AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #1 Skrevet 15. juli 2018 Hva er konsekvensen av å legge barn (mellom 1 og 2 år) sent? - Om de får nok søvn generelt utover døgnet - Er glad og frisk - men skriker om kvelden fordi 'alt er feil', jeg tolker det som trøtt/sliten utifra egen erfaring. Hverdagen er uten særlige rutiner ved leggetider, felles måltid og barnet går ikke i bhg så tid er ikke noe å forholde seg til. Det er ikke mitt barn det er snakk om, men jeg er redd jeg er for streng og trenger å få litt nyanserte tanker på det. Helsestasjon og moren min forteller at rutiner er alfa omega når det gjelder barn fordi det skaper trygge barn, men til hvilken grense? Anonymkode: efedb...553
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #2 Skrevet 15. juli 2018 Hva mener du med sent, da? Anonymkode: 5c9cd...468
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #3 Skrevet 15. juli 2018 I store deler av verden legges barna sent. Også i land som er ganske "siviliserte". Tror det er viktigere med faste rutiner/klokkeslett enn akkurat hvor mye klokka er. Anonymkode: 59a22...9a2 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #4 Skrevet 15. juli 2018 Er jo ikke noe problem at barn legger seg sent - såfremst det får sove tilsvarende lenge på morran. Se bare i syden, hvor selv små barn gjerne er ute med foreldrene sent på kveld - men de har hjemmeværende mødre og sover langt utover morran også. Mangel på rutiner og forutsigbarhet derimot, skaper utrygghethet når en er trøtt og lei uansett. Anonymkode: d0cdd...42e
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #5 Skrevet 15. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med sent, da? Anonymkode: 5c9cd...468 Mellom halvtolv og to på natten. Anonymkode: efedb...553
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #6 Skrevet 15. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er jo ikke noe problem at barn legger seg sent - såfremst det får sove tilsvarende lenge på morran. Se bare i syden, hvor selv små barn gjerne er ute med foreldrene sent på kveld - men de har hjemmeværende mødre og sover langt utover morran også. Mangel på rutiner og forutsigbarhet derimot, skaper utrygghethet når en er trøtt og lei uansett. Anonymkode: d0cdd...42e Ja det er kanskje det:) Jeg får kanskje se litt annerledes på det. Jeg er selv hjemmeværende med barnet mitt, men her er det opp kl 8-9 og måltider og lur etter klokka ca. Jeg ser an veldig.. Anonymkode: efedb...553
Million Skrevet 15. juli 2018 #7 Skrevet 15. juli 2018 (endret) Det kan man lure på. Det er jo et litt særnorsