AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #21 Del Skrevet 15. juli 2018 46 minutter siden, alabaster skrev: Vi delte fellesperioden 50-50. Far tok ut ferie samtidig med min siste rest av permisjon, og det var jeg veldig glad for. Da fikk vi en periode på noen uker hvor begge var hjemme. Jeg tror overlappingen gjorde overgangen lettere for alle tre. Ammingen var ikke et problem. Gikk fra å amme hele tiden, til å amme på natt/morgen/ettermiddag/helg mens jeg jobbet. Forventet problemer med spreng og betennelse, men produksjonen tilpasset seg fint (selv om jeg nok var en eller to BH-størrelser større da jeg dro fra jobb enn da jeg kom). Alt var ikke rosenrødt. Det var krevende for pappaen å være hjemme med et så lite barn, og det var i perioder sårt for meg å dra fra barnet. Barnet savnet nok også mamma i perioder. Men alt i alt var det riktig for vår familie å dele likt. Jeg tror de positive ringvirkningene (i form av økt reell likestilling i hjemmet) mer enn veier opp for ulempene vi opplevde. Fordi vi fortsatt ikke hadde barnehageplass da fars permisjon var ferdig, har jeg tatt et nytt halvt år med ulønnet permisjon. Hadde vi visst på forhånd hvor vanskelig det ville bli å få barnehageplass, hadde vi vurdert å dele perioden mellom fødsel og hovedopptaket i august 50-50 i stedet, så begge hadde vært like mye hjemme, og barbert hadde vært litt eldre når far overtok. Godt å høre at dere fikk det til å fungere. Jeg har desverre ikke råd til å ta ulønnet permisjon, da er det bedre at far eventuelt gjør det om vi ikke skulle få bhg plass ved 9 eller 10 mnd alder. Anonymkode: 1088f...c86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 15. juli 2018 #22 Del Skrevet 15. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 15 uker til meg, 15 uker til far. Så fellesperiode som deles på to. Itillegg har far rett på fødselspermisjon i 14 dager etter fødsel. Anonymkode: 1088f...c86 Hva far har rett på kommer an på hvor han jobber - permisjon er ikke nødvendigvis betalt. De fleste må dermed se om man har råd til å ta seg fri disse ukene eller ikke. Mor har også tre uker før fødsel som ikke tas med i regnestykket når man fordeler mors og fars kvote. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #23 Del Skrevet 15. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke tenkt til å amme? Her tok jeg mødrekvoten og hele fellesperioden med begge våre. Pluss 2,5 måneder med ferie/permisjon uten lønn. Og det var likevel alt for lite. Anonymkode: c184f...fec 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal du ikke følge ammerådene? Hadde mødrekvote, felleskvote og forlenget med litt ferie. Hadde vi hatt råd til ulønnet jadde vi tatt det - permisjonen var alt for kort! Anonymkode: 6cf6a...7b5 Tror det bare blir stress for meg å prøve å amme når jeg skal så tidlig tilbake i full jobb, (når baby er 4-5 mnd ca). Jeg mistet melken når jeg begynte å jobbe med forrige barn, og det var noen urolige uker for både meg og baby. Da er det bedre å vende til flaske med en gang. Anonymkode: 1088f...c86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #24 Del Skrevet 15. juli 2018 10 uker + hele fellesperioden til meg. Helt uaktuelt å dele den med far. I tillegg tok jeg ulønnet permisjon slik at jeg fikk vært hjemme med baby i 14 måneder. Jeg og baby trengte den tiden. Var heller ikke klar for jobb før det.. Anonymkode: 61428...e70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #25 Del Skrevet 15. juli 2018 2 minutter siden, applestories skrev: Hva far har rett på kommer an på hvor han jobber - permisjon er ikke nødvendigvis betalt. De fleste må dermed se om man har råd til å ta seg fri disse ukene eller ikke. Mor har også tre uker før fødsel