Gå til innhold

IPS - hvilke fond har dere i deres IPS-sparing?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har foreløpig kun DNB Global Indeks, DNB Norge Indeks, KLP AskjeNorden Indeks og KLP Fremvoksende markerder Indeks II., og jeg ønsker tips om andre fond det er lurt  å ha i slik IPS-sparing.

A) Hvilke fond har dere i deres IPS-sparing?
Og jeg skulle ønske at det var flere fond å velge blant. Det er svært begrenset utvalg av fond til IPS-sparing i forhold til ASK.
B) Hvorfor er det slik?
C) Er det slik i alle banker?
D) Kan man fordele sin IPS-sparing i flere banker samtidig?
E) Hvilken bank er det best å ha slik IPS-sparing i?
F) Kan man bytte sin IPS-beholdning til en annen bank?

Anonymkode: 28437...cf2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nordnet har flere fond. Men du blir ikke nødvendigvis mer diversifisert av å legge inn flere fond. Så lenge du dekker utviklede markeder og fremvoksende markeder er du plenty diversifisert. Ikke noe problem å sette 10-20% i DNB Emerging Markets Indeks og 80-90% i DNB Global Indeks hvert år frem til du nærmer deg pensjonsalder.

Anonymkode: d81a9...d71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skandiabanken og Netfonds har også flere fond. Storebrand har også en del.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nordnet har flere fond. Men du blir ikke nødvendigvis mer diversifisert av å legge inn flere fond. Så lenge du dekker utviklede markeder og fremvoksende markeder er du plenty diversifisert. Ikke noe problem å sette 10-20% i DNB Emerging Markets Indeks og 80-90% i DNB Global Indeks hvert år frem til du nærmer deg pensjonsalder.

Nordnet er vel de eneste som tilbyr å investere innenfor IPS som i andre typer kontorer hos dem: Fond, aksjer og etf'er. Hos alle andre er det enten forhåndsdefinerte pakker av fond eller et ganske smalt utvalg av fond. Selv bruker jeg DnB som har de samme fondene som jeg sparer til pensjon i utenfor IPS: Dbn Global indeks, Dbn Norge indeks og KLP Aksjeframvoksende markeder indeks. Dette gir en god spredning. 

Og for å svare på de andre spørsmålene til TS:

b) Vet ikke, men her er som sagt Nordnet et hederlig unntak.

c) Se svar på b.

d) Det tror jeg.

e) Det må du finne ut av selv ut fra dine behov, men viktig å velge en bank som ikke tar gebyr for å ha selve IPS-kontoen. Det kan også være verdt å merke seg at hvis du oppretter IPS hos et forsikringsselskap så vil innskuddet automatisk bli flyttet til rentepapirer når du begynner å ta ut av pengene. Dette for å sikre avkastningen. Men tar man ut fra 62 år og lever til man er 80 så kan man potensielt gå glipp av mye avkastning i aksjemarkedet. Har man IPS i bank så velger man selv sin fordeling til enhver tid (innenfor det utvalget som banken tilbyr). 

f) Ja. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Nåla-i-veggen skrev:

Nordnet er vel de eneste som tilbyr å investere innenfor IPS som i andre typer kontorer hos dem: Fond, aksjer og etf'er. Hos alle andre er det enten forhåndsdefinerte pakker av fond eller et ganske smalt utvalg av fond. Selv bruker jeg DnB som har de samme fondene som jeg sparer til pensjon i utenfor IPS: Dbn Global indeks, Dbn Norge indeks og KLP Aksjeframvoksende markeder indeks. Dette gir en god spredning. 

Og for å svare på de andre spørsmålene til TS:

b) Vet ikke, men her er som sagt Nordnet et hederlig unntak.

c) Se svar på b.

d) Det tror jeg.

e) Det må du finne ut av selv ut fra dine behov, men viktig å velge en bank som ikke tar gebyr for å ha selve IPS-kontoen. Det kan også være verdt å merke seg at hvis du oppretter IPS hos et forsikringsselskap så vil innskuddet automatisk bli flyttet til rentepapirer når du begynner å ta ut av pengene. Dette for å sikre avkastningen. Men tar man ut fra 62 år og lever til man er 80 så kan man potensielt gå glipp av mye avkastning i aksjemarkedet. Har man IPS i bank så velger man selv sin fordeling til enhver tid (innenfor det utvalget som banken tilbyr). 

f) Ja. 

Takk for hjelpen :) 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for hjelpen :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...