AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #1 Skrevet 16. juli 2018 Har alltid hatt konsentrasjonsvansker og problemer med å fokusere, så jeg skal snart utredes for ADD. Har som tittelen sier lyst til å bli ingeniør, men tviler litt på om det går på grunn av de problemene jeg har. Jeg kan ikke huske sist jeg gjorde en lekse eller pugget til en pga ingen motivasjon, og som en følge av det sitter jeg her uten et snev av studieteknikk. Likevel har jeg alltid greid meg fint igjennom skolen, selv om det meste jeg gjorde var slurvete arbeid gjort tretti minutter før innleveringsfristen. Som dere ser er ikke selvdisiplin en av mine styrker. Om det viser seg at jeg faktisk har ADD og får behandling i form av medisin og/eller terapi(om det er en greie?), tror dere det vil være overkommelig for meg å begynne på et ingeniørstudium? Vet at det vil bli beinhardt selvsagt, men ADD og høyere utdanning er vel ikke uforenlig med hverandre? Er her kanskje noen i samme situasjon som har noe de vil dele? Setter pris på alle svar! Anonymkode: 47325...c6d
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #4 Skrevet 17. juli 2018 Jeg har add og jeg er ingeniør. Startet da jeg var 30, gikk veldig fint med medisiner 🙂 hvis du får tiøbud om terapi så si JA! Medisinene er ikke noe vidunderkur dessverre, men hjelper på selvsagt. Vaner og rutiner ber det viktigste og der kan terapi hjelpe deg mye, uansett om du har add eller ikke Anonymkode: d722d...56a
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #5 Skrevet 17. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har add og jeg er ingeniør. Startet da jeg var 30, gikk veldig fint med medisiner 🙂 hvis du får tiøbud om terapi så si JA! Medisinene er ikke noe vidunderkur dessverre, men hjelper på selvsagt. Vaner og rutiner ber det viktigste og der kan terapi hjelpe deg mye, uansett om du har add eller ikke Anonymkode: d722d...56a Så gøy å høre, virkelig!! Om jeg får spørre, var terapi til god hjelp for deg? Har du fått motivasjon og har du lært du å holde på rutiner? Hva med selvdisiplin? Du kjenner sikkert til at den minste lille kjedelige ting som må gjøres i mer enn ett trinn eller krever litt tankekapasitet kan føles som å bestige Mount Everest omtrent, hvordan har det blitt etter at du fikk behandling? Og hvordan var det å komme seg igjennom studiet? Håper ikke jeg spør for personlig nå Anonymkode: 47325...c6d
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #7 Skrevet 21. juli 2018 På 17.7.2018 den 11.53, AnonymBruker skrev: Så gøy å høre, virkelig!! Om jeg får spørre, var terapi til god hjelp for deg? Har du fått motivasjon og har du lært du å holde på rutiner? Hva med selvdisiplin? Du kjenner sikkert til at den minste lille kjedelige ting som må gjøres i mer enn ett trinn eller krever litt tankekapasitet kan føles som å bestige Mount Everest omtrent, hvordan har det blitt etter at du fikk behandling? Og hvordan var det å komme seg igjennom studiet? Håper ikke jeg spør for personlig nå Anonymkode: 47325...c6d Hei, beklager sen tilbakemelding 🙂 Jeg har dessverre ikke fått tilbud om annen behandling enn medisiner. Jeg er kanskje litt heldig med tanke på at jeg lærer ganske lett, så studiet gikk veldig greit egentlig. Men jeg har brukt en del tid på å finne ut hvordan jeg kan fungere best mulig. Det er veldig mye gode råd og informasjon om arbeidsmetoder på YouTube. Anbefaler deg å bruke litt tid på dette FØR studiene. Kan fint overføres til andre hverdagslige oppgaver, feks betale regninger, husarbeid osv 🙂 Men må innrømme jeg tror det hadde blitt vesentlig tøffere uten medisiner. I tillegg hadde jeg det relativt rolig på andre områder i livet. Dvs ingen kriser eller store negative hendelser i privatlivet. Jeg var også alene med to barn, det tror jeg hjalp meg litt, siden jeg på en måte var tvunget til å leve strukturert selv om jeg var student 🙂 var likevel en del skippertak, anbefales IKKE 🤭 Anonymkode: d722d...56a
Unika Skrevet 21. juli 2018 #8 Skrevet 21. juli 2018 Selvfølgelig kan du studere med ADD! Som nevn; gode studievaner er det VIKTIGSTE. Strukturer lesing og oppgaveløsing, så går det bra. - Du må være hard, sett av tid til studier i kalenderen din på telefonen eller en fysisk som du har hengende på veggen. Eks: "lese kapittel 3" - også huker du av når du har gjort det. - Sett alle løse ark du får inn i permer med en gang. - Skriv ut viktige dokumenter som blir lagt ut på nettet, sett inn i perm - lettere for de med litt dårlig motivasjon og orden, og ha noe håndfast. - Bruk markeringstusj til å markere det viktigste du leser - Lær deg å skrive korte sammendrag av det du har lest - det øver opp konsentrasjonen og arbeidsminnet ditt. Skriv gjerne for hånd. - Snakk med læreren om utfordringer du måtte ha. Lykke til!
Afernando Skrevet 22. juli 2018 #9 Skrevet 22. juli 2018 Så fint at du tar tak i det, det betyr at du har innsett at du har ett problem, og det er første steget mot suksess. Så du mangler motivasjon? Kanskje du sliter med ADD, men for meg høres det mest ut som om det er motivasjonen som har fått ett knekk. Det med motivasjon er også en treningssak, og må minnes hver dag. YouTube filmer til motivasjon er en glimrende ide, og har hjulpet med videre på andre arenaer i livet. Så kan fu spør deg selv, gjør du det du trives med? Er du i tråd med dine ambisjoner? Om det ikke er spot on, gjør du noe som gir deg livsglede? kanskbe det ikke er studie som er problemet? Men heller hvordan dagen din er satt opp slik at du egentlig bare kaster vekk mye tid, og dermed får lite livskvalitet. Kanskje trening kan hjelpe deg litt? Er du strukturert? bare du kan finne ut av det, og du må gå inn i deg selv. Og da tenker jeg ikke bare en time eller to med tenking, dette må du fundere/gruble på hver dag, når du finner svaret på det spørsmålet, spørsmålet på hvorfor du gjør dette? Da kan du virkelig gå fram i livet! Hvis du vil ha en link til en YouTube klipp som kan motivere deg, så bare spør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå