Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bra å spise nudler som tilbehør til annen mat i f.eks wok? Er det noen "nuddeltyper" som er mer usunne enn andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ifølge matvaretabellen min inneholder 100g hvetenudler følgende:

168 kcal

4,7g protein

4,3g fett

27,7g karbohydrat

Så direkte usunt er det jo ikke.

Gjest Leola
Skrevet

Eggnudler skal være bedre enn vanlige nudler.

Gjest Gjesta
Skrevet

Nudler inneholder raske karbohydrater, men hvis du sper på med protein og grønnsaker kan du få et velbalansert måltid.

Ris (spesielt naturris, men også basmati eller jasminris) er uansett sunnere (lavere GI)

Skrevet

Da må det være bedre med risnudler da?

Skrevet

Jeg har hørt at basmati og jasmin ikke er så sunt som vanlig ris. Jo mer "klebete" den er, jo usunnere er den.

Gjest Gjesta
Skrevet
Da må det være bedre med risnudler da?

Der er jeg ikke sikker. Men generelt gjelder det at jo mer prosessert en vare er, jo høyere GI. Derfor er naturris sunnere enn hurtigris, selv om basisen er den samme.

Gjest Catwoman
Skrevet

Nudler er vel litt sånn hverken sunt eller usunt trodde jeg.

Det inneholder stort sett luft og litt kalorier. (?!)

Skrevet

Les på innholdsfortegenelsen på pakken. De fleste nudler (om ikke alle?) inneholder palmeolje.

Om palmeolje:

Palmeolje brukes stort sett i ferdigproduserte matvarer som sjokolade, kjeks, nudelsupper og potetgull. Det er et billig fett, men ikke spesielt helsevennlig ettersom det inneholder omkring halvparten mettet fett. Mettet fett har ingen gunstig effekt på hjerte-karsystemet, men øker tvert imot kolesterolinnholdet i blodet. I innholdsfortegnelsen på produktene står det sjelden spesifisert palmeolje, i stedet brukes den nøytrale betegnelsen vegetabilsk olje.

Skrevet

Også har man eggnudler, som har et høyere proteininnhold...

De er tykkere og er gulere i fargen. Veldig gode.

Skrevet

Og det fins fullkornnudler som inneholder mer fiber enn de normale - de er også kjempegode.

I en wokrett sammen med kjøtt og gode grønnsaker er nudler helt greit.

• 6 måneder senere...
Skrevet
Les på innholdsfortegenelsen på pakken. De fleste nudler (om ikke alle?) inneholder palmeolje.

Vanlige nudler inneholder ikke palmeolje. Disse gyselige Mr.Lee-nudlene og lignende har små poser med olje / krydder, og disse kan nok inneholde palmeolje, men vanlige nudler inneholder ikke palmeolje.

Skrevet

tror kansje denne tråden hører hjemme på mat og drikke?

Skrevet

er veldig forskjell på nudler.. Noe inneholder nesten bare olje og fint mel(mr Lee), og det blir jo ikke direkte sundt i lengden. Veldig mye fett og ellers lite næring..

Skrevet

Eggnudler har samme næringsinnhold som spaghetti. Ikke noe særlig med fett i det.

Derimot Mr.Lee nudler er usunne greier med masse feil fett i!

Skrevet

Når det gjelder ris, så har Basmati lavere GI enn Jasmin.

Uansett, jeg kjøper eggnudler, og vil nok tro de er sunnere enn vanlige nudler basert på hvete (?).

Nudler har vel omtrent samme innhold som pasta laget på durumhvete.

Skrevet

Nudler inneholder jo endel proteiner som jo er bra, men også en del karbohydrater som selvfølgelig ikke er bra... Så da er de vel både bra og ikke bra? Tror variert kosthold er det viktigste jeg! Så lenge du ikke spiser nudler til hvert måltid bør det gå bra! ;)

Skrevet
Nudler har vel omtrent samme innhold som pasta laget på durumhvete.

Bortsett fra at nudler inneholder olje, det gjør ikke pasta.

Skrevet
Bortsett fra at nudler inneholder olje, det gjør ikke pasta.

Som jeg skrev over, nudler i seg selv inneholder IKKE olje!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...