Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte aksjer i Odin for noen år siden, de er nå verdt mye mer enn hva jeg betalte den gang.

Jeg har tenkt å overføre pengene til aksjesparekonto, så må opprette en aksjesparekonto , men kan man ha flere aksjesparekontoer på ulike steder? Feks både i Odin, på nordnet og i danske bank? Eller er det lurt å samle alt på ett sted?

Om jeg vil realisere gevinsten, det er først da jeg skatter av den? 28%? 

Anonymkode: 23ce4...7c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha flere aksjesparekontoer. Det er ikke lurt/ikke lurt å ha flere/ikke flere.

Men tror fristen er ute for å overføre uten skatt til aksjesparekonto, nå?

Det var en periode i starten av aksjesparekonto at du kunne overføre inn til kontoen uten at det ble sett på som en overføring av potensielt gevinst.

Spørsmål 2:

Nei. Og vi er nok nærmere 30 % skatt vs. 28 %.

Du skatter i det sekundet du tar ut mer enn innsatt beløp, - altså begynner å ta ut gevinsten.

Jeg har tjent f.eks. 3.000 i et fond, og har 30.000 i fondet = 33-tusen: det er først på uttak av 30.001-ish, at jeg begynner å skatte hvis pengene er i aksjesparekonto.

Anonymkode: 604bb...cd2

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ha flere aksjesparekontoer. Det er ikke lurt/ikke lurt å ha flere/ikke flere.

Men tror fristen er ute for å overføre uten skatt til aksjesparekonto, nå?

Det var en periode i starten av aksjesparekonto at du kunne overføre inn til kontoen uten at det ble sett på som en overføring av potensielt gevinst.

Spørsmål 2:

Nei. Og vi er nok nærmere 30 % skatt vs. 28 %.

Du skatter i det sekundet du tar ut mer enn innsatt beløp, - altså begynner å ta ut gevinsten.

Jeg har tjent f.eks. 3.000 i et fond, og har 30.000 i fondet = 33-tusen: det er først på uttak av 30.001-ish, at jeg begynner å skatte hvis pengene er i aksjesparekonto.

Anonymkode: 604bb...cd2

Hos DNB er fristen man kan gjøre dette (å flytte fondsandeler fra generell fondssparing inn til aksjesparekonto (ASK)), satt til ut året 2018.

Anonymkode: f7a64...e5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hos DNB er fristen man kan gjøre dette (å flytte fondsandeler fra generell fondssparing inn til aksjesparekonto (ASK)), satt til ut året 2018.

Fra DNBs nettside: "Flytter du i tillegg dine eksisterende aksjer og aksjefond som har gevinst til en Aksjesparekonto i løpet av 2018, utløser ikke flyttingen skatt. Med andre ord, det lønner seg å ikke vente for lenge."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte aksjer i Odin for noen år siden, de er nå verdt mye mer enn hva jeg betalte den gang.

Jeg har tenkt å overføre pengene til aksjesparekonto, så må opprette en aksjesparekonto , men kan man ha flere aksjesparekontoer på ulike steder? Feks både i Odin, på nordnet og i danske bank? Eller er det lurt å samle alt på ett sted?

Om jeg vil realisere gevinsten, det er først da jeg skatter av den? 28%? 

Hvor mye har de steget?  Hvor mye la 

du inn i aksjer og hva er summen på i dag?

Anonymkode: ca8cc...d40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye har de steget?  Hvor mye la 

du inn i aksjer og hva er summen på i dag?

La inn 10000, nå verdt ca 50000

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

La inn 10000, nå verdt ca 50000

TS

Hvilket år la du inn 10 000 kr? Hvilket fond e det? Kunne tenkt meg å spart i Aksjer men hva bure jeg spare i ?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...