Gå til innhold

Er det mye ost farlig? Ost ala Norvegia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
16 minutter siden, Leo skrev:

Ost inneholder mye mettet fett, men om den mengden ost du faktisk spiser har noe å si for kolesterolet ditt avhenger jo bl.a. av hva du spiser ellers, om du er disponert for høyt kolesterol osv. 

Ja, men en skive ost er jo 4-5 gram. Og vanlig å ta på er vel 4-5 skiver, som blir rundt 25 gram. Det er rundt 8-9 gram fett, som vel ikke er noe? En yoghurt har mer.

Anonymkode: e22ea...ad1

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men en skive ost er jo 4-5 gram. Og vanlig å ta på er vel 4-5 skiver, som blir rundt 25 gram. Det er rundt 8-9 gram fett, som vel ikke er noe? En yoghurt har mer.

Anonymkode: e22ea...ad1

Det vil jo alltid være den totale mengden som teller! ;)

Annonse

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk uenighet om mye mettet fett eller høyt/lavt kolesterol har noe å si for helsa i det hele tatt.  Ikke ta alt myndighetene mener for god fisk.

Anonymkode: 65461...aff

Det er uenighet om kolesterol har betydning for helsa i det hele tatt - faktisk 😅 

Anonymkode: 502eb...d36

Spiser du en hel ost hver dag er det kanskje ikke anbefalt, men noen får skiver er veldig sunt tror jeg 
og kjempegodt. Jeg har spist ost hver dag i hele mitt liv nesten og jeg kommer til å fortsette med det. 
                                            🧀 :spise: 🧀 Med veldig god og velsmakende samvittighet!

• Liker 1
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er uenighet om kolesterol har betydning for helsa i det hele tatt - faktisk 😅 

Anonymkode: 502eb...d36

Hos noen har det det. Hos andre ikke. Men at det er langt mer individuelt enn tidligere antatt er nok rimelig sikkert. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk uenighet om mye mettet fett eller høyt/lavt kolesterol har noe å si for helsa i det hele tatt.  Ikke ta alt myndighetene mener for god fisk.

Anonymkode: 65461...aff

Det hersker rimelig stor enighet om at de som allerede er rammet av hjerte- karsykdom har effekt av å redusere både kolesterol og inntaket av mettet fett, men å spise helt vanlig ost på noen brødskiver om dagen har neppe noen helseskadelig effekt hos ellers friske mennesker. Men det må jo, som sagt, sees i sammenheng med hva man spiser ellers. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...