Factum Factaria Skrevet 16. juli 2018 #1 Skrevet 16. juli 2018 (endret) Alle rom i boligen vår er grå. Noe som er ekstremt kjedelig. Nå åpner det seg en mulighet hvor det vil være «praktisk» å få malt, men jeg er så usikker på fargevalg. Gang, kjøkken, spiseplass og stue er i åpen løsning. (Med halvvegger) Hvordan best gjøre det da? Kan man velge forskjellige farger eler er det best å velge samme farge? Tar i mot alt av tips og triks! Jeg har overhodet ikke peiling på hverken farger eller interiør. Endret 16. juli 2018 av Factum Factaria
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #2 Skrevet 17. juli 2018 Hva du «bør» velge avhenger jo av så mangt. Er det høyt under taket? Mye naturlig lys? Store rom? Liker du en «trygg hule» eller et «luftig hvilerom»? Generelt tåler høye rom med mye lys inn mer farge enn alternativet før de blir mørke og hule-lignende. Men det er jo veldig lunt og koselig for mange. Og klaustrofobisk mørkt for andre. Så du må rett og slett velge selv hvor mye og hvor mørk farge du (og resten av husstanden) tåler eller ønsker. Om du skal male flere rom eller funksjoner i et og samme rom (stue/kjøkken/gang) så kan du enten makrellretter ut de ulike funksjonene med hver sin fargenyanse eller du kan male alle vegger i samma farge. Eller du kan male 1-2 vegger og la resten være nøytrale (grått, hvitt). Om du tenker å male i ulike farger (altså ikke ulike nyanser av samme farge), så hold deg til to ulike farger på et og samme visuelle rom og pass på at de er komplementærfarger. Da får du et roligere rom sånn helt uten innsats (om du bestemmer deg for at du liker mange farger: bruk puter. Puter er lett og billig å bytte ut). Pass også på at DU liker fargen fordi du visuelt liker den, ikke fordi den er in just nuh. I det siste tilfellet må du nemlig pusse opp når neste interiørtrend kommer ruslende. Anonymkode: bc371...92e
Factum Factaria Skrevet 19. juli 2018 Forfatter #3 Skrevet 19. juli 2018 Tusen takk for godt svar. Samme farge i ulike nyanser hadde jeg ikke en gang tenkt på, det var et veldig godt forslag. Takhøyden er helt standard og det er greit med lys, men kun vinduer på en side så det påvirker jo en del. Jeg tror at det vil bli best å velge den lyseste nyansen i den mørkest delen av boligen og litt mørkere i den lyseste, er dette riktig tenkt? Å male noen vegger kan også være veldig stilig, men «rommet» er så avlangt at jeg ser ikke helt hvilke vegger det skulle ha vært. Hvordan vil det forresten bli å velge møbler med farger, når man har farge på veggene? Ser nemlig på en TV-benk i en knallfarge. (Enten rød, blå eller grønn)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå