tussi84 Skrevet 16. juli 2018 #1 Skrevet 16. juli 2018 Dette er ikke en tråd om de som prøver å gi bort kattene sine før ferien så det er sagt.. Jeg hører eller leser stadig om eiere som drar på ferie fra katten sin, og overlater den til seg selv. De lar den bare gå ute fordi de tror og mener at katten klarer seg nå på sommerstid selv om de er bort reist alt i fra 2 døgn opptil et par uker. Nå som det er så varmt også i tillegg så burde de vite at katten må ha tilgang til nok vann også .Det er ikke sikkert den får tak i vann og mat ute, og pus kan finne på å stikke av Fordi eieren ikke er hjemme.. Det er jo blitt lovpålagt at man skal ha tilsyn til katten hver dag. Har du ingen til å passe katten.. Vel nei da kan du faktisk ikke dra på ferie. Eller du må ta med deg katten dit du skal. Ikke bare overlat den til seg selv. Du har et ansvar. Er folk så lite opplyste idag om kattehold? 6
FrankDrebin Skrevet 16. juli 2018 #2 Skrevet 16. juli 2018 Er nok mer at de gir fullstendig f..., dessverre. 😕
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #3 Skrevet 16. juli 2018 Har en venninne som overlater kattene til seg selv, måtte ha en operasjon i munn til 3000,-. Var uaktuelt, så katten går med vondter. Ikke får de mat og vann heller. Før jeg fant ut hvordan hun behandlet sine dyr skulle hun passe min katt i 4 dager mens jeg var på sykehuset. Hun lovte å dra innom morgen og kveld. Fant ut at hun var innom 1 gang i 2 minutter for å fylle på matskåla. Den stakkars katten var så redd og forfulmlet da jeg kom hjem, tok ei uke før han kom seg. Anonymkode: e7f6b...3c9
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #4 Skrevet 16. juli 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en venninne som overlater kattene til seg selv, måtte ha en operasjon i munn til 3000,-. Var uaktuelt, så katten går med vondter. Ikke får de mat og vann heller. Før jeg fant ut hvordan hun behandlet sine dyr skulle hun passe min katt i 4 dager mens jeg var på sykehuset. Hun lovte å dra innom morgen og kveld. Fant ut at hun var innom 1 gang i 2 minutter for å fylle på matskåla. Den stakkars katten var så redd og forfulmlet da jeg kom hjem, tok ei uke før han kom seg. Anonymkode: e7f6b...3c9 Du melder til Mattilsynet. Anonymkode: b1dde...c8a 9
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #5 Skrevet 16. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du melder til Mattilsynet. Anonymkode: b1dde...c8a Kommer til å gjøre det. Anonymkode: e7f6b...3c9
Gjest Springfjær Skrevet 16. juli 2018 #6 Skrevet 16. juli 2018 Dyrebeskyttelsen Norge nord-Trøndelag la ut dette; Familiedyr - hund vs. katt Du tenkte kanskje at dette skal handle om hvilke egenskaper hunden har kontra katten? Hvem som er klokest, friskest, lever lengst, er mest lojal og andre egenskaper på våre familiedyr? Hvem passer til å ha hund i motsetning til hvem som passer til å ha katt? Det skal det ikke. Dette er om våre holdninger til hund vs katt. Hvilke bevisste tanker har vi selv egentlig om hund vs katt? Har du tenkt over det? Se for deg at du treffer naboen på nærbutikken. De forteller at de reiser to uker til syden i morgen tidlig. Neste kveld kommer du hjem og på trappa sitter familiens hund. Du vet at de har reist for mange timer siden og huset er tomt. Hvordan ville du reagert? Du ville sannsynligivs sjekket med naboer, familie, bekjente evt også politiet for å finne hva som har skjedd. Hva du hadde gjort om det var familiens katt som satt igjen? Du er på hytta og ser en kattemor med kattunger etter seg. Kattungene faller i fra en etter en i løpet av våren. Se for deg at det var en hund med valper du så første gangen. Hva hadde du gjort da? Hvorfor er dette greit når det er katt? Se for deg at hunden til en kompis har kommet bort og de er ute og leter etter den. De holder på i flere dager med oppslag, deling på facebook og annonse i avisa. Etter en ukes tid får de beskjed om at en hund var påkjørt og var slengt i en grøft. Kommunen hadde hentet den og kastet den på avfallsmottaket. Ingen hadde sjekket den for chip, ingen tok bilde og den var ”kanskje mørk i pelsen”. Du vil aldri vite om det var din hund eller om den fortsatt er der ute. Hvorfor er dette greit med katt? Du blir fortalt at noen leverte inn hunden til avliving fordi det passet ikke å ha den lengre. Hvor sannsynlig er det at du svarer ”Ja, ja det er en tid for alt”? Hvorfor gjør man det når det gjelder katt? Se for deg at du leser i en gruppe på facebook at en person er irritert fordi det er en løs hund som har vært innom og markert i blomsterbedet. Han har sett det flere ganger nå. Da kommer det masse tips om rottegift, frostveske, feller eller rett å slett å skyte hunden neste gang man ser den? Hva