som ikke tas med i regnestykket når man fordeler mors og fars kvote. Jo men de tre ukene til mor er jo før fødsel, ikke etterpå. (Så de teller jo ikke akkurat) Men ja du har jo rett, det er jo en del av permisjon selvom baby ikke er ute enda. Men jeg fødte for tidlig med forrige og regner med sjansen for det er stor denne gangen også. Da mister jeg vel de ukene? Her får far betalt fødselspermisjon, ellers hadde han ikke kunnet ta den. Vi har ikke råd til å gå ulønnet. Anonymkode: 1088f...c86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #26 Del Skrevet 15. juli 2018 Hadde 100% av permisjonen, inkl fedrekvoten pga sykdom hos far. Anonymkode: 9e14a...f52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 16. juli 2018 #27 Del Skrevet 16. juli 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo men de tre ukene til mor er jo før fødsel, ikke etterpå. (Så de teller jo ikke akkurat) Men ja du har jo rett, det er jo en del av permisjon selvom baby ikke er ute enda. Men jeg fødte for tidlig med forrige og regner med sjansen for det er stor denne gangen også. Da mister jeg vel de ukene? Her får far betalt fødselspermisjon, ellers hadde han ikke kunnet ta den. Vi har ikke råd til å gå ulønnet. Anonymkode: 1088f...c86 Det stemmer fortsatt, såvidt jeg vet, at man mister uker før termin om man føder før tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #28 Del Skrevet 16. juli 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Skal du ikke følge ammerådene? Hadde mødrekvote, felleskvote og forlenget med litt ferie. Hadde vi hatt råd til ulønnet jadde vi tatt det - permisjonen var alt for kort! Anonymkode: 6cf6a...7b5 Det er ikke motsetning med tidlig jobb og ammeråd altså. En av de som ammet/pumpet lengst i barselgruppen min startet også tidligst på jobb. Anonymkode: d4602...9ac 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #29 Del Skrevet 16. juli 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: 15 uker til meg, 15 uker til far. Så fellesperiode som deles på to. Itillegg har far rett på fødselspermisjon i 14 dager etter fødsel. Anonymkode: 1088f...c86 Og hva med dine 3 før termin? Anonymkode: d4602...9ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #30 Del Skrevet 16. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Og hva med dine 3 før termin? Anonymkode: d4602...9ac De ukene får man jo ikke bruke sammen med barnet. Helt idiotisk at disse skal gå av totalen - da mor er tvunget til disse uansett. De burde vært et tillegg, og det burde ikke ha noe å si når man føder - man mister jo tid med barnet om man ikke føder akkurat til termin. Anonymkode: 6cf6a...7b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 16. juli 2018 #31 Del Skrevet 16. juli 2018 1. barn ca 12 mnd permisjon, men kun ca 6 mnd betalt. 2. barn 8 mnd 100% permisjon til meg, så benyttet vi tidskonto slik at jeg var hjemme 2 dager i uken og mannen 3 dager i uken i 2 mnd før jeg begynte å jobbe fullt og mannen var hjemme fullt. 3. barn 5 mnd permisjon på meg, resten på mannen. Dette fungerte veldig bra for oss. Det er kun med førstemann jeg ikke har ammet (mistet melken pga sykdom etter 6 uker) og det har ikke vært noe problem. Har benyttet meg av betalt ammefri og pumping. Ammet både nr 2 og 3 i nesten ett år, da ville de ikke ha mer pupp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #32 Del Skrevet 16. juli 2018 34 minutter siden, AnonymBruker said: De ukene får man jo ikke bruke sammen med barnet. Helt idiotisk at disse skal gå av totalen - da mor er tvunget til disse uansett. De burde vært et tillegg, og det burde ikke ha noe å si når man føder - man mister jo tid med barnet om man ikke føder akkurat til termin. Anonymkode: 6cf6a...7b5 De er jo i tillegg? Anonymkode: d4602...9ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #33 Del Skrevet 16. juli 2018 Jeg skal være hjemme i 12 måneder. Har valgt 80 % dekningsgrad og jeg tar hele fellesperioden + forlenger med 8 uker ferie. Mannen skal ta sine 15 uker gradert når jeg er ferdig med mine 12 måneder slik at vi da jobber hhv 2 og 3 dager hver pr. uke i disse 15 ukene. Anonymkode: 2f7c1...e08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #34 Del Skrevet 16. juli 2018 Mannen tok 17 uker med første og skal ta 15 med neste. Jeg supplerer med ferie. Anonymkode: d4602...9ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #35 Del Skrevet 16. juli 2018 Så flott at du velger en slik løsning. Far er en like god omsorgsperson som mor, selv om mange mødre helst ikke vil innse det. To ganger har jeg vært hjemme 2 år med barn ( sykdommer pga graviditet og en far som nektet) Og helt ærlig holdt jeg på å bli gal, skulle jeg fått enda et barn ( ny mann ) Hadde jeg kun tatt de første 3/4 mnd, rett og slett fordi jeg er ferdig med å gå hjemme og en far er fullverdig omsorgsperson. Anonymkode: 8e388...94e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #36 Del Skrevet 16. juli 2018 25 minutter siden, AnonymBruker said: De er jo i tillegg? Anonymkode: d4602...9ac Nei, de er en del av totalen. 3+15+15+16/26=49/59 uker Ja, ukene er til mor, og blir i tillegg til mødrekvote på 15 uker. Men man får jo ikke disse sammen med barnet. Er mor uheldig og går 2 uker over termin, blir permisjonen og tiden med barnet ytterligere 2 uker kortere. Anonymkode: 6cf6a...7b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #37 Del Skrevet 16. juli 2018 Jeg tok 9 mnd. Det følte jeg egentlig var akkurat. Jeg ammet fremdeles såpass masse at det var ganske slitsomt å jobbe selv med ammefri. Jeg vet ikke hva vi gjør neste gang, nå er jo fedrekvoten utvidet, så det blir vel noe ulønnet perm på meg... Anonymkode: 3d314...4fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #38 Del Skrevet 16. juli 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så flott at du velger en slik løsning. Far er en like god omsorgsperson som mor, selv om mange mødre helst ikke vil innse det. To ganger har jeg vært hjemme 2 år med barn ( sykdommer pga graviditet og en far som nektet) Og helt ærlig holdt jeg på å bli gal, skulle jeg fått enda et barn ( ny mann ) Hadde jeg kun tatt de første 3/4 mnd, rett og slett fordi jeg er ferdig med å gå hjemme og en far er fullverdig omsorgsperson. Anonymkode: 8e388...94e Ja far er en fullverdig omsorgsperson, men hva med ammingen? Hva med mors helse? Jeg ammet masse etter at jeg hadde tatt ut alt av mammaperm, fellesperiode og ferie. I tillegg hadde jeg vondt i rygg og bekken i ca. 10 mnd. Etter fødsel. Folk må gjerne dele 50/50 hvis det passer dem bedre, men for oss hadde det ikke vært det beste for babyen eller min helse. Anonymkode: 3d314...4fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #39 Del Skrevet 16. juli 2018 Hei! Som førstegangsgravid prøver jeg å finne ut hvor lang permisjon jeg har krav på, men forstår ikke helt de nye reglene. Noen som kan fortelle meg hvor lang perm jeg får hvis jeg tar hele mødrekvoten + fellesperioden med 80% dekningsgrad? Tror jeg har forstått at det er 15+16 uker med 100% dekning??? Eller? Anonymkode: 8a067...be0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #40 Del Skrevet 16. juli 2018 Jeg var hjemme i 14 mnd og far var hjemme i 4 mnd. Dette er planen med tredjemann også. Vi bryr oss ikke om hvordan nav deler opp permisjonen. Vi gjør slik vi ønsker ved at jeg er i ulønnet noen måneder etter vanlig permisjon Anonymkode: baaa4...f15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå