Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne liker å gå på fjellet på turer, type 2-3 timer. Det gjør jeg også. Og hver gang vi snakker om å gå på fjellet sammen blir vi enige i fellesskap at hun skal si ifra når hun vil gå tur da hun har et yrke hvor hun jobber 100% mens jeg jobber 70%. Jeg innstiller meg altså på å være tilgjengelig når hun bestemmer seg for å gå.

Men her er greien. Svært ofte når været er ok får jeg mld der hun spør hva jeg holder på med, og når jeg spør tilbake da svarer hun at hun nettopp er kommet hjem etter 3 timers tur på fjellet. Hun jobber skift som parkeringsvakt og har da mulighet til å gå tur fra kl 9 om morgenen, på ettermiddag og kveld ofte, noe som også passer godt for meg. Men jeg vet selvfølgelig ikke hvilke jobbskifter hun har, derfor må hun si ifra når det passer.

Men hun spør aldri om jeg vil være med? Ikke en gang har hun spurt de 2 siste årene og jeg har tenkt at det ikke var noe å reagere på men nå vet jeg ikke helt. Enda hun vet at jeg gjerne blir med og avtalen var som sagt at hun skulle si ifra når hun hadde ledig tid slik at vi fikk gå sammen. Hun kan ikke ha glemt det heller da hun ofte bringer opp temaet selv at vi må gå tur sammen.

Har jeg grunn til å reagere og tenke at hun sier ting og ikke holder det hun sier? Det er ikke bare slike avtaler hun bryter, hun avlyser veldig ofte besøk i siste liten, ca 10 min før jeg skulle kjørt og hentet henne på busstoppet. Litt kjipt at en voksen dame på over 40 år holder på slik.

Overreagerer jeg?

Anonymkode: 1d052...2fd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen i veninna, ofte så er det bare enklere å gå alene...kan bare dra på sparket. Super egoistisk. Så avlyser jeg avtaler på kort varsel, type kaffebesøk osv fordi jeg...får en slags angst. Mistet venner pga dette selvfølgelig, det er jo dødsirriterende. 

Anonymkode: 1b474...333

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Personlig gidder jeg ikke ha slike avtaler med folk som er på den måten. Du kan spørre om hva hun tenker om det, men virker som at hun tenker mest på seg selv, og at turene er spontane slik at hun nok tenker du ikke hadde mulighet. Hun mener sikkert ikke det som noe personlig med det, men det blir jo til at man opplever det som litt sårende likevel, så jeg forstår at du reagerer! Noen liker også best å gå alene på tur, men da må de si ifra og ikke gi falske forventninger.

Det at hun avlyser 10 min før virker som totalt mangel på respekt for din tid, og det hadde jeg sagt ifra om hvis dette skjer ofte og uten en veldig god grunn. 

Anonymkode: 28e0f...5f1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg igjen i veninna, ofte så er det bare enklere å gå alene...kan bare dra på sparket. Super egoistisk. Så avlyser jeg avtaler på kort varsel, type kaffebesøk osv fordi jeg...får en slags angst. Mistet venner pga dette selvfølgelig, det er jo dødsirriterende. 

Har du angst er det jo noe annet enn min venninne. Bortsett fra en kronisk sykdom lever hun problemfritt ellers. Hun treffer ofte andre venner og drar ofte på fjellet.

Jeg er vist bare bra nok til å besøke henne og til å gå på kafe med. Ofte veldig kortvarig også. Skal hun treffe meg passer det aldri før kl 14-16 på ettermiddagen eller senere til tross for at hun vet jeg også har tidsplaner.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun bare liker å gå på fjellet alene?

Anonymkode: 8c398...9ad

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun bare liker å gå på fjellet alene?

Anonymkode: 8c398...9ad

Helt greit, men da snakker du ikke om at vi må gå tur sammen så ofte som hun sier det. Da er det bedre å drite i å foreslå det.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Går du sakte? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig gidder jeg ikke ha slike avtaler med folk som er på den måten. Du kan spørre om hva hun tenker om det, men virker som at hun tenker mest på seg selv, og at turene er spontane slik at hun nok tenker du ikke hadde mulighet. Hun mener sikkert ikke det som noe personlig med det, men det blir jo til at man opplever det som litt sårende likevel, så jeg forstår at du reagerer! Noen liker også best å gå alene på tur, men da må de si ifra og ikke gi falske forventninger.

Det at hun avlyser 10 min før virker som totalt mangel på respekt for din tid, og det hadde jeg sagt ifra om hvis dette skjer ofte og uten en veldig god grunn. 

Anonymkode: 28e0f...5f1

Jeg er usikker på hvordan jeg bør gripe det fatt. Hun kan være veldig passiv aggressiv om hun mener noen gjør henne noe galt.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Går du sakte? 

Nei? Jeg er frisk og trener mye.

AnonymBruker
Skrevet

Minner du hun på at hun må huske å invitere deg da? 

Anonymkode: 4e622...e9c

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minner du hun på at hun må huske å invitere deg da? 

Anonymkode: 4e622...e9c

Mange ganger, men hun er over 40 og voksen nok til å huske egne ord selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan invitere henne med du også, se hva hun sier da. For eksempel spørre henne når hun jobber denne uken og om dere skal ta dere en tur sammen når hun har fri om været er fint. Det kan være at hun ikke "orker" å avtale med noen og helst ønsker gå alene, kanskje tenker hun ikke over at du føler deg utelatt. Kanskje er det vanskelig å si ifra at hun helst ønsker å gå alene også. 

Anonymkode: 0e459...68b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan invitere henne med du også, se hva hun sier da. For eksempel spørre henne når hun jobber denne uken og om dere skal ta dere en tur sammen når hun har fri om været er fint. Det kan være at hun ikke "orker" å avtale med noen og helst ønsker gå alene, kanskje tenker hun ikke over at du føler deg utelatt. Kanskje er det vanskelig å si ifra at hun helst ønsker å gå alene også. 

Anonymkode: 0e459...68b

Jeg har invitert flere ganger og det har ikke passet og hun skulle si ifra når det passet. Allikevel går hun alene hver gang. Hun inviterer aldri.

• Liker 2
Skrevet

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har invitert flere ganger og det har ikke passet og hun skulle si ifra når det passet. Allikevel går hun alene hver gang. Hun inviterer aldri.

Men ta får du jo ta et hint da. Hun vil ikke gå på tur med deg, og har sagt dette bare for å være høflig. Akkurat som når folk sier "vi får ta en kaffe en dag". Dumt du har fått falske forhåpninger, men igjen ta et hint. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Perle skrev:

Men ta får du jo ta et hint da. Hun vil ikke gå på tur med deg, og har sagt dette bare for å være høflig. Akkurat som når folk sier "vi får ta en kaffe en dag". Dumt du har fått falske forhåpninger, men igjen ta et hint. 

Hint? Hun tar det jo opp selv og ofte sier jeg jo? Når vi sitter på sofaen hjemme hos henne drar hun frem kartet og viser turstier vi kan gå, snakker om hva vi må ha med oss og at vi kunne grillet også.

Hun sier selv at vi er bestevenninner og at vi må gjøre alt dette.

Men skal jeg tolke ting ut fra det du sier, vel da lyver hun jo da. Hvorfor lyve om sånt gang på gang?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i alt du skriver, og det er irriterende, kjipt og egentlig ganske sårende. Iallefall blir jeg lei meg av gang på gang å få det jeg opplever som subtile avvisninger. Så vil man heller ikke være innpåsliten og masete, så man holder det for seg selv. Forstår høflighetsgreia når man slenger ut en "vi tar en kaffe en dag", men for meg er det litt forskjell når jeg sier det til bekjente jeg har sporadisk kontakt med, enn noen jeg anser som gode venner. Men så må man kanskje bare akseptere at folk tenker annerledes, og ikke legge så mye i det. Jeg prøver iallefall. 

Anonymkode: 1430a...a5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når vi sitter på sofaen hjemme hos henne drar hun frem kartet og viser turstier vi kan gå, snakker om hva vi må ha med oss og at vi kunne grillet også.

