AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #1 Skrevet 17. juli 2018 Jeg er for tiden arbeidsledig og folk rundt meg maser mye om dette. Jeg søker jobber over hele landet og søker på det jeg er kvalifisert til med min utdanning, så jeg føler selv at jeg gjør det jeg kan. Men jeg får stadig vekk høre: du må jo bare ta en hvilken som helst jobb da?! Hvilken jobb skulle det vært da? Jeg har høyere utdanning, og får ikke jobber jeg er overkvalifisert til (ikke de jeg er underkvalifisert til heller). Jeg har ringt på stillinger hvor det kreves bachelor, disse vil jeg ikke bli vurdert til. Jeg har ringt på stillinger type butikk, lager ol, disse er jeg også uaktuell til. Så hvilke jobber er det jeg «bare skal ta»? Det er virkelig ikke så enkelt. Hadde det vært det så hadde jeg selvsagt ikke vært arbeidsledig. Anonymkode: 35b76...28d 16
HalldirV2 Skrevet 17. juli 2018 #2 Skrevet 17. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er for tiden arbeidsledig og folk rundt meg maser mye om dette. Jeg søker jobber over hele landet og søker på det jeg er kvalifisert til med min utdanning, så jeg føler selv at jeg gjør det jeg kan. Men jeg får stadig vekk høre: du må jo bare ta en hvilken som helst jobb da?! Hvilken jobb skulle det vært da? Jeg har høyere utdanning, og får ikke jobber jeg er overkvalifisert til (ikke de jeg er underkvalifisert til heller). Jeg har ringt på stillinger hvor det kreves bachelor, disse vil jeg ikke bli vurdert til. Jeg har ringt på stillinger type butikk, lager ol, disse er jeg også uaktuell til. Så hvilke jobber er det jeg «bare skal ta»? Det er virkelig ikke så enkelt. Hadde det vært det så hadde jeg selvsagt ikke vært arbeidsledig. Anonymkode: 35b76...28d Du er ikke alene, kjenner flere i eksakt samme båt. De som faller mellom to stoler, enten er det overkvalifiserte eller så er de underkvalifiserte. 8
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #3 Skrevet 17. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er for tiden arbeidsledig og folk rundt meg maser mye om dette. Jeg søker jobber over hele landet og søker på det jeg er kvalifisert til med min utdanning, så jeg føler selv at jeg gjør det jeg kan. Men jeg får stadig vekk høre: du må jo bare ta en hvilken som helst jobb da?! Hvilken jobb skulle det vært da? Jeg har høyere utdanning, og får ikke jobber jeg er overkvalifisert til (ikke de jeg er underkvalifisert til heller). Jeg har ringt på stillinger hvor det kreves bachelor, disse vil jeg ikke bli vurdert til. Jeg har ringt på stillinger type butikk, lager ol, disse er jeg også uaktuell til. Så hvilke jobber er det jeg «bare skal ta»? Det er virkelig ikke så enkelt. Hadde det vært det så hadde jeg selvsagt ikke vært arbeidsledig. Anonymkode: 35b76...28d Jeg er dessverre i samme båt. Får høre at jeg kan jo bare ta en butikkjobb. Å ja? Jeg har ikke erfaring innen butikk og jeg er ikke utdannet innen og jeg er sikkert for gammel for noen og. Anonymkode: 2ed4e...934 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #4 Skrevet 17. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er dessverre i samme båt. Får høre at jeg kan jo bare ta en butikkjobb. Å ja? Jeg har ikke erfaring innen butikk og jeg er ikke utdannet innen og jeg er sikkert for gammel for noen og. Anonymkode: 2ed4e...934 Med den innstillingen, for du i hvert fall ikke mer erfaring. Alle kan jobbe i butikk. Anonymkode: 38546...e6b 23