hadde du gjort da? Se for deg at du sitter i lunsjen og en kollega forteller at nå er hunden drektig igjen. Han hadde avlivet hele forrige kull og det skal han gjøre denne gangen også. Det er helt uaktuelt å bruke penger på unngå det. Det er mye billigere å avlive. Hvorfor er dette greit når det gjelder katt? Se for deg at en bekjent forteller at han lurer på om kanskje datteren er litt allergisk mot hunden. De skal på ferie nå og har glemt å ordne med noen som kan passe den. De skal derfor til veterinæren og avlive den. Hva hadde du sagt da? Dette gjør man med katt. Dette er et utvalg av dagligdagse hendelser som gjelder katt. Du kan utgjøre en forskjell ved å reagere på det som sies og gjøres mot de. Det er gjennom våre holdninger at kattene kan få det bedre og det er hver enkelt av oss som kan utgjøre en forskjell.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #7 Skrevet 16. juli 2018 Hva med katteeiere som setter ut vann og mat til dyrene utenfor huset og overlater dyrene helt for seg selv i flere dager og uker mens eiere koper i sofaen med hodetelefoner så de ikke hører at dyrene vil inn eller lever livets glade dager på byen mens dyrene må finne seg tilfeldige steder å sove utendørs? Maten blir ofte spist opp av andre dyr på området, og rotter. Sier du noe får du høre at kattene stortrives ute og ikke vil inn og at derfor er maten satt utenfor. Hvordan vet de at kattene ikke vil inn når de aldri ser dyrene eller ikke er hjemme? Anonymkode: f329e...c53 1
Gjest Springfjær Skrevet 16. juli 2018 #8 Skrevet 16. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva med katteeiere som setter ut vann og mat til dyrene utenfor huset og overlater dyrene helt for seg selv i flere dager og uker mens eiere koper i sofaen med hodetelefoner så de ikke hører at dyrene vil inn eller lever livets glade dager på byen mens dyrene må finne seg tilfeldige steder å sove utendørs? Maten blir ofte spist opp av andre dyr på området, og rotter. Sier du noe får du høre at kattene stortrives ute og ikke vil inn og at derfor er maten satt utenfor. Hvordan vet de at kattene ikke vil inn når de aldri ser dyrene eller ikke er hjemme? Anonymkode: f329e...c53 Tror mange katter bare gir opp også. De veit at de ikke får komme inn, å dermed prøver de til slutt ikke lenger. Trist....
Skiftenøkkel Skrevet 16. juli 2018 #9 Skrevet 16. juli 2018 Katten klarer seg fint ute ei helg. Med vann, mat og en varmelampe tilgjengelig i det gamle fjøset. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #10 Skrevet 16. juli 2018 43 minutter siden, Skiftenøkkel skrev: Katten klarer seg fint ute ei helg. Med vann, mat og en varmelampe tilgjengelig i det gamle fjøset. Kattene jeg snakker om har levd uteliggerliv de siste 3-4 mnd om ikke lenger. Anonymkode: f329e...c53 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #11 Skrevet 16. juli 2018 44 minutter siden, Springfjær skrev: Tror mange katter bare gir opp også. De veit at de ikke får komme inn, å dermed prøver de til slutt ikke lenger. Trist.... Det kan være noe slikt ja, for eiere påstår at kattene ikke vil være inne. Men jeg ser jo kattene ofte utenfor dørene og venter. Det synes også at eiere er hjemme fordi kattenes ører leer på seg fordi de hører lyder innenfra. Anonymkode: f329e...c53 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #12 Skrevet 16. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kan være noe slikt ja, for eiere påstår at kattene ikke vil være inne. Men jeg ser jo kattene ofte utenfor dørene og venter. Det synes også at eiere er hjemme fordi kattenes ører leer på seg fordi de hører lyder innenfra. Anonymkode: f329e...c53 Får så vondt av dem. Vi skal hente kattunge i august og den skal alltid få være inne når den ønsker. Det er jo et medlem av familien, man stenger ikke de ute. Anonymkode: 4c56e...24f 5
Gjest Springfjær Skrevet 16. juli 2018 #13 Skrevet 16. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Får så vondt av dem. Vi skal hente kattunge i august og den skal alltid få være inne når den ønsker. Det er jo et medlem av familien, man stenger ikke de ute. Anonymkode: 4c56e...24f Ops ble anonym gitt
