Gå til innhold

Apoteket forlanger penger av meg etter betalingen har blitt fullført

Anbefalte innlegg

Gjest Loulu
Skrevet

Dro på ditt apotek på Grünerløkka på torsdag da en ansatt ringte meg og da hadde fått medisinen min inn på blå resept. Sto fra før av på HELFO sine sider at jeg hadde blå resept på disse medikamentene.
Betalte egenavdeling på 651kr da jeg gikk ut i fra at jeg hadde fått det som blå resept.
Fikk en hyggelig telefonen fra dem på en mandagsmorgen da de fortalte at jeg måtte betale restene av medisinene som kom på 1668kr fordi de ikke hadde fått det godkjent av HELFO.
Jeg er 18 år og har ikke økonomen til dette og anser det som lureri av unge mennesker.
Har man betalt for medisinene så har man betalt det enten om de har dritet seg ut, så kan de ikke forvente at jeg skal betale fullpris.

Noen som har mer kunnskap om dette her?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke apotekets ansvar å holde gratis medisiner for folk. Heller ikke om du er ung og fattig. Dette skyldes en feil hos HELFO og/eller legen, og det skal selvsagt ikke gå ut over apoteket. 

Men ring fastlegen og sjekk om det virkelig stemmer at du ikke skal ha det på blå resept, og/eller om legen har gjort alt riktig. Noen medisiner må det sendes spesiell søknad om for å få på blå resept, men det er ikke alltid legene har full kontroll på dette. Jeg har akkurat opplevd at en lege skrev ut et medikament på blå resept, men at apoteket likevel måtte ta full pris siden legen ikke hadde sørget for riktig type søknad til HELFO. (Heldigvis var det en mye billigere medisin i mitt tilfelle, så jeg bare betalte og var ferdig med saken.)

Anonymkode: b31f3...82c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ring den legen som skrev resepten. 

Anonymkode: cda06...bb6

• Liker 4
Gjest Loulu
Skrevet

Ok, men jeg har allerede betalt for medisinene. Kan de da forlange at jeg skal betale resten?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Loulu skrev:

Ok, men jeg har allerede betalt for medisinene. Kan de da forlange at jeg skal betale resten?

Kontakt legen først og fremst og forklar situasjonen. Spør om legen kan legge inn en slik spesialsøknad som andre nevnte. 

Anonymkode: ca60b...c58

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Loulu skrev:

De kan nok det.

Hva slags medisin er det snakk om?

Anonymkode: 8085a...f7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For noen medisiner må godkjenningen fra HELFO fornyes med jevne mellomrom. Det har skjedd meg en gang jeg hentet medisiner på blå resept. Det løste seg enkelt med å ringe legen og si ifra. 

Anonymkode: 9508f...c63

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, her har nok lege kanskje skrevet feil ref.kode eller skrevet inn en vedtaksdato som ikke stemmer. (Da du antageligvis ikke har fått noe vedtak) Ikke riktig at apoteket må betale medisinen din da. 

Maks egenandel er 520,- så jeg skjønner ikke hvor den prisen kommer fra, med mindre du har valgt et dyrere preparat på generisk bytte?

Anonymkode: f2991...570

• Liker 2
Gjest Loulu
Skrevet (endret)

Jeg går på elvanse 20mg. Tok ut to bokser. Egenandelen var på for begge 651kr med blå resept, men så fikk de det ikke gjennom så de ringte meg etter noen dager og sa at jeg måtte betale fullpris for to pakker som da var på 1668kr. De sa jo til meg da jeg tok dem ut at de hadde fikset det:( 

Endret av Loulu
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Loulu skrev:

Jeg går på elvanse 20mg. Tok ut to bokser. Egenavdeling var på for begge 651kr med blå resept, men så fikk de det ikke gjennom så de ringte meg etter noen dager og sa at jeg måtte betale fullpris for to pakker som da var på 1668kr. De sa jo til da jeg tok dem ut at de hadde fikset det:( 

Den skal du ko definitivt ha på blå resept. 

Bare ring legekontoret i morgen og forklar dem situasjonen, så løser det seg nok.

(Men du, det heter egenandel, ikke egenavdeling. :))

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Loulu skrev:

Jeg går på elvanse 20mg. Tok ut to bokser. Egenavdeling var på for begge 651kr med blå resept, men så fikk de det ikke gjennom så de ringte meg etter noen dager og sa at jeg måtte betale fullpris for to pakker som da var på 1668kr. De sa jo til da jeg tok dem ut at de hadde fikset det:( 

Jeg er sikker på at dette ordner seg etter at du har snakket med legen. ikke bekymre deg.

Anonymkode: ca60b...c58

• Liker 2
Gjest Loulu
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Aqua skrev:

Egenandel.........

Beklager så mye, kan ikke noe for at ordene blir forandret på når jeg skriver. Kalles autokorrektur

Endret av Loulu
Gjest Loulu
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den skal du ko definitivt ha på blå resept. 

Bare ring legekontoret i morgen og forklar dem situasjonen, så løser det seg nok.

(Men du, det heter egenandel, ikke egenavdeling. :))

Haha, vet det. Bare jeg som skriver litt for fort.

• 2 uker senere...
Skrevet
På 17.7.2018 den 0.35, Loulu skrev:

Haha, vet det. Bare jeg som skriver litt for fort.

Hvordan har det gått, har du fått snakket med lege og apotek?

• 2 uker senere...
Skrevet
På 30.7.2018 den 10.07, Spesialpedagog skrev:

Hvordan har det gått, har du fått snakket med lege og apotek?

Hei! Ja! Jeg betalte regningen☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...