Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei skal kjøpe norsk selvfølgelig. Hamstring driver jeg aldri med.

Endret av Macro
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det sto at tollen går opp fra tirsdag. Og da tenker jeg at også prisene går opp.

Anonymkode: 17e15...4ad

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det sto at tollen går opp fra tirsdag. Og da tenker jeg at også prisene går opp.

Nei. Norske bønder tvinges til å slakte mer nå pga tørke, og prisen holder seg som den er, evt senkes litt. Utenlandsk kjøtt vil nok koste litt mer. 

Anonymkode: 35039...9f1

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis siden det dessverre må slaktes mer enn normalt i Norge på grunn av tørken. Men jeg skal uansett ikke hamstre og i den grad jeg skal kjøpe kjøtt så blir det norsk for å støtte norske bønder. De trenger det nå! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Av rødt kjøtt spiser jeg kun elg, og det ligger i fryseren allerede. Neste forsyning skyter vi i oktober. Kortreist, norsk, økologisk og helt uten toll :)  

Anonymkode: 1afd7...70b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Spiser lite rødt kjøtt og det lille jeg trenger kjøpes i Sverige.

Anonymkode: e305e...b04

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Leo said:

Ikke nødvendigvis siden det dessverre må slaktes mer enn normalt i Norge på grunn av tørken. Men jeg skal uansett ikke hamstre og i den grad jeg skal kjøpe kjøtt så blir det norsk for å støtte norske bønder. De trenger det nå! 

Bare synd at bønder ikke tenker på egne interesser og legger om til mer lønnsom drift. Lurer på hvor mange bønder som genuint har vurdert kostnadene og fordelene med å dyrke mer linser for eks. Siden de ikke trenger kunstgjødsel, og siden de fører næring til jorda, så virker det som om det ville vært ganske lønnsomt å dyrke

Men så tviholder de på lite lønnsom drift av dyr som krever mye for, mye vann, mye styr. Når de i tillegg gråter over dyra sine tenker jeg det burde være et hint til at kanskje mennesker er empatiske mennesker som dreper dyr til tross for empatien sin, ikke på grunn av. At man må gjøre seg selv hard og kald for å drepe dyr i den stor skala som gjøres på slakterier

Anonymkode: 46339...cc3

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare synd at bønder ikke tenker på egne interesser og legger om til mer lønnsom drift. Lurer på hvor mange bønder som genuint har vurdert kostnadene og fordelene med å dyrke mer linser for eks. Siden de ikke trenger kunstgjødsel, og siden de fører næring til jorda, så virker det som om det ville vært ganske lønnsomt å dyrke

Men så tviholder de på lite lønnsom drift av dyr som krever mye for, mye vann, mye styr. Når de i tillegg gråter over dyra sine tenker jeg det burde være et hint til at kanskje mennesker er empatiske mennesker som dreper dyr til tross for empatien sin, ikke på grunn av. At man må gjøre seg selv hard og kald for å drepe dyr i den stor skala som gjøres på slakterier

Bønder er ikke dummere enn andre, så jeg tror du kan regne med at lønnsomheten blir vurdert kontinuerlig. Og generelt tror jeg ikke man skal legge ansvaret for landbrukspolitikken over på den enkelte bonde ;)

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper aldri kjøtt i Norge. Bare i Sverige. 
Hadde fint støttet norske bønder ved å kjøpe i norge. Men så har vi et bak-frem politikere da, som legger skatt og avgifter på alt og ingenting. Lenge leve grådigheten! Snart så tar de vell betalt for oksygen også.

Anonymkode: 6ca7c...998

AnonymBruker
Skrevet

Storfekjøtt? Hva er det? Storf? Svinekjøtt er kjøtt av svin, storfekjøtt må da være kjøtt av storf. Men hva er storf egentlig?

Anonymkode: f4c69...c3e

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Storfekjøtt? Hva er det? Storf? Svinekjøtt er kjøtt av svin, storfekjøtt må da være kjøtt av storf. Men hva er storf egentlig?

Storfekjøtt er kjøtt av storfe, storfe er kalv, ku og okse, er ikke vanskeligere en det, småfe er geit og sau

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Mulig linser er mer lønnsomt før man ser på tilskuddene. Men tviler på det er så mye tilskudd til linselandbruk

Anonymkode: b0803...04f

Skrevet

Nei, jeg hamstrer så godt som aldri. Har for liten plass i fryseren til det, men hadde ikke gjort det uansett. Orker ikke drive og hamstre som en gærning så fort prisene beveger seg.

Skrevet

På tide👏🏻

AnonymBruker
Skrevet
På 16.7.2018 den 8.35, Apis skrev:

Storfekjøtt er kjøtt av storfe, storfe er kalv, ku og okse, er ikke vanskeligere en det, småfe er geit og sau

AnonymBruker
Skrevet
On 7/15/2018 at 10:55 PM, Leo said:

Bønder er ikke dummere enn andre, så jeg tror du kan regne med at lønnsomheten blir vurdert kontinuerlig. Og generelt tror jeg ikke man skal legge ansvaret for landbrukspolitikken over på den enkelte bonde ;)

Om en bedrift fokuserer på å selge søppelbøtter og ingen vil kjøpe søppelbøttene, eller man selger alltid med tap, burde ikke bedriften forsøke se om de enten kan forbedre egen modell eller se om det er andre markeder de kunne tjent penger på? dette handler ikke om å være dum eller smart, dette handler om at mennesker ofte ikke er nytenkende og vurderer alternativer. De fleste mennesker foretrekker gamle vaner og å fortsette det de har vokst opp med og er vant til

Linser trenger ikke kunstgjødsel og de gir næring til jorden som planter man planter neste gang kan benytte seg av. Linser trenger ikke vanning, deres vokssyklus går i takt med tørke og regn, de bremser vekst når det er tørke for å overleve. 

Kuer trenger alltid vann og alltid for, derfor har denne lille tørkekrisen satt mange ut av spill. Jeg synes at dette sier mye om produksjonen vi har av mat. Hva om det fortsetter bli varmere? Hvordan skal vi klare å fore og gi vann til så mange kuer som nå (og andre husdyr, selvsagt). Hvordan skal vi mennesker oveleve om det blir mer alvorlig tørke i verden om vi absolutt skal ha masse kuer?

On 7/16/2018 at 8:39 AM, AnonymBruker said:

Mulig linser er mer lønnsomt før man ser på tilskuddene. Men tviler på det er så mye tilskudd til linselandbruk

Anonymkode: b0803...04f

Det er jo evt ganske urovekkende at tilskudd ødelegger fornying og nytenking av gårdsdrift, og reduserer sjansen til at vi kan bli selvforsynt. Om bønder ikke går over til en rimeligere og lettere produksjon av linser fordi regler, tilskudd og den slags, så kommer vi til å ødelegge for oss selv på sikt

Om vi vil redde kloden, bli selvforsynt og produsere effektiv mat burde vi både dyrke og, som forbrukere, spise mye linser. Fremtiden tåler ikke det store kjøttinntaket vi har nå. Vi har 1 milliard bare i kuer i verden, det er 1/7 av verdens befolkning. Det vil ike fungere på lang sikt

AnonymBruker
Skrevet
På 15.7.2018 den 22.55, Leo skrev:

Hvor skulle den ellers ligge, mener du? :klo: 

Samfunnet og «politikk» er ikke noe skapt av en vag elite et fjernt sted. Samfunnet er deg og dine valg. Politikken som står på dagsordenen her og nå er konsekvensen av deg og dine valg. Hver bonde er altså både årsak og konsekvens av seg selv og sine valg. Som vi alle er.

Misfornøyd med status quo? Ok. Hva har du gjort verden bedre med i det siste? Intet? Derfor er verden på vei åt skogen. 

Bøndene utrykker kollektiv misnøye med et system som er der som en direkte konsekvens av deres valg. Og, ja, en driftig bonde kunne snudd skuta. Og vil. Bare hun dukker opp. ;) 

Anonymkode: 1fea6...167

AnonymBruker
Skrevet

Dere vet at TS er samme person som lager alle disse trådene med enkeltspørsmål om aksjer og fond og slikt?

Avsløres regelrett på skrivestilen og manglende forståelsen på problemstillingen: hvorfor skulle man hamstre, i Norge, hvis prisene går opp, - et par dager? WOW!

Anonymkode: 09827...be6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...