Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Beklager på forhånd for langt innlegg, men jeg trenger å få ut litt frustrasjon. Som overskriften sier, begynner jeg å bli drittlei sjefen min. 

Saken er, jeg føler det er flere forhold på jobben som gjør hele arbeidsmiljøet surt. F.eks. skal h*n liksom gjøre alr så vanskelig som over hodet mulig. Bytte av vakter skal alltid gå gjennom sjefen, og det er greit nok, vet det er slik mange steder. Det som ikke er så greit, er at det ofte tar veldig lang tid før vi får vite om vaktbyttet går i orden.

Et eksempel: Jeg skal på ferie i august, men er satt opp på jobb dagen før jeg går på ferie, og er ferdig på jobb klokken 14. Jeg spurte en kollega om vi kunne bytte vakter, slik at jeg jobber torsdagen før, mens min kollega tar sønagsvakten min. Det var helt ok for henne, vaktene er stort sett like. Eneste forskjell er at torsdagsvakten er én time lenger enn søndagsvakten, men da uten helgetillegg. Ingen av oss har utdannelse, så timelønnen vår er omtrent den samme. Jeg spurte sjefen om dette gikk greit, og fikk beskjed om å legge en lapp i hyllen om det. Og det gjorde jeg, for snart to uker siden. Har også spurt en gang ila siste uke, om sjefen hadde hatt tid til å se på det, og om h*n hadde svar. Men neida. Ingenting ennå. 

Dagen for vaktbyttet nærmer seg, og jeg vil jo gjerne kunne planlegge tiden min, og vite når jeg skal på jobb! Hvorfor i alle dager skal dette ta så lang tid?! Sjefen har forresten endret på vaktlisten en gang etter jeg spurte om å få bytte vakt, så h*n har jo tydeligvis hatt tid til å se på den og gjøre endringer, så skjønner ikke hvorfor vaktbyttet mitt ikke er gått i orden enda. 

En annen ting som irriterer meg, er at det stadig vekk blir gjort endringer i vaktlista uten at vi får beskjed. Jeg skulle f.eks. i utgangspunktet på jobb på onsdag, midt på dagen. Nå har jeg i steden blitt satt opp på nattevakt i morgen (tirsdag), uten å bli spurt om det var greit. Det er ofte endringer vi ikke får vite om, og det har skjedd noen ganger at ingen har dukket opp på jobb fordi de ikke visste om endringene. I tillegg får vi ofte ikke vite hvordan vaktlista ser ut før omtrent 1-2 uker på forhånd. Altså kan vi gjerne være i uke 32, og vaktlista går ikke lenger enn til uke 34 (som eksempel). Noe som gjør det helt umulig å planlegge noe som helst. Alt skal ta så lang tid. 

Et annet eksempel: I januar ba jeg om en uke fri i mai, da jeg skulle besøke familie. Jeg ville være tidlig ute så sjefen fikk god tid til å planlegge hvem som skulle få mine vakter den uken, i tillegg til at jeg ville bestille billetter så tidlig som mulig, for å få det billigst mulig. Jeg fikk ikke beskjed om jeg fikk fri, før 2 uker før jeg skulle reise. Til tross for at jeg spurte flere måneder før. Og slik er det hver eneste gang man ber om noe. Og jeg kjenner det sliter veldig på meg å aldri ha kontroll på min egen (fri)tid. Det har blitt tatt opp før, og da bedrer det seg gjerne en liten stund, før det er tilbake i gamle spor. 

Noen som har forslag om hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: 57c38...725

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du bytte jobb? 

Anonymkode: de7aa...47e

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du bytte jobb? 

Anonymkode: de7aa...47e

Har ingen utdanning, og det er lite ledige jobber her jeg bor. Har veldig lyst å flytte, men har ikke råd, og tjener så lite at det ikke er noe til overs etter at regninger er betalt og maten er kjøpt. Altså har jeg ikke råd til å spare. 

Jeg har søkt på jobber som dukker opp, men pga at jeg bare kan søke på jobb som ikke krever utdannelse, så er det stor rift om jobbene som er aktuelle, og jeg har aldri hørt noe tilbake. 

Endret av Amantheia
Skrevet
1 minutt siden, Amantheia skrev:

Har ingen utdanning, og det er lite ledige jobber her jeg bor. Har veldig lyst å flytte, men har ikke råd, og tjener så lite at det ikke er noe til overs etter at regninger er betalt og maten er kjøpt. Altså har jeg ikke råd til å spare. 

Jeg har søkt på jobber som dukker opp, men pga at jeg bare kan søke på jobb som ikke krever utdannelse, så er det stor rift om jobbene som er aktuelle, og jeg har aldri hørt noe tilbake. 

Jaja, det var den anonymiteten :fnise:

Skrevet

Skaff deg utdanning og få deg en skikkelig jobb. Uprofesjonell sjef.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Rapporter arbeidsforholdene dine til arbeidstilsynet, og eventuelt send dem en mail for å høre om hva du har krav på eller ikke.

For eksempel så er det ulovlig å endre vakter mindre enn 14 dager i forveien, med mindre dette er avtalt mellom begge parter.

- Om du mistrives veldig i jobben så kan du søke andre jobber (men ikke si opp nåværende jobb, vanlig oppsigelsestid er 1 måned). Om du får en annen så kan du si opp og bytte, om ikke så kan du bli i den du har allerede! Lykke til. 🙂 

Anonymkode: 762d1...fc7

AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til arbeidslivet TS, jobber med noe helt annet (som også krever høyere utdannelse helst), men opplever mye det samme. ting planlegges aldri, slik at jeg heller da ikke kan planlegge noe, slik at man ikke får brukt fritiden til noe spesielt. Men det er dessverre det som er det nye "fleksible" arbeidslivet (fleksibel for arbeidsgiver, men ikke for arbeidstaker), og det hjelper ikke bytte arbeidsgiver. Det har blitt slik nesten overalt 😕

Anonymkode: 9382f...a97

Skrevet
7 timer siden, Tre kopper te skrev:

Skaff deg utdanning og få deg en skikkelig jobb. Uprofesjonell sjef.

Er lettere sagt enn gjort. Har ikkje krav på støtte frå lånekassen lenger (lang historie), så har rett og slett ikkje råd å byrje på skule enno. Er nødt til å spare opp først, og det er vanskelig når eg tener såpass lite som eg gjer. 

Som sagt så søker eg på det eg kan søke på av andre jobber, men høyrer aldri noko tilbake. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...