Gå til innhold

Ta opp matte som privatist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!  Jeg skal ta opp matematikk 1p og 2p til høsten, og kjenner jeg gruer meg veldig!
Er det noen av dere som har vært ´´dårlig´´ i matte, men gjort det bra på privatisteksamen?

Anonymkode: 2c15d...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det viktig at du gjør det bra på eksamen, eller er det viktigste at du består? Om det er viktig at du gjør det bra vil jeg anbefale deg å ta eksamen i to perioder. Det blir veldig mye med begge to samtidig. Finn ut hva det er du sliter med i matten og let etter tips og øv deg masse på oppgaver og tidligere eksamner. 

Anonymkode: 992fa...463

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei, Jeg slet med matte og hadde fått 1'er på alle prøver og eksamen. Jeg manglet bare matte for å få vitnemålet mitt. Jeg trudde at jeg skulle aldri klare . Jeg har snakket med meg  selv og sa `` DU KLARER``  I fjor brukte jeg flere timer å jobbe med matte hver eneste dag. Jeg har tatt opp som privatist og fikk 3`er .

Jeg råder deg at du må bruke flere timer i matte ( hver eneste dag) . Bruk boka fra A til Å og deretter bruk de gamle eksamener og regn ut.

HUSK på en ting `` du må aldri gi opp`` bare prøv og prøv og til slutt klarer du det.

Ingenting er vanskelig , men det kreves bare hard jobb.

Anonymkode: f296a...1ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts. 

Er ute etter best mulig karakter.  Har eksamen i 1P til høsten, og 2P til våren.

Anonymkode: 2c15d...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk 1 to ganger på eksamen. Tre år etter jeg gikk ut av vgs og var blitt litt mer moden så fikk jeg 4 på privatist eksamen. 
Hadde kun boka, ingen lærere. Var bare kjempe bestemt på at dette skulle jeg klare. 

Anonymkode: 5b74e...605

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Jeg tok opp 1P og 2P som privatist, og fikk 4 på begge to. Jobba mye med tidligere eksamensoppgaver, de gir en veldig god pekepinn på hva du kan forvente. I tillegg så jeg mange videoer på YouTube.

Prioriterte også å lære meg Geogebra og Excel godt, da det er en del av flere oppgaver. Brukte også lærebøkene en del.

Jeg har aldri vært god i matte, men bruker du tid, vil du få det til. Tror ikke jeg var så langt unna en 5 i 2P, og jeg la ikke ned sååå mye tid heller :) 

Lykke til :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke slitt med matte selv eller tatt det opp, men har undervist i faget. Særlig 1P er relativt grunnleggende og lett å gjøre det bra i om du kommer over kneika med å forstå noen grunnleggende ting som likninger. Så om du har råd ville jeg forsøkt å få tak i en god privatlærer etter du har forsøkt litt selv. Du trenger kanskje ikke mange timene, det viktige er å få forklart det du evnt ikke forstår på en annen måte. For å få til dette må du se på matte som det å starte med en sport feks - det er veldig ubehagelig å øve i noe man ikke mestrer, men det er verdt det når man kommer over kneika og  kjenner man blir bedre! Ellers ville jeg øvd på eksamensoppgaver eller liknende sånn etter du har lært deg de viktigste delene av faget. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok opp P1 og P2 (P1 på høsten og P2 på våren) og gikk fra karakterene 3 og 4 til 5 i begge. Selv om 4 til 5 ikke er et megahopp, er jeg veldig fornøyd da det er 10 år siden jeg drev med matte sist (måtte i praksis lære meg alt på nytt).

Jeg hadde ingen bøker, men brukte nettressurser og youtube (vet ikke om det er å anbefale, men slik gjorde jeg det). Alle eksamener 10 år tilbake i tid ligger ute på nettet med fasit (flere fasiter med ulik regnemetode til hver eksamen). Hjemmesiden til flere mattebøker (jeg brukte fire-fem ulike sider, men kommer bare på Lokus i farta) er veldig fine (gratis) ressurser med oppgaver, interaktive oppgaver, forklaringer, tester og videoer.

Jeg tok utgangspunkt i tidligere eksamener og jobbet meg gjennom dem. Lærte meg også Excel og Geogebra godt (Excel hadde jeg brukt mye i jobbsammenheng, men ikke på den måten som var relevant for P-matte).

Som bruker snowbrigade over meg anbefaler, brukte jeg "privatlærer" (en venninne som er veldig flink i matte og hjalp meg innimellom mot en flaske vin). Med en gang jeg kom over kneika "løsnet" det bare og det ble veldig lett. Etter det trengte jeg (nesten) ikke hjelp.

Det viktigste var kanskje all tiden jeg brukte på det. Jeg brukte utrolig mye tid på å bare repetere, løse oppgaver, jobbe med stoffet.

Anonymkode: 552c5...13f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...