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #14 Skrevet 16. juli 2018 Hadde jeg hatt katt, så kunne jeg nok reist bort et døgn. Men da skulle katten være inne. Det har jeg gjort når jeg hadde dyr i bur. Men et døgn er max. Med hund som jeg har så er det umulig å reise fra de et døgn da de jo ikke bæsjer i kasse. Og maxtid for å være alene er en arbeidsdag. Jeg er frivillig dyrepasser når andre reiser bort, om det så er bare for å sitte noen timer sammen med katten hver dag, til å ha hunder og burdyr hjemme. Har så klart samme mulighet tilbake. Uten slike ordninger hadde jeg aldri skaffet et dyr. Anonymkode: 9b258...0a1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #15 Skrevet 16. juli 2018 Vi har sett lenge at det er stor forskjell på hvordan mennesker ser på ulike dyr. Selv om katter og hunder er like smarte, så ser mange på katter som mindre verdt enn hunder. Mange tror også at katter ikke trenger oppmerksomhet og kos. Samme med husdyr og kjæledyr. De er like smarte og har behov for omsorg og et trygt liv, men ingen reagerer når 150 av 180 grisegårder i rogaland får advarsel fra mattilsynet om dårlig dyrehold (ubehandlede syke dyr, døde dyr i bingene osv) 🤷♂️ Hva skal man gjøre. Mennesker bryr seg om de dyrene det er verdt å bry seg om for dem selv. De som har hund bryr seg ofte om hund, men driter i katter. Katteelskere liker katter men driter i fuglene som blir drept. Osv. Dette er noe alle gjør, selv dere i tråden som kjemper for kattene. Det er mange dyr dere aldri ville brydd dere om og som dere ikke tror har like mye personlighet og følelser som andre dyr. Anonymkode: f4417...74b 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #16 Skrevet 16. juli 2018 Pus liker seg ute på sommer . Vinter ikke faen. Så er jeg borte en helg og han er ute når jeg drar( på sommer ) bare drar jeg. Har en som skjekker pus ca en til to ganger om dagen . Og noen ganger dukker han ikke opp. Han kjenner den personen som kommer og er omtrent samme tid. Da får han gå sulten til neste gang. Men vann har han. Setter ikke ut mat pga jeg ikke gidder å fore nabokatter og måker. Men på vinter er han inne hele tiden. Dette bestemmer han selv. Anonymkode: a3039...bf9
Brimi Skrevet 16. juli 2018 #17 Skrevet 16. juli 2018 1 time siden, Skiftenøkkel skrev: Katten klarer seg fint ute ei helg. Med vann, mat og en varmelampe tilgjengelig i det gamle fjøset. Ikke alltid de klarer seg fint nei. Derfor kan man få bot på opp til 17.000,- hvis man forlater dyret i mer enn 24 timer. Hadde vi vært borte den helga pus ble grisebanket av en annen katt, så hadde vi ikke hatt pus lengre. Hun var faktisk ikke langt unna å dø på de timene vi ventet (oppdaget det ikke før sent på kvelden og dyrlegevakta mente at vi kunne vente). Hun måtte ha dren i en uke(!) og krage enda lenger. 4
tussi84 Skrevet 16. juli 2018 Forfatter #18 Skrevet 16. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Pus liker seg ute på sommer . Vinter ikke faen. Så er jeg borte en helg og han er ute når jeg drar( på sommer ) bare drar jeg. Har en som skjekker pus ca en til to ganger om dagen . Og noen ganger dukker han ikke opp. Han kjenner den personen som kommer og er omtrent samme tid. Da får han gå sulten til neste gang. Men vann har han. Setter ikke ut mat pga jeg ikke gidder å fore nabokatter og måker. Men på vinter er han inne hele tiden. Dette bestemmer han selv. Anonymkode: a3039...bf9 Det blir anderledes. Fordi du har jo noen som sjekker. Det som det snakkes om her er eiere som bare drar fra katten sin uten at den har noen form for tilsyn. 1
halvehimmelen Skrevet 16. juli 2018 #19 Skrevet 16. juli 2018 Bor på bygda og har katteluke. Det er luksus. Når vi er bortreist får vi noen til å komme for å fylle på med mat og vann, men det har også hendt at vi har fylt på ekstra og vært bortreist fredag til søndag - det har gått helt fint med mat igjen i skåla. Det er dog fascinerende med de ulike holdningene til katt og hund. Men det er også to helt forskjellig type dyr. Vi har både katt og hund, og det er jo ingen tvil om at kattene er mye mer selvstendige og smartere enn hundene våre. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #20 Skrevet 16. juli 2018 2 hours ago, halvehimmelen said: Bor på bygda og har katteluke. Det er luksus. Når vi er bortreist får vi noen til å komme for å fylle på med mat og vann, men det har også hendt at vi har fylt på ekstra og vært bortreist fredag til søndag - det har gått helt fint med mat igjen i skåla. Det er dog fascinerende med de ulike holdningene til katt og hund. Men det er også to helt forskjellig type dyr. Vi har både katt og hund, og det er jo ingen tvil om at kattene er mye mer selvstendige og smartere enn hundene våre. Den STØRSTE forskjellen på hund og katt er de JÆKLI mange ondskapsfulle og fullstendig uansvarlige katteeiere. Det er million ganger flere av dem enn av hundeeiere! Katter har MYE mindre verdi for altfor mange, de blir behandlet som søppel!. Det er nærmere 100000 "overdådige "katter i Norge. Jeg tar hver eneste katt jeg ser går for lut og kaldt vann og "eierne"vil aldri se snurten av kattene igjen! De fortjener uendelig mye mer enn å bli behandlet som dritt av disse familiene! Anonymkode: f5c59...81c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå