Gå til innhold

Hvor lenge var du i foreldrepermisjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor lang permisjon hadde du? 

Vi vurderer å dele fellesperioden likt, hva valgte dere å gjøre? Og fungerte det for dere? 

Om vi deler den likt vil far få 14 dager mer permisjon enn meg, men ettersom jeg vil raskt ut i jobb og han vil være lenge hjemme passer det oss. 

Blir det rart om jeg gir hele fellesperiode til far og kun tar ut 15 uker? 

Og er jeg tvunget til å ta ut hele 15 uker? Hva om jeg bare vil ha 6-10 uker, er det mulig? 

Anonymkode: 1088f...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har hatt mødrekvote og fellesperioden med alle mine. Det har fungert best for oss.

Du tar ut så mye du vil, tar du mindre uker mister du bare resten.

Anonymkode: 1e55f...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du ikke tenkt til å amme?

Her tok jeg mødrekvoten og hele fellesperioden med begge våre. Pluss 2,5 måneder med ferie/permisjon uten lønn. Og det var likevel alt for lite. 

Anonymkode: c184f...fec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok mødrekvoten, felleskvoten OG fedrekvoten fordi far ikke hadde rett på perm på det øyeblikket. I tillegg har jeg ubetalt perm nå. Det er det som passer best for oss og barnet. 

Anonymkode: c36fd...9c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok 5 måneder alene, deretter delte vi så vi begge jobbet deltid i 7 måneder. 

Det var det aller beste. Jeg slapp å gå fra minsten etter bare 8-9 måneder, men fikk samtidig litt «fri» ved å jobbe et par dager i uken. 

Anonymkode: 983a8...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noen år siden jeg hadde mammapermisjon, men da hadde jeg først 11 måneder, så hadde pappaen 1 måned. Den ene måneden jobbet jeg. Deretter gikk jeg ut i ny, men nå ulønnet permisjon i ytterligere 4 måneder. Jeg hadde spart opp en del til å klare dette god tid i forveien, samt at jeg fikk kontantstøtte og barnetrygd. Vi reiste ikke på noen ferie det året heller, men ble hjemme med småen. Gikk helt fint. Vi bare innrettet oss etter litt mindre inntekt de månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det er ikke rart. Og du kan så klart ta ut mindre, men de resterende ukene går ikke til far, men bortfaller helt. Ville sjekket opp om du kan utsette noen av ukene i stedet, kanskje til en lengre ferie året etter etc? 

Anonymkode: c2894...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

[...]

Om vi deler den likt vil far få 14 dager mer permisjon enn meg, men ettersom jeg vil raskt ut i jobb og han vil være lenge hjemme passer det oss. 

[...]

Hvordan får du det regnestykket til å gå opp?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mødrekvoten og hele fellesperioden + en del ubetalt permisjon. Tilsammen ble det ca 16 måneder. Min mann hadde fedrekvoten + noe ubetalt. Tilsammen 16 uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å huske på at loven ble endret (igjen) 1. juli.

Nå er det 3+15+15+16/26.

(tom. juni 3+10+10+26/36)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal du ikke følge ammerådene?

Hadde mødrekvote, felleskvote og forlenget med litt ferie. Hadde vi hatt råd til ulønnet jadde vi tatt det - permisjonen var alt for kort!

Anonymkode: 6cf6a...7b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi delte fellesperioden 50-50. Far tok ut ferie samtidig med min siste rest av permisjon, og det var jeg veldig glad for. Da fikk vi en periode på noen uker hvor begge var hjemme. Jeg tror overlappingen gjorde overgangen lettere for alle tre. 

Ammingen var ikke et problem. Gikk fra å amme hele tiden, til å amme på natt/morgen/ettermiddag/helg mens jeg jobbet. Forventet problemer med spreng og betennelse, men produksjonen tilpasset seg fint (selv om jeg nok var en eller to BH-størrelser større da jeg dro fra jobb enn da jeg kom). 

Alt var ikke rosenrødt. Det var krevende for pappaen å være hjemme med et så lite barn, og det var i perioder sårt for meg å dra fra barnet. Barnet savnet nok også mamma i perioder. Men alt i alt var det riktig for vår familie å dele likt. Jeg tror de positive ringvirkningene (i form av økt reell likestilling i hjemmet) mer enn veier opp for ulempene vi opplevde. 

Fordi vi fortsatt ikke hadde barnehageplass da fars permisjon var ferdig, har jeg tatt et nytt halvt år med ulønnet permisjon. Hadde vi visst på forhånd hvor vanskelig det ville bli å få barnehageplass, hadde vi vurdert å dele perioden mellom fødsel og hovedopptaket i august 50-50 i stedet, så begge hadde vært like mye hjemme, og barbert hadde vært litt eldre når far overtok. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tok hele fellesperioden, far har tatt ut sin del gradert. Dvs jobber 3 dager i uka. Vi kan sjonglere hvem som er hjemme med småen da jeg jobber turnus. 

Funker fint for oss.

Anonymkode: 854f3...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg kommer tilbake fra permisjon, har det vært litt over et år. Fikk mannens kvote da han ikke hadde opptjent seg foreldrepenger.

Anonymkode: 0a457...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg studerte, men tok offisielt perm i 6 mnd. Far tok resten. Vi koste oss hjemme de 6 mnd far var i perm, jeg jobbet en 35% stilling og studerte 66%. Det funket strålende for oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Vi fikk barnehageplass da han var ett år gammel. Nå husker jeg ikke helt lenger, men mener jeg hadde rundt 36 uker + 5 uker ferie + 6 uker ulønnet permisjon, deretter tok pappaen ut noe av sin permisjon. Han kunne ikke ta noe særlig pga jobben. 

Det var uansett sånn det måtte bli, for sønnen vår var helt hysterisk hvis han ikke fikk amme, han ville kun være hos meg, og han hylte til han brakk seg hvis han ikke fikk ligge ved puppen om natten. Var en fin tid... 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
54 minutter siden, applestories skrev:

Hvordan får du det regnestykket til å gå opp?

15 uker til meg, 15 uker til far. Så fellesperiode som deles på to. Itillegg har far rett på fødselspermisjon i 14 dager etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...