Gå til innhold

Katt som ALLTID skal oppå kjøkkenbenken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en to år gammel hannkatt som er veldig nysgjerrig av natur. Dette fører blant annet til at han alltid kommer og hopper oppå kjøkkenbenken hvis jeg holder på med noe der. Det er umulig å få jobbe i fred på kjøkkenet.. Han har også er merkelig fascinasjon for rennende vann og vil leke med vannstrålen. Har selvfølgelig husjet ham ned fra benken når dette skjer, men sekunder etterpå så er han oppe igjen.. Har også to eldre katter i huset, men de gjør ikke dette. Noen som har vært borti en lignende situasjon og har noen gode tips for å venne han av med dette? 

Anonymkode: 47d7f...45f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slik var min og. Jeg skaut henne med spruteflaska hver gang hun gjorde det, og mens dette stod på var kjøkkenet utilgjengelig for henne når jeg var borte. Hun kan gå hvor hun vil, men kjøkkenbenken er min.

Anonymkode: 5333e...3bf

AnonymBruker
Skrevet

Kan noe av dette hjelpe?
https://www.wikihow.com/Prevent-Cats-from-Jumping-on-Counters

Jeg har sett gode resultater (og morsomme videoer) av katter som hopper opp på benker med tape eller alluminiumsfolie liggende. Det er oftest nok til at de synes det er såppass ubehagelig at de vil holde seg unna. Her er et litt morsomt eksempel på at tape og alluminiumsfolie fungerer utmerket:
https://youtu.be/L6C9CnklbjU
https://youtu.be/mRx2MFf0dWs

Det jeg personlig gjør er å lage et helvetes til bråk med klapping og stamping og en høylydt "SSSSHHHHH!"-lyd som de hater. Etter noen få ganger finner de ut at det der er fryktelig plagsomt, og gir opp.

Det som også fungerer veldig fint hvis de ikke tar et nei for et nei med klappingen min er å sprute på de med vann. Det er helt ufarlig, og de vil mest sannsynlig ikke skjønne at det kommer fra meg siden jeg kan være et stykke unna. Jeg kjøper sprøyter (uten spiss, selvsagt) på apoteket. En liten en er nok. Fyll den med vann og ha den i nærheten når du trenger den. Sprut på katten hver gang han hopper opp, uten å snu deg eller gjøre noe spesielt ut av det. Katten vil forhåpentligvis, nok en gang, finne ut at benken ikke er verd det ekle, kalde og plutselige vannet og gi opp.

Anonymkode: c3511...023

AnonymBruker
Skrevet

Skal tro om det hadde funka for min da som faktisk liker vann 😛:)

Han stikker både beina og hodet under rennende vann om han får sjansen. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal tro om det hadde funka for min da som faktisk liker vann 😛:)

Han stikker både beina og hodet under rennende vann om han får sjansen. 

TS

Min dusjer med meg, men hater å bli "skutt" 😏 de skvetter jo litt.

Anonymkode: 5333e...3bf

Skrevet

jeg har prøvd både folie og vanndusj uten større hell.  Det er godt mulig at din katt er som min, som at "jeg forstår du ikke vil jeg skal være på benken, jeg er bare ikke enig". 

Men siden katten din har en fascinasjon for rennende vann, har du vurdert å eventuelt skaffe en drikkefontene for katter som han kan vie sin tid til istedet?

AnonymBruker
Skrevet

Hva med sånn piss of/cat off eller noe? Det skal jo ha en 'skremmende' lukt for katter, så de ikke går i bed og slikt feks, kanskje spraye det på benken/ha en skål/spraye på noe papir å legge på benken eller noe i en periode? Kan jo hende Katten begynner å forbinde benken med noe ekkelt da :)

Anonymkode: 38265...925

• Liker 1
Skrevet

Hva med å være konsekvent (sier ikke at du ikke er det altså) og si nei på kjøkkenet, men la han få lov på badet. Det funker greit her i huset. Lar gjerne krana på badet stå å sildre litt også da pusene mine elsker friskt rennende vann. 

AnonymBruker
Skrevet

Du vet hva katter bruker de potene til? Grave ned bæsj som er full av farlige bakterier som Toxoplasma.

Det kan gi deg hjerneskade. Over 30barn dør av dette hvert å i Norge.

Så at en katt går rundt med potene der du skal lage mat bør du ta alvorlig. Dette får du da i deg før eller siden. 
Vi lukker igjen døra inn til kjøkkenet. Slik at katten ikke kommer til. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Toxoplasma_gondii 

Anonymkode: 2e9a8...2f9

• Liker 2
Gjest Autumnia
Skrevet

Jeg sprayet også vann med sprayflaske, gikk noen dager så sluttet han helt :) «Glemmer» seg av og til da, hehe. Og dette er en katt som elsker (!) vann. Mjauer i ett sett når jeg står i dusjen for å slippe inn. Merkeligste katten jeg har hatt ;)

AnonymBruker
Skrevet

🤢

Anonymkode: c01f9...540

Skrevet

Man kan lukke kjøkkendøren.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, exictence said:

Man kan lukke kjøkkendøren.

Har du ikke fått med deg at åpen løsning har vært inn i årevis?

Anonymkode: ae212...4f4

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet hva katter bruker de potene til? Grave ned bæsj som er full av farlige bakterier som Toxoplasma.

Så at en katt går rundt med potene der du skal lage mat bør du ta alvorlig. Dette får du da i deg før eller siden. 

Nå må du slutte.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke fått med deg at åpen løsning har vært inn i årevis?

Anonymkode: ae212...4f4

Ikke alle som har det. Men da så. 

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart jeg ikke er dau for lenge siden. 

Anonymkode: 04eb4...105

• Liker 3
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ikke gi meg hjerneskade. Det kan gi foster hjerneskade om mor får det mens hun er gravid. Stort sett får hun det fra mat eller jord, ikke fra katt. Vanlige, friske mennesker får ingen symptomer, de bare utvikler antistoffer mot toxoplasmose om de blir smittet. De har antistoffene, er det ufarlig for gravide. Sånn sett kan man si at det er lurt å la katten gå på kjøkkenbenken, så man utvikler antistoffer og ikke får det når man er gravid 🐱

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, Emmelise skrev:

jeg har prøvd både folie og vanndusj uten større hell.  Det er godt mulig at din katt er som min, som at "jeg forstår du ikke vil jeg skal være på benken, jeg er bare ikke enig". 

Men siden katten din har en fascinasjon for rennende vann, har du vurdert å eventuelt skaffe en drikkefontene for katter som han kan vie sin tid til istedet?

Han har sånn drikkefontene, men den er bare interessant hvis han er tørst 😛

TS

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart jeg ikke er dau for lenge siden. 

Anonymkode: 04eb4...105

Rart det er lov å ha katt i Norge i det hele tatt 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Min kommer til kjøkkenet bare hvis det lukter mat🤣 hannkatten min er realt matvrak, forje uke ferska naboen min hannkatten min som hadde satt seg i rekebollen med reker og forsynte seg🙈  han kan spise maten sin og bli mett, men så lukter det mat fra kjøkkenet mitt eller naboene sitt så pønsker han alltid på hvordan han kan få tak i den maten.🙈

Anonymkode: 13daf...4e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...