Gå til innhold

Huseier vil ikke betale for depositumskonto

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren min skal flytte, og har nettopp signert leieavtale. Kontrakten er en standard kontrakt, det det står at depositum settes på depositumskonto. MEN!! Han ville ha en kontrakt til, der det står at depositumet skal settes på en konto kun han disponerer. Han vil ikke betale for en depositumskonto sier han, men tilbydde henne å eventuelt betale for denne kontoen selv hvis hun ville ha det.

Søsteren min vil ha leiligheten, og tenker å bare betale inn på hans private konto. Varsellampene lyser hos meg! Hva kan man gjøre uten å komme i konflikt med sin nye huseier? 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lei et annet sted.

Anonymkode: f3f48...110

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan forsøke å slå bordet:

"Hvem skal betale gebyret for opprettelse av depositumskontoen?  Utleier skal betale gebyret for å opprette depositumskonto.
"

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/boby/veiledninger_og_brosjyrer/nr_05_web.pdf

Hvis huseier fortsatt nekter ville jeg sterkt vurdert å leie en annen bolig. Utleiere som allerede før leieforholdet inngås krangler på sine plikter, fortsetter ofte å være det utover i leieforholdet også. Styr unna. 

Anonymkode: 4f5da...9ee

• Liker 29
Skrevet

Han  bryter loven ved å nekte å åpne depositumskonto. Det er han som skal betale for dette og det høres VELDIG useriøst ut at han ikke vil dette. Går søsteren din med på dette, kan hun nesten likegjerne anse depositumet som tapt. Hun bør enten kontakte leieboerforeningen, eller rett og slett innse at dette ikke er noen det er lurt å leie hos. 

• Liker 32
Skrevet

Brant meg på det samme, og fikk nesten ikke pengene tilbake!! 

Han har ikke lov å ta pengene inn på sin konto, som kun han disponerer for!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Da bryter han loven, og hun kan drite i kontakten hun har signert. Man skal IKKE stole på utleiere som vil ha depositum på egen konto, da kan hun si hadet til de pengene. Si at hun skal leie et annet sted, det er ikke et alternativ en gang. Bare tenk på alle andre krumspring utleier komme til å finne på...

Anonymkode: 00129...885

• Liker 15
Skrevet

Det er ikke lovlig, huseiere skal disponere en depositumskonto som ingen kan ta penger av. Bare når leieforholdet er avsluttet og begge parter er enige om at hun kan få pengene tilbake.

Hun burde nok ikke leie hos denne mannen, han er nok vanskelig å forholde seg til og å leie av. 

• Liker 5
Gjest Springfjær
Skrevet

Han bryter loven. Han hørtes vanskelig ut, hadde aldri satt depositum på hans konto. 

Skrevet

Nei, hvis ikke huseier snur og gjør det som er riktig så bør hun leie et annet sted.

Jeg gikk i samme fella en av de første gangene jeg skulle leie da jeg var ung, og de pengene fikk jeg aldri tilbake. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette lyser useriøs utleier lang vei. Hvis hun vil unngå problemer så finner hun seg et annet sted.

Det er ikek grenser for mye problemer man kan havne i om kommer borte i feil utleiere, også økonomisk. Plutselig kan det dumpe ned et krav på flere hundre tusen for helt oppkonstruerte ting. Og du må kjempe med nebb og klør i rettsvesenet for å slippe unna.

Nei, hold avstand.

Anonymkode: b154c...faa

• Liker 5
Skrevet

Hvis han nekter å ordne depositumskonto, ville jeg leid et annet sted. Hvis «alt» han ber om er at hun fikser vanlig depositumtkonto istedenfor at han gjør det, så ville jeg opprettet kontoen selv og flyttet inn. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva er gebyret på dep konto, da? Om boligen ligger fint til og ellers er bra hadde jeg betalt for å opprettte en dep konto. Er ikke alltid lett finne bra boliger

Anonymkode: 7df9d...6e3

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Som et minimum for å fortsette å opprettholde leieforholdet opprettes det depositumkonto som husvert dekker kostnadene for. Ingen låst depositumkonto, intet leieforhold. Det hjelper ikke en dritt at leiligheten er ideell med ideell beliggenhet hvis husverten er en dust som allerede før innflytting bryter husleieloven.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er gebyret på dep konto, da? Om boligen ligger fint til og ellers er bra hadde jeg betalt for å opprettte en dep konto. Er ikke alltid lett finne bra boliger

Du ville leiet hos en svært useriøs huseier?

• Liker 8
Gjest Blondie65
Skrevet

Det koster mellom 500 og 1000 kr (sjekket Storebrand og Fana Sparebank).

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg har lært er at en god og seriøs utleier er så mye mer verdt enn den "perfekte" leiligheten.

Anonymkode: 00129...885

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Fluffe said:

Du ville leiet hos en svært useriøs huseier?

Har gjort det noen ganger, ja, har aldri blitt svindlet eller lurt. Man må se det an på personen og hvordan personen ser for seg leieforholdet. For 8 år siden leide jeg av en som fikk kontanter og som leide ut svart. Han var en hyggelig husvert som ikke lagde trøbbel og han var en ganske grei person. Aldri noe problemer der (for meg)

AnonymBruker
Skrevet

Huseier kan i tillegg trekke fra kostnaden ved å opprette depositumkonto. Mindre leieinntekter å skatte av.

Anonymkode: 188c2...2d4

• Liker 1
Skrevet

Det koster 300kr i DnB og opprettes gjennom nettbank. Hvis huseier ikke vil avse 300kr så er det ikke en person man leier hos. Han får jo fradrag på inntekt (reduksjon i skatt) på dette også så reell kostnad er ikke 300kr engang. 

Hvis hun har råd til å tape depositumspengene så kjør på, men det anbefales virkelig ikke.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, Valmuefrø said:

Det koster 300kr i DnB og opprettes gjennom nettbank. Hvis huseier ikke vil avse 300kr så er det ikke en person man leier hos. Han får jo fradrag på inntekt (reduksjon i skatt) på dette også så reell kostnad er ikke 300kr engang. 

Hvis hun har råd til å tape depositumspengene så kjør på, men det anbefales virkelig ikke.

Men hva baserer du det på? Tenker du at han må være en kjip og fæl person? For man kan være ganske hyggelig og bare ikke ane hvordan man fikser dep konto og ikke orke lære det, man tenker det ikke spiller en rolle. Det akn godt være han er en god husvert

Selvsagt burde TS aldri overføre dep til privatkonto, men om det går an at hun betaler for det eller at de dropper depositum, så ser jeg ikke problemet. Om hun har fått et inntrykk av at han er en ok person, så spiller det ingen rolle hva han gjør så lenge hun får bo i fred i boligen sin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...