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #5 Skrevet 17. juli 2018 Mye handler om erfaring innen jobb og arbeidet. Uavhengig hvilken utdanning du har, har du nesten ingen jobberfaring velger det selvfølgelig noen andre. Så ja, et sted må man starte, uansett hvor høyt man satset på utdanning. Ikke gi opp bare Anonymkode: e00f2...5da 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #6 Skrevet 17. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med den innstillingen, for du i hvert fall ikke mer erfaring. Alle kan jobbe i butikk. Anonymkode: 38546...e6b Det er nettopp dette man ofte får høre. Men hvem vil ansette en med mastergrad i butikk? Jeg har selvsagt søkt og ringt på butikkjobben, og svaret jeg får at det er helt uaktuelt å ansette meg. Jeg vil forsvinne fra den jobben så fort jeg får en bedre jobb, og det vet de. Det er flust av ungdommer og ufaglærte de heller vil ansette. Helt merkelig at folk ikke skjønner dette og foreslår alle type jobber jeg bare kan ta, men som jeg selvsagt aldri får. Anonymkode: 35b76...28d 25
Leo Skrevet 17. juli 2018 #7 Skrevet 17. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Med den innstillingen, for du i hvert fall ikke mer erfaring. Alle kan jobbe i butikk. Anonymkode: 38546...e6b Ja, arbeidsoppgavene krever normalt ikke all verdens kompetanse. Derfor er det også gjerne svært mange søkere og de som har høyere utdanning blir ikke prioritert fordi alle, også arbeidsgiverne, vet at de vil ha en annen jobb så fort som mulig. 18
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #8 Skrevet 17. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Med den innstillingen, for du i hvert fall ikke mer erfaring. Alle kan jobbe i butikk. Anonymkode: 38546...e6b Nei, ikke alle kan det dessverre. Riktig som ab35b76 sier. Anonymkode: 2ed4e...934 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #9 Skrevet 17. juli 2018 Akkurat nå, Leo skrev: Ja, arbeidsoppgavene krever normalt ikke all verdens kompetanse. Derfor er det også gjerne svært mange søkere og de som har høyere utdanning blir ikke prioritert fordi alle, også arbeidsgiverne, vet at de vil ha en annen jobb så fort som mulig. Jeg tenker at det er bedre å jobbe i butikk, enn å gå på aap. for eksempel. Får man tilbud om jobb i butikk, er det dumt å takke nei, (eh, nei jeg kan ikke jobbe hos deg, «jeg er for smart»). Her jeg jobber ingen andre enn sjefen, faststilling. Jeg jobber ikke i butikk, men jeg mener at i stillingen til folk. At de ikke gidder å søke, fordi de er overkvalifiserte. So fucking what?! Mange sjefer ansetter unge, for å spare penger ja. Men mange sjefer, tilbyr heller ingen 100% faststillig. Og de smarte, vet å utnytte seg av dette. De gjør det, for å spare penger. Og da spiller det ingen rolle, om du er ung eller gammel. Ingen er for god, for butikk jobb. Ingen! Anonymkode: 38546...e6b 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #10 Skrevet 17. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får man tilbud om jobb i butikk, er det dumt å takke nei, (eh, nei jeg kan ikke jobbe hos deg, «jeg er for smart»). Her jeg jobber ingen andre enn sjefen, faststilling. Jeg jobber ikke i butikk, men jeg mener at i stillingen til folk. At de ikke gidder å søke, fordi de er overkvalifiserte. So fucking what?! Mange sjefer ansetter unge, for å spare penger ja. Men mange sjefer, tilbyr heller ingen 100% faststillig. Og de smarte, vet å utnytte seg av dette. De gjør det, for å spare penger. Og da spiller det ingen rolle, om du er ung eller gammel. Ingen er for god, for butikk jobb. Ingen! Anonymkode: 38546...e6b Ja, men hvis man FÅR TILBUD så går det jo! Jeg ser på hva de ønsker seg og noen ganger har jeg søkt, men problemet er at jeg får det ikke fordi «du har dessverre for høy utdanning». Anonymkode: 2ed4e...934 16
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #11 Skrevet 17. juli 2018 Jeg har ingen gode råd om hvordan du skaffer deg jobb. Men det kan kanskje hjelpe litt på motivasjonen for å ta en "dårlig jobb" at det gjør noe med deg å være i jobb, som medfører at du vil gjøre det bedre i et jobbintervju for en stilling innen ditt fagfelt, når sjansen en gang kommer. Anonymkode: 150e1...58b
LittDiva Skrevet 17. juli 2018 #12 Skrevet 17. juli 2018 Det er ikke lenger sånn at det er bare og "ta " seg jobb på butikk. Heller ikke kantine osv. Før fikk de som jobbet i kantinen bonus på rundt 5000 om de visste om noen som kunne begynne jobbe der. Ikke nå lenger. 9
