Gjest Mayamor Skrevet 7. mars 2005 #1 Skrevet 7. mars 2005 Ble inspirert i en annen tråd så for å ikke ødelegge den starter jeg denne: Er heldagskole noe som er på trappen? Hva innebærer det? Blånde Mayamor
Gyda Skrevet 7. mars 2005 #2 Skrevet 7. mars 2005 Tror nok heldagsskolen er på tur til å snike seg inn ja. Ser jo at barna fikk flere skoletimer i høst, og det kommer fler til høsten... Heldagsskole innebærer et tilbud til barna som vare "hele dagen". Det er ikke undervisning hele dagen. Det er lagt inn lange økter med friminutt og fri lek. På denne måten vil f.eks SFO personalet få andre arbeidsoppgaver - da "SFO" vil være for alle - ikke et betalt anliggende for hver enkelt. Her er en artikkel hvor du kan se hva de forskjellige partiene vil med heldagsskolen. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=72412
Gjest Mayamor Skrevet 7. mars 2005 #3 Skrevet 7. mars 2005 Takk for link. Men særlig klokere ble ikke denne jenten... :oops: Forstår jeg det slik at det er bred uenighet om hvordan dette til syvende og sist blir? Og at dette nok kommer til å ta tid? Eller blir det en realitet fra høsten 2005? I større eller mindre grad? Mayamor
Gjest lilletroll Skrevet 7. mars 2005 #4 Skrevet 7. mars 2005 Vet ikke om det var meningen at dette skulle være en debatt for/mot heldagsskole, men jeg ytrer nå min mening uansett : Jeg er MOT heldagsskole hvis det betyr å være på skolen lenger enn fra 8-15/1530. Lengere enn det synes jeg er å ta det for langt. Jeg vil gjerne være litt sammen med mitt barn også, ikke bare en halvtime før det er natta.... :-? Og hvis hensikten ikke er å ha flere skoletimer, bare dra de en allerede har utover dagen, så ser jeg ikke helt poenget. Men jeg er åpen for alle argumenter, kanskje jeg endrer mening !?
Gjest LoisLane Skrevet 7. mars 2005 #5 Skrevet 7. mars 2005 Eller blir det en realitet fra høsten 2005? Nei! Dette er nok en prosess som kommer til å ta flere år. Men at heldagsskolen kommer, er det nok liten tvil om. Ser for meg en rekke praktiske vansker, jeg da. Skal barna være på skolen hele dagen, må de jo få mat der. Og hvem skal lage den maten - hvor skal det spises? Her snakker vi om investeringer... Min skole har i alle fall ikke noe sted å putte inn noen hundre skolebarn som skal ha varm mat.
Gjest Mayamor Skrevet 7. mars 2005 #6 Skrevet 7. mars 2005 For å si min mening om dette også da: Jeg føler at det er vår jobb som foreldre og oppdra våre barn. Ikke myndighetene sin! Godt å høre at det tar lenger tid enn høsten 2005 iallefall... Mayamor
Gjest Gjesta Skrevet 7. mars 2005 #7 Skrevet 7. mars 2005 Jeg syns dagens skole minner veldig om en heldagsskole allerede jeg - i hvertfall tror jeg barna opplever det sånn. Mange er jo på skoleområdet fra kl 07-17... Blir spennende å høre argumentene for denne "nye" ordningen - er redd at det er barna som er den tapende part nå som ellers... K
Gjest Madeline Skrevet 7. mars 2005 #8 Skrevet 7. mars 2005 Jeg er helt imot heldagsskole. Det er bare enda et skritt mot at staten overtar all oppdragelse. At de kan få inn noen timer ekstra i uka med primærfagene matte, norsk og engelsk er greit nok. Det samme gjelder fysisk aktivitet(gym). Men å begynne å "bake inn" SFO i skoletiden mener jeg er helt feil. Jeg vil heller ha barna mine hjemme og oppdra de selv.
Bettie Skrevet 7. mars 2005 #9 Skrevet 7. mars 2005 Det blir nok ikke heldagsskole med det første. Det som skjer er at de yngste elevene skal være lengre på skolen, ha flere timer. Regjeringen er ikke spesielt opptatt av SFO, og har avviklet flere statsstøtten til dette.
Gjest Mayamor Skrevet 7. mars 2005 #10 Skrevet 7. mars 2005 Grunnen til at jeg startet denne diskusjonen var at det ble brukt som argument i en annen diskusjon at heldagsskole snart var en realitet. Da ser det ut til at vi motstandere kan slappe av - foreløpig... Mayamor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå