Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen gang greit å ta tilbake en gave?

Jeg har en bekjent som tar tilbake gaver hele tiden, det er etterhvert en spøk blandt folk rundt han at får du en gave fra han må du regne med at han ber om å få den tilbake på ett eller annet tidspunkt. Den største var når han kjøpte bil til fruen, annonserte det på facebook og så tok tilbake gaven fordi de kranglet noen uker senere.. Eller når han kjøpe applewatch til de største ungene og så nektet dem bruke de fordi de var hans når de ikke oppførte seg som han ønsket..

Kjenner jeg blir litt matt av slike, og lurer på - er det normalt å ta tilbake gaver? Ville du akseptert det om du fikk en gave og giveren villeha den tilbake? Hvordan ville du reagert og hva ville du svart?

Anonymkode: 41776...fed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man tar noe som ikke er sitt, så er det vel stjeling?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Gavestraff? Smålig. 

Anonymkode: 929b7...2c1

Skrevet

Hersketeknikk.....

• Liker 5
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eller når han kjøpe applewatch til de største ungene og så nektet dem bruke de fordi de var hans når de ikke oppførte seg som han ønsket..

Det er vel ganske vanlig at dårlig oppførsel får konsekvenser som f eks inndragning av goder vel? Nå vet jeg jo ikke hvordan han gjorde det da. Kan ha vært en overreaksjon. 

Å miste mulighet til å bruke f eks nettbrett/pc i en periode synes jeg er helt greit. 

Endret av solmåneogstjerner
Gjest Springfjær
Skrevet

Jeg hadde hvertfall sluttet å ta imot noe fra den personen. 

AnonymBruker
Skrevet

Eksen min tok ofte tilbake julegaver/bursdagsgaver jeg fikk av han.  Det var sikkert passelig straff for å ta på make-up, ha på litt for trang bukse eller le litt for mye i samtale med mannlige venner.

Det å ta tilbake gaver er latterlig og smålig. 

Anonymkode: bf3c2...4e3

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Det er vel ganske vanlig at dårlig oppførsel får konsekvenser som f eks inndragning av goder vel? Nå vet jeg jo ikke hvordan han gjorde det da. Kan ha vært en overreaksjon. 

Å miste mulighet til å bruke f eks nettbrett/pc i en periode synes jeg er helt greit. 

er konsekvens og straff det samme? Det å ta tilbake en gave er ikke greit som konsekvens eller straff syns jeg ikke.

Skrevet
Akkurat nå, Carrot skrev:

er konsekvens og straff det samme? Det å ta tilbake en gave er ikke greit som konsekvens eller straff syns jeg ikke.

Men tok han disse greiene tilbake (for alltid)? Jeg leste det som at de ikke fikk bruke dem når de oppførte seg dårlig. Kanskje jeg misforsto. 

Selvsagt tar man ikke gaver tilbake bortsett fra hvis det er gitt beskjed om på forhånd at det er en mulig konsekvens av uønsket oppførsel. F eks at tenåringen får en moped så lenge han kjører fint. Kjører han ikke fint så mister han den. Det synes jeg er helt ok. 

AnonymBruker
Skrevet

Er da forskjell på å holde tilbake en gjenstand gitt til ens eget barn og kone som oppfører seg dårlig enn å ta tilbake gaver fra andre?

Hvem tar ikke pcer, nettbrett og mobiler i arrest dersom barna gjør noe uakseptabelt? Hallo? Sunn fornuft.

Er du ett av de barna kanskje?

Anonymkode: 976ad...7fe

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Er da forskjell på å holde tilbake en gjenstand gitt til ens eget barn og kone som oppfører seg dårlig enn å ta tilbake gaver fra andre?

Hvem tar ikke pcer, nettbrett og mobiler i arrest dersom barna gjør noe uakseptabelt? Hallo? Sunn fornuft.

Er du ett av de barna kanskje?

Det er vel en viss forskjell på å gi en konsekvens i form av midlertidig inndragelse, og det å si at det er hans Applewatch etter å ha gitt dem i gave. Og mener du at man kan irettesette sin kone i form av å ta tilbake gaver? Du høres ut som en trivelig fyr.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, DonaldDuck skrev:

Det er vel en viss forskjell på å gi en konsekvens i form av midlertidig inndragelse, og det å si at det er hans Applewatch etter å ha gitt dem i gave. Og mener du at man kan irettesette sin kone i form av å ta tilbake gaver? Du høres ut som en trivelig fyr.

Når hun kjører som et svin og bulker bilen, ja.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Når hun kjører som et svin og bulker bilen, ja.

Nå kjenner jo ingen her detaljene, men rent prinsipielt så er ikke bilen hans lenger etter at han har gitt den i gave. 
Da kan han jo ikke ta den tilbake med lovlige midler. Om han derimot har registrert den i sitt navn, så ha bilen alltid vært hans og problemet er ikke eksisterende. 

Men jeg må jo si at jeg syns det er litt skremmende at du mener at man kan irettesette sin kone på lik linje med sine barn. 
Da mener du også at mannen er familens overhode da, og at kvinnen ikke har noe hun skulle ha sagt?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Denne mannen annonserte på FB at han hadde kjøpt bil tilfruen som fødselsdagsgave på en rund dag, og så "tok han den tilbake" i samme FB post (altså offentlig) slik hun og barna nå må gå som før han kjøpte henne bilen, naboer seg dem til fots stadig vekk - det hører med at de har to biler men hun får bare "Låne" bilen sin når han er i godt humør.

Klokkene har ikke ungene fått igjen, han la de ut for salg på en slik kjøp gruppe på FB.
Det gjorde han også med sykkelen til det ene barnet da denne kom sent hjem en dag. Naboen kjøpte sykkelen og gav den tilbake til ungen :laugh: og det skapte store diskusjoner om hvorvidt det var å "blande seg" eller ikke - det er kjent at mannen er vanskelig da mange av de som bor i nærområdet har kjent han hele livet.

Slik jeg oppfatter det er det en måte for han å kontrollere familien på. Men jeg lurte på om det er noen andre som syns det er OK å ta tilbake en gave siden jeg hele livet har hatt forståelse for at det gjør man ikke.

Det ville ikke falt meg inn å gi noen en fødselsdagsgave for så å be om å få den tilbake.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne mannen annonserte på FB at han hadde kjøpt bil tilfruen som fødselsdagsgave på en rund dag, og så "tok han den tilbake" i samme FB post (altså offentlig) slik hun og barna nå må gå som før han kjøpte henne bilen, naboer seg dem til fots stadig vekk - det hører med at de har to biler men hun får bare "Låne" bilen sin når han er i godt humør.

Klokkene har ikke ungene fått igjen, han la de ut for salg på en slik kjøp gruppe på FB.
Det gjorde han også med sykkelen til det ene barnet da denne kom sent hjem en dag. Naboen kjøpte sykkelen og gav den tilbake til ungen :laugh: og det skapte store diskusjoner om hvorvidt det var å "blande seg" eller ikke - det er kjent at mannen er vanskelig da mange av de som bor i nærområdet har kjent han hele livet.

Slik jeg oppfatter det er det en måte for han å kontrollere familien på. Men jeg lurte på om det er noen andre som syns det er OK å ta tilbake en gave siden jeg hele livet har hatt forståelse for at det gjør man ikke.

Det ville ikke falt meg inn å gi noen en fødselsdagsgave for så å be om å få den tilbake.

Denne mannen er jo helt psyko med behovet sitt for å vise makt. Dette er ikke normalt (eller akseptert). 

(Disclaimer: Psyko i sleivete dagligtale-betydning, ikke som noe forsøk på å sette diagnose.)

Anonymkode: d575c...df5

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er ikke normalt nei, men det høres ut som at denne mannen har en del andre issues også. Så dette er er nok bare en følge av det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er sykt og hevngjerrig av ham. Barnevernet burde få vite.

Anonymkode: 929b7...2c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette syns jeg er helt på sin plass å anmelde.  

Anonymkode: e82bc...666

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...