Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at mesteparten av inntrykket skapes gjennom kroppsspråk og ikke nødvendigvis det man sier, så derfor tenker jeg mye på kroppsspråket mitt og forsøker å være bevisst på hvordan jeg fremtrer i en intervjusituasjon. Ettersom jeg har vært i flere jobbintervjuer uten å gå videre begynner jeg å tenke at det kan ha noe med kroppsspråket mitt å gjøre. Jeg merker at de som intervjuer meg ofte har en veldig avslappet og trygg utstråling (de har jo mest sannsynlig gjort dette mange ganger før) og at de ofte beveger seg mye under intervjuet (på en naturlig måte), mens jeg selv føler at jeg fremstår litt "stiv". Jeg sitter ofte veldig rolig og har minimalt med bevegelser, både fordi jeg lytter og konsentrerer meg om det som blir sagt, men også fordi det jo er en litt anstrengt situasjon. Jeg tror nok at jeg enten kan oppfattes som veldig nervøs og usikker, eller som litt "kald og distansert". Jeg ønsker derfor å jobbe med å bli mer avslappet i intervjusituasjonen og fremstå som en trygg og likandes person. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få kroppspråket til å signalisere dette?

Anonymkode: 08c18...df1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke armer i kryss, men la de ligge med håndflaten over den andre på knærne. Ha beina rettet mot personen du snakker med, se på nesa til den som snakker, slik det ser ut som du se i øynene, men ikke hele tiden, ved å vike litt med blikket blir man ydmyk, den balansegangen mellom å virke sikker, men litt udmyk er vel den vanskeligeste. 

Anonymkode: 8b1ab...3ca

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke armer i kryss, men la de ligge med håndflaten over den andre på knærne. Ha beina rettet mot personen du snakker med, se på nesa til den som snakker, slik det ser ut som du se i øynene, men ikke hele tiden, ved å vike litt med blikket blir man ydmyk, den balansegangen mellom å virke sikker, men litt udmyk er vel den vanskeligeste

Anonymkode: 8b1ab...3ca

Enig! Jeg merker at jeg sliter litt med blikkontakt; har ingen problemer med å holde blikkontakten når jeg hilser og når den andre personen snakker, men kan fort bli ukomfortabel og flakke litt med blikket dersom jeg får vanskelige spørsmål eller vi kommer innpå temaer som gjør meg usikker. I tillegg har jeg den egenskapen at jeg hever stemmen når jeg blir nervøs, fremfor det motsatte, noe jeg tror kan virke litt forvirrende i kombinasjon med et stivt kroppsspråk og tidvis flakkende blikk. Det eneste jeg ønsker er bare å ha et avslappet kroppsspråk som signaliserer trygghet og positivitet, men f.eks. når jeg har intervju via Skype synes jeg alltid at jeg ser avslappet og fin ut når jeg ser meg på webcam før intervjuet, mens jeg ser helt annerledes ut når intervjuet har startet. Utrolig irriterende!

TS

Anonymkode: 08c18...df1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...