Gå til innhold

Råd: Barn 8-10 år, utakknemlighet og uhøflighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mamma til to barn på 8 og 10 år trenger råd.

Det har seg slik at jeg antakeligvis sliter med oppdragelsen rett og slett. Jeg prøver så godt jeg kan å være et godt forbilde når det gjelder å takke for det man får, takke for seg, gi klemmer og vise glede, takknemlighet og høflighet. Jeg minner også barna på dette ved hver passende anledning. "Oi, se hva du fikk, hva sier du da?", osv. Ingen unntak. Og jeg er selv høflig og takknemlig av natur, så mulig jeg er litt overhysterisk når det gjelder slike ting.

Men idag, igjen, kommer jeg hjem fra familibesøk hos vår eneste oldemor, slukøret, skuffet og lei meg. Vi ser/treffer henne ikke ofte, kanskje en gang i måneden. Så mulig hun blir noe fremmed for barna. Men hun blir hver gang så glad for å se oss, drar oss med ut på kafe, lekeplass for barna, disker opp med mat og godis, gir de lommepenger (inkl. meg som er det eldste og første barnebarnet), osv.

Og hva får hun til gjengjeld: Jo, to små bortskjemte troll, sure og tverre primadonnaer, som bare krangler hele tiden, glemmer å takke, vil ikke gi klemmer, maser og gnager på både meg og hverandre mens vi sitter midt i en samtale, herjer villt, osv. SELV om jeg gir påminnelser, tar de til siden og ber de om å roe seg litt ned, sier at vi må ha respekt for de eldre, oldemor ser oss ikke så ofte og er glad i oss, se hva hun gir oss, så snill hun er som er med oss på lekeplass - som dere selv ønsker - ikke sitt der å vær sur, osv.

What to do? Det gjelder ofte i andre anledninger med andre folk også. Både kjente og ukjente. Og jeg blir så lei meg og redd for om de synes jeg ikke oppdrar ungene mine.

Anonymkode: f5703...11a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gi en advarsel og oppfører de seg ikke så reiser dere hjem. Forklar hva du forventer og gjennomfør dersom barna ikke hører etter. Jeg har gjort det med mine og har barn som klarer å være ute blandt folk uten å oppføre seg som apekatter. 

Anonymkode: b9e71...577

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Eneste jeg kommer på er å inndra goder. Hvis de ikke kan å oppføre seg. Blir det ikke noe tv-titting i kveld eller en ting de like å drive med blir inndradd i et par dager. 

Anonymkode: 6e06e...48d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen: Og det må nevnes at jeg syns dette har vært en slitsom sommer generelt. Unger klarer ikke å leke lenger. All aktivitet må liksom organiseres og tilrettelegges.

Men jeg er en mamma som synes de har godt av å kjede seg, og å finne på ting selv. Men de klarer det bare ikke lenger... de bare går oppå de voksne og maser og syter.

• Liker 3
Skrevet

Forklar at oldemor er gammel, hun kommer til å dø snart, de, som er hennes elskede barnebarn, er hennes to øyestener, og de knuser det gamle ensomme hjertet hennes når de oppfører seg som to små bortskjemte egoistiske djevler. 

Bare smør på med dårlig samvittighet, funker hver gang. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gi en advarsel og oppfører de seg ikke så reiser dere hjem. Forklar hva du forventer og gjennomfør dersom barna ikke hører etter. Jeg har gjort det med mine og har barn som klarer å være ute blandt folk uten å oppføre seg som apekatter. 

Ja, har gjort det. Men følte det ble en straff for oldemora også. Og så unnslapp barna situasjonen litt for lett liksom ved å bare dra.. hmm, vanskelig dette der.

Er så redd for hva hun synes om oss. Hun har sluttet å besøke oss liksom. Vi må alltid dra dit.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, veggteppe skrev:

Forklar at oldemor er gammel, hun kommer til å dø snart, de, som er hennes elskede barnebarn, er hennes to øyestener, og de knuser det gamle ensomme hjertet hennes når de oppfører seg som to små bortskjemte egoistiske djevler. 

Bare smør på med dårlig samvittighet, funker hver gang. 

Måtte le her 🤣

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke du bør kreve av ungene dine at de skal gi oldemor en klem. En av de verste tingene jeg vet er å tvinge barn til å gi klemmer når de ikke vil, det syns jeg er å overkjøre deres grenser.

Men, å takke når de får noe syns jeg burde være et minimum. Hvis de bare krangler og ikke sier takk osv så ta det fra dem. Hvis de får ting og de ikke er fornøyde så får de det ikke. 

Og - ikke snakk til dem som de er 3-åringer. Hvis de ikke sier takk av seg selv så si det rett ut, ikke spør hva man sier - de vet at man skal si takk. Bare si at "nå fikk dere en ting og da forventer jeg at dere sier pent takk" og hvis de ikke hører så tar du det fra dem.

Hadde vært greit om det hadde vært noe dyrt eller noe de har ønsket seg. De må lære på den harde måten. Si ting rett ut, ikke hinte. 

Anonymkode: d0707...929

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har gjort det. Men følte det ble en straff for oldemora også. Og så unnslapp barna situasjonen litt for lett liksom ved å bare dra.. hmm, vanskelig dette der.

Er så redd for hva hun synes om oss. Hun har sluttet å besøke oss liksom. Vi må alltid dra dit.

Spiller ingen rolle. Da mine barn var yngre og ikke alltid hørte etter var det kort prosess. Vi dro hjem. 

Tro meg: folk vil heller at man drar hjem enn å bli belemret med uoppdragne barn 

ps. Om ungene er agalause i ferien - finn på noe kjekt med dem;) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bare kjeft og leks opp for dem, kanskje de lukker ørene. Spør spørsmål og få dem til å svare. Hva tror du oldemor tenker når dere ikke sier takk? Hvordan tror du det ville vært hvis du fikk noen på besøk, og så bare bråkte og tullet de? Får du lyst til å gi gaver til noen som virker som de ikke bryr seg? osv osv.

Anonymkode: 2e176...909

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Spiller ingen rolle. Da mine barn var yngre og ikke alltid hørte etter var det kort prosess. Vi dro hjem. 

Tro meg: folk vil heller at man drar hjem enn å bli belemret med uoppdragne barn 

ps. Om ungene er agalause i ferien - finn på noe kjekt med dem;) 

Tro meg, vi har funnet på mye forskjellig. Like utakknemlige og forventer bare mer... derfor blir det kjedelig ferieaktivitet på dem denne siste uka vi har sammen - med vilje.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bare kjeft og leks opp for dem, kanskje de lukker ørene. Spør spørsmål og få dem til å svare. Hva tror du oldemor tenker når dere ikke sier takk? Hvordan tror du det ville vært hvis du fikk noen på besøk, og så bare bråkte og tullet de? Får du lyst til å gi gaver til noen som virker som de ikke bryr seg? osv osv.

Anonymkode: 2e176...909

Ja, skal prøve, takk for råd! :)

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her igjen: Og det må nevnes at jeg syns dette har vært en slitsom sommer generelt. Unger klarer ikke å leke lenger. All aktivitet må liksom organiseres og tilrettelegges.

Men jeg er en mamma som synes de har godt av å kjede seg, og å finne på ting selv. Men de klarer det bare ikke lenger... de bare går oppå de voksne og maser og syter.

Ungene dine er blitt jevnalderorienterte. Anbefaler deg virkelig å høre dette foredraget, så får du mer innsikt, og deretter lese boka Peaceful parents, Happy kids for å få gode praktiske verktøy for å samle barna og styrke tilknytningen. :)

Barn som har dyp og god tilknytning til foreldrene vil strebe etter å gjøre foreldrene glade, og altså være mer "lydige" og samarbeidsvillige. ❤️

Anonymkode: 63a65...65b

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måtte le her 🤣

Skriver med en viss overdrivelse samtidig som at jeg mener det. Synes alt for mange foreldre idag glemmer/eller er for dårlig til å lære barna om samvittighet og empati. HVORFOR er det viktig at de er takknemlige og høflige ? Jo- fordi mennesker rundt dem setter pris på det. Det gagner menneskene rundt dem og til syvende og sist dem selv, fordi høflige empatiske mennesker som regel er bedre likt enn egoistiske og utakknemlige mennesker. det nytter ikke å si «du skal ikke ditt/datt» og «du må ditt/datt». Få barna til å tenke utenfor seg selv. Og da hjelper faktisk litt overdrivelse:

»Oldemor er ensom og alene, hun DØR snart! Hun har ventet I HELE DAG på sine to englebarnebarn, sikkert gledet seg til en stor kos og masse klem. HVA tror DERE oldemor tenkte når dere kranglet og ikke sa takk»??? 

- «At hun ble lei seg»? 

«JA, stakkars ensomme døende oldemor ble LEI SEG»

- «plenum gråt bak i bilen».

😬

• Liker 14
Skrevet

Må de absolutt gi klemmer? Hva hvis de ikke vil?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, The Kitten skrev:

Noe dårlig formulert fra meg ser jeg. Jeg tvinger de ikke, annet enn når oldemor vil klemme de selv og bøyer seg over de. Da hinter jeg om at "gi henne en klem". Jeg mente mest at jeg er slik av natur og viser de det selv gjennom handling.

• Liker 1
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
7 minutter siden, veggteppe skrev:

Skriver med en viss overdrivelse samtidig som at jeg mener det. Synes alt for mange foreldre idag glemmer/eller er for dårlig til å lære barna om samvittighet og empati. HVORFOR er det viktig at de er takknemlige og høflige ? Jo- fordi mennesker rundt dem setter pris på det. Det gagner menneskene rundt dem og til syvende og sist dem selv, fordi høflige empatiske mennesker som regel er bedre likt enn egoistiske og utakknemlige mennesker. det nytter ikke å si «du skal ikke ditt/datt» og «du må ditt/datt». Få barna til å tenke utenfor seg selv. Og da hjelper faktisk litt overdrivelse:

»Oldemor er ensom og alene, hun DØR snart! Hun har ventet I HELE DAG på sine to englebarnebarn, sikkert gledet seg til en stor kos og masse klem. HVA tror DERE oldemor tenkte når dere kranglet og ikke sa takk»??? 

- «At hun ble lei seg»? 

😬

Å si at hun skal dø kan bare skremme dem. Da kan de senere tro at venner og familie dør om de gjør noe galt, evt at de er skyld i andres død for å ha gjort noe dumt. Død det skal man ikke spille på!!!

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, veggteppe skrev:

- «At hun ble lei seg»? 

😬

😂 Ja, jeg tenker nok litt i de baner jeg også. Skjønner hva du mener. TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungene dine er blitt jevnalderorienterte. Anbefaler deg virkelig å høre dette foredraget, så får du mer innsikt, og deretter lese boka Peaceful parents, Happy kids for å få gode praktiske verktøy for å samle barna og styrke tilknytningen. :)

Barn som har dyp og god tilknytning til foreldrene vil strebe etter å gjøre foreldrene glade, og altså være mer "lydige" og samarbeidsvillige. ❤️

Anonymkode: 63a65...65b

Takk!!! Skal sjekkes ut!

• Liker 1
Skrevet (endret)
18 minutter siden, The Kitten skrev:

Jeg mener ikke man skal tvinge barn til å gi masse klemmer til hvem som helst, men å gi en klem til noen i nære familie handler om bekreftelse og omsorg. For et eldre menneske spesielt kan det være så utrolig deilig og livsbekreftende å bare få en liten klem. Det er faktisk forsket på dette med at spesielt eldre mennesker savner kroppskontakt da dette er noe de mister, i takt med alderdommen. Et barn som gir en klem kan lære gaven av å gi. Eldre mennesker som får en klem av et barn vil mest sannsynlig gi en respons som tilsvarer at de har vunnet i Lotto. Dette er en fantastisk lærdom til et barn; de kan spre glede, omsorg og være viktige ressurspersoner, selv om de er minst. 

Jeg tror alt for mange voksne også er så opptatt av å respektere barnas egne ønsker at mange viktige lærdommer går tapt. 

Det å oppmuntre et barn til å gi en liten klem til oldemor er neppe skadelig. Det er ikke snakk om å tvinge barnet fysisk inn i armene på en grusom grafsende eldre person, men å gi dem litt oppmuntring og en liten forventing til at dette er noe som er normalt og rimelig (også vi voksne klemmer hverandre) Mange overdriver så forferdelig, de får det til å høres ut som at barnet lider og blir tvunget til noe grusomt.  om barnet tydelig blir veldig utilpass så skal man såklart la det være, men mange barn er selv glade for å gi en klem, men blir flau, usikker, tror selv at en klem fra dem ikke betyr så mye, og da kan en mamma og pappa som gir klem først og ser bekreftende og støttende ned på lillegutt/jente, være nok som skal til for at barnet gir en klem, som igjen skaper en fantastisk respons og lærdom for barnet :) 

Endret av veggteppe
  • Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...