Gå til innhold

gift / samboer

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei, jeg trenger noen synspunkter fra dere på dette her.

Jeg og samboer bor sammen. Han har kjøpt leiligheten fordi jeg den gangen var vikar og fikk ikke lån i banken. Nå har det seg sånn at det plager meg mye at den er hans. For om det skulle skjære seg, så står jeg der på bar bakke med barnet mitt fra tidligere.

Økonomien er sånn at det flyter litt i hverandre.

Vi har ingen papirer på noen ting som helst.

Jeg tenker sånn at jeg elsker denne mannen og vil tilbringe resten av livet mitt sammen med han. Vi har også prøvd en stund å bli gravide, desverre uten hell så langt. Jeg ønsker å gifte meg, men får ikke noen klar respons fra han om det. Hittil har jeg ikke presset noe særlig på for å få ordnet papirer som hjelper meg dersom det blir slutt eller han skulle falle fra... For jeg har tenkt i mitt stille sinn at det er teit å bruke flere tusen på en advokat om vi skulle komme til å gifte oss...

Nå er jeg imidlertid lei av å vente.. Jeg har flere ganger sakt rett ut at jeg ønsker å gifte meg fordi jeg elsker han og fordi det vil være en ære å få bli konen hans. Han bare smiler av meg og sier ikke noe mer om det...

Men, blir det ikke for teit å gi han et valg. Skriv kontrakt med meg eller gift deg med meg?

Jeg vil jo gifte meg av kjærlighet, ikke bare pga. det praktiske. Og ikke vil jeg tvinge han til å gifte seg med meg heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hittil har jeg ikke presset noe særlig på for å få ordnet papirer som hjelper meg dersom det blir slutt eller han skulle falle fra... For jeg har tenkt i mitt stille sinn at det er teit å bruke flere tusen på en advokat om vi skulle komme til å gifte oss...

Jeg vet ikke hvordan man får menn til å ville gifte seg, så der har jeg ingen gode råd (- bortsett fra at langvarig press antagelig ikke er lurt...). Jeg vet derimot at du trenger ikke advokat for å skrive samboerkontrakt og felles testament, så dere trenger ihvertfall ikke å tenke på at det er dyrt :-) Dere finner standardavtaler på internett som dere bearbeider til deres egne: http://server3.dinside.no/php/art.php?id=1025

Der finner dere også referanser til lover som gjelder.

Lykke til med samboeravtalen!

Skrevet

Vanskelig det der...

Vet ikke helt hva jeg skal si...

Men, hva om du planla litt og gikk ned på kne og fridde selv??? Tror du han ville hatt hjerte til å si nei da? :wink:

For alt jeg vet kan det jo være at han ikke skjønner akkurat hvor mye du ønsker å gifte deg med han!

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg syns du bør skille mellom disse to; å gifte seg og å trygge sin egen økonomiske fremtid.

Heldigvis har disse to tingene egentlig ikke noe som helst med hverandre å gjøre.

Skrevet

Enig med hun over her, at du godt kan skille på det økonomiske og det å gifte seg.

I forhold til økonomi kan de nok hjelpe dere i banken også, hvis det f.eks er aktuelt at du skal eie en del av leiligheten.

Har desverre ingen gode råd om hvordan du skal få ham til å gifte seg med deg. Men det er jo et tema som bør kunne diskuteres...

Skrevet

Vil han ikke gifte seg, så vil han ikke. Kan ikke tvinge noen til det! Du får bare ta en skikkelig prat med han om det. Få han til å si hva han synes.

Hva med å kjøpe seg inn i leiligheten da? Så dere eier 50 % hver.

Er vel i grunn ikke så mye vi kan gjøre for å hjelpe deg med dette. Det er dere to som må prate sammen.. Gjør det, så får du nok noen svar! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...