Gå til innhold

Hvor mye er vanlig å leke med 3 åringen sin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er førstegangs mamma og litt usikker på noen ting

Har alltid brukt tid sammen med sønnen min å leke med han å bruke tid sammen. Når han var baby så var jo det den beste måten å tilbringe tid sammen. Det var en periode han var utrolig krevende med å dra i oss hele tiden og han ville ha oss på gulvet 24/7 å leke. Men det gikk over. Han har etterhvert blitt veldig flink til å leke alene også. Det var en lengre periode vi lekte med han 15-20 min også sa vi fra at han måtte leke alene etterpå. Det funket greit, og etterhvert begynte han å leke alene lenge selv uten. Plutselig ble det slik at når vi lekte med han ville han bare mer og mer og det ble aldri nok. Han begynte å syte og ville ikke leke alene.

Han har alltid elsket å hjelpe til med husarbeid og matlaging å følge med, så i det siste har han gjort mye det. Og da viste det seg at han lekte mye alene etter han hadde brukt tid med oss på den måten. Plutselig maste han aldri om å leke, men vi brukte tid sammen på andre måter. Lese sammen, tegne, rydde osv, og han virket tilfreds med det. Nå er det ferie og når vi lekte litt med han så har det gått tilbake til at at han vil bare leke sammen hele tiden. Prøvde idag å tegne lenge med han å gi han tid på andre måter, og da var han fornøyd. Så nå lurer jeg på, kan vi bare kutte ut å leke med han?? Er så usikker, hører jo alltid at man skal leke med barna. Men han virker jo tilfreds når han får gjøre andre ting med oss. Jeg har jo ikke noe imot å leke med han men når det blir flere timer i slengen og han aldri blir fornøyd, da er det kjedelig.. 

Mine foreldre lekte aldri med meg som jeg kan huske, og jeg kan ikke si jeg savnet det noe heller. Men jeg viste jo at de var interessert i meg, så det er kanskje det viktigste? Jeg lekte mye alene og måtte kjede meg å finne på ting. Fikk veldig god kreativitet av det vil jeg tro. Men jeg hadde jo søsken også da, vår er enebarn foreløbig

Erfaringer please?

Anonymkode: 8f4e4...000

Videoannonse
Annonse
Gjest BearMama
Skrevet

Jeg tror du overtenker, 

Må,det være at dere leker i evigheter eller ikke noe?

Og er dere ikke på lekeplasser så barnet kan utfolde seg med andre barn? Her jobber og leker vi med 3 åringen en stund og så pludrer han for seg selv. Det føler naturlig når og hvor mye vi gjør det.

Nå er vi veldig aktive og er ute på morgenen å lekeplass før lunsj og så er det dupp og så er vi ute hele dagen i finværet. Når vi kommer hjem er det middag, en time med litt lek og så sr dere kvelds. Etter kvelds er han sliten og liker å høre på musikk og slappe av før sengen.

Men jeg merket at han er fornøyd, blid og rolig så da vet jeg at han er stimulert og får det han trenger. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei du trenger ikke sitte på gulvet i timesvis. Hvis en 3-4 åring lærer å leke litt alene, evt med starthjelp i 10-15 min så vil du gjøre både barnet og deg en tjeneste. Når er 7 åring ikke klarer å leke alene og kjeder seg lett er det ofte fordi foreldre har overstimulert og aldri lært de det. Barnet har ikke trengt å finne på ting selv. Dette er utrolig slitsomt når de blir store. 

Anonymkode: 1c0c0...ecc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leker veldig lite med fysiske leker sammen med barna mine, sitte å leke med barbie og biler klarer de fint å gjøre selv (men jeg blir som regel med om de en sjelden gang spør), men jeg leker med de i form av rollespill, herjing, gjemsel, ''nå kommer jeg og tar deg'', også synger og danser vi masse sammen. 

Anonymkode: d09fa...038

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På foreldrekurs er leksen vår 20 min hver dag

Anonymkode: 92ac4...0e2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...