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #13 Skrevet 17. juli 2018 Har du forsøkt å søke jobber som miljøarbeider på institusjoner, på sykehjem og i barnehage? Jeg vet om mange med master som ikke fikk jobb i sitt yrke som i dag jobber innen dette. Anonymkode: 2831d...592 1
Hårstrikk79 Skrevet 17. juli 2018 #14 Skrevet 17. juli 2018 Det er ofte flere hundre søkere til en kassajobb på Rema. Så enkelt er det jammen ikke. 12
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #15 Skrevet 17. juli 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at det er bedre å jobbe i butikk, enn å gå på aap. for eksempel. Får man tilbud om jobb i butikk, er det dumt å takke nei, (eh, nei jeg kan ikke jobbe hos deg, «jeg er for smart»). Her jeg jobber ingen andre enn sjefen, faststilling. Jeg jobber ikke i butikk, men jeg mener at i stillingen til folk. At de ikke gidder å søke, fordi de er overkvalifiserte. So fucking what?! Mange sjefer ansetter unge, for å spare penger ja. Men mange sjefer, tilbyr heller ingen 100% faststillig. Og de smarte, vet å utnytte seg av dette. De gjør det, for å spare penger. Og da spiller det ingen rolle, om du er ung eller gammel. Ingen er for god, for butikk jobb. Ingen! Anonymkode: 38546...e6b Dette handler jo ikke om å være for god for å jobbe i butikk, men om at man som sjef for en butikk (f.eks.) ikke ønsker å ansette noen med bachelor/master da man vet at de egentlig er på utkikk etter en relevant jobb, og slutter så fort de får en. Anonymkode: 2a3f2...db9 15
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #16 Skrevet 17. juli 2018 Som arbeidsledig søkte jeg på alt, både oppover og nedover. Fikk ringevikarstilling i kommune og etter man først jobbet, så fikk man jo annet arbeid. Men likte å jobbe med mennesker, så utdannet meg innen det og fikk fast i kommune. Anonymkode: 3d2f0...a28 1
HalldirV2 Skrevet 17. juli 2018 #17 Skrevet 17. juli 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at det er bedre å jobbe i butikk, enn å gå på aap. for eksempel. Får man tilbud om jobb i butikk, er det dumt å takke nei, (eh, nei jeg kan ikke jobbe hos deg, «jeg er for smart»). Her jeg jobber ingen andre enn sjefen, faststilling. Jeg jobber ikke i butikk, men jeg mener at i stillingen til folk. At de ikke gidder å søke, fordi de er overkvalifiserte. So fucking what?! Mange sjefer ansetter unge, for å spare penger ja. Men mange sjefer, tilbyr heller ingen 100% faststillig. Og de smarte, vet å utnytte seg av dette. De gjør det, for å spare penger. Og da spiller det ingen rolle, om du er ung eller gammel. Ingen er for god, for butikk jobb. Ingen! Anonymkode: 38546...e6b Du missforstår jo hele poenget bak tråden. Det handler ikke om å velge bort butikkjobber fordi man har høyere utdanning, det handler om at man ikke blir ansatt fordi man har høyere utdanning. 22
tussi84 Skrevet 17. juli 2018 #18 Skrevet 17. juli 2018 Det er hva ts sier. Sjansen for å få jobb i butikk, sykehjem, renholder etc, er tilnærmet umulig å få når man er overkvalifisert. De ansetter helst folk på vgs, eller rett fra vgs uren høyere utdanning. 8
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #19 Skrevet 17. juli 2018 Har du vurdert å skjule utdannelsen din inntil du finner en mer passende jobb? På den måten kan du jobbe f.eks. i butikk eller lignende inntil du får en jobb du er mer relevant til. (Vet forresten ikke om det er lov med en ufullstendig cv) Anonymkode: e325c...e1e 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #20 Skrevet 17. juli 2018 Samme her. Jeg kan jo bare få meg jobb som ringevikar. Nei. Jeg kan ikke være ringevikar å ikke vite hva jeg får i lønn. Har både barn og hus. Ingen mann da men. Blir oppgitt. Og nav krever 7 jobber pr mnd. Det er ikke 7 jobber pr mnd å søke på. Har styrt på nå i 6 mnd. Hjelp. Mister vi dagpenger da? Anonymkode: 1d591...d59 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå