anonymkode: 459b6...b56

Skrevet

Med mindre du sikter deg inn på småtrinnet er det på ingen måte nødvendig å ha undervisningskompetanse i både norsk, matte og engelsk. Å ha både engelsk og norsk er heller ikke en spesielt gunstig kombinasjon, med tanke på rettebyrden. Det er lurt å ha ett av disse fagene, siden det er de tre største fagene, med høyest krav til formell kompetanse og mangel på lærere. Så om du velger norsk ville jeg personlig ha valgt fag som ikke er basisfag i tillegg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg signerer Vampen. Om du ikke er glad i ekstremt mye arbeid, ville jeg ikke ha kombinert norsk og engelsk pga rettebyrden.

Anonymkode: d0313...b27

Skrevet

Har du samfunnsfag så har du også kompetanse i historie :) ikke ta årsstudium i historie med andre ord. 

Jeg har historie, norsk og engelsk. Går greit å kombinere,men det er hektisk når det står på mtp retting. Har 3 vurderinger med karakter + halvårsprøver i hvert fag. 

Skrevet
42 minutter siden, Neutral90 skrev:

Har du samfunnsfag så har du også kompetanse i historie :) ikke ta årsstudium i historie med andre ord. 

Jeg har historie, norsk og engelsk. Går greit å kombinere,men det er hektisk når det står på mtp retting. Har 3 vurderinger med karakter + halvårsprøver i hvert fag. 

All ære til dere som klarer kombinasjonen norsk og engelsk. :) Jeg har norsk og prøver å få til 6 halvårsvurderinger med karakter, altså 2 pr karakter. Jeg tror jeg hadde omkommet om jeg hadde hatt engelsk i tillegg. :ler: 

Skrevet
23 minutter siden, Vampen skrev:

All ære til dere som klarer kombinasjonen norsk og engelsk. :) Jeg har norsk og prøver å få til 6 halvårsvurderinger med karakter, altså 2 pr karakter. Jeg tror jeg hadde omkommet om jeg hadde hatt engelsk i tillegg. :ler: 

Jeg har norsk YF, altså bare en karakter. Vi har derfor like mange vurderinger å rette pr skoleår, selv om jeg også har engelsk 👍

Skrevet
2 minutter siden, Neutral90 skrev:

Jeg har norsk YF, altså bare en karakter. Vi har derfor like mange vurderinger å rette pr skoleår, selv om jeg også har engelsk 👍

Ah, skjønner! Da ble det litt mer forståelig. :Nikke: Jeg håper det blir færre karakterer i norsk på alle trinn og linjer etter hvert. For med tre karakterer i ett fag får man ikke gjort stort annet enn å jakte på vurderingsgrunnlag. Hadde jeg hatt engelsk også hadde det fort blitt 10 karaktervurdering pr halvår, og da hadde jeg virkelig dødd. 

Skrevet
23 minutter siden, Vampen skrev:

Ah, skjønner! Da ble det litt mer forståelig. :Nikke: Jeg håper det blir færre karakterer i norsk på alle trinn og linjer etter hvert. For med tre karakterer i ett fag får man ikke gjort stort annet enn å jakte på vurderingsgrunnlag. Hadde jeg hatt engelsk også hadde det fort blitt 10 karaktervurdering pr halvår, og da hadde jeg virkelig dødd. 

Helt enig med deg! 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...