Hun sier selv at vi er bestevenninner og at vi må gjøre alt dette.

Jeg synes absolutt du bør si noe til henne om det. Når hun snakker på denne måten, om hva dere skal gjøre sammen, så kan du f.eks. si: "Det høres fint ut, men jeg opplever at du velger å gå alene hver gang uansett. Så jeg blir usikker når du sier noe annet enn det du gjør?"

Synes ikke du bare skal la det forbigå i stillhet, som om det er helt akseptert. Det virker som hun bare styres av seg selv og ikke synes hun behøver å ta hensyn til andre. Det er ikke greit.

Anonymkode: b82bc...32f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da bør du i hvert fall si at du har angst. For slik behandling oppleves som utrolig respektløst.

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

og når jeg spør tilbake da svarer hun at hun nettopp er kommet hjem etter 3 timers tur på fjellet.

Da hadde jeg svart med en gang i blid tone: "Åh, så deilig, du skulle spurt om jeg ble med. Det kunne jeg godt ha tenkt meg".

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes absolutt du bør si noe til henne om det. Når hun snakker på denne måten, om hva dere skal gjøre sammen, så kan du f.eks. si: "Det høres fint ut, men jeg opplever at du velger å gå alene hver gang uansett. Så jeg blir usikker når du sier noe annet enn det du gjør?"

Og dette hadde jeg sagt.

Men du kan vel også foreslå en fjelltur, spørre om hun blir med. Foreslå tid og sted. Det kan være hun og vil gjerne bli spurt. Selv om hun jobber mer enn deg, så kan du foreslå noe konkret en dag hun er ferdig på jobb, en lørdag eller annet. Har du gjort det?

Si f.eks "Jeg tenkte meg på fjelltur (sted) på lørdag. Koselig om du blir med. Hva med 10.00 tiden?"

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ei venninne liker å gå på fjellet på turer, type 2-3 timer. Det gjør jeg også. Og hver gang vi snakker om å gå på fjellet sammen blir vi enige i fellesskap at hun skal si ifra når hun vil gå tur da hun har et yrke hvor hun jobber 100% mens jeg jobber 70%. Jeg innstiller meg altså på å være tilgjengelig når hun bestemmer seg for å gå.

Men her er greien. Svært ofte når været er ok får jeg mld der hun spør hva jeg holder på med, og når jeg spør tilbake da svarer hun at hun nettopp er kommet hjem etter 3 timers tur på fjellet. Hun jobber skift som parkeringsvakt og har da mulighet til å gå tur fra kl 9 om morgenen, på ettermiddag og kveld ofte, noe som også passer godt for meg. Men jeg vet selvfølgelig ikke hvilke jobbskifter hun har, derfor må hun si ifra når det passer.

Men hun spør aldri om jeg vil være med? Ikke en gang har hun spurt de 2 siste årene og jeg har tenkt at det ikke var noe å reagere på men nå vet jeg ikke helt. Enda hun vet at jeg gjerne blir med og avtalen var som sagt at hun skulle si ifra når hun hadde ledig tid slik at vi fikk gå sammen. Hun kan ikke ha glemt det heller da hun ofte bringer opp temaet selv at vi må gå tur sammen.

Har jeg grunn til å reagere og tenke at hun sier ting og ikke holder det hun sier? Det er ikke bare slike avtaler hun bryter, hun avlyser veldig ofte besøk i siste liten, ca 10 min før jeg skulle kjørt og hentet henne på busstoppet. Litt kjipt at en voksen dame på over 40 år holder på slik.

Overreagerer jeg?

Enkelte folk kan si at vi må finne på noe snart, hele tiden. Disse som er som henne sier det kun for å virke hyggelig og å ha noe å prate om, for de mener det egentlig ikke. Gjør det samme mot henne, spill hennes spill. 

Har sånne jeg og som vi kommer med slike høflighetsfraser, hun begynte med det og jeg skjønte lunta. Vi finner aldri på noe da.

Anonymkode: dcb03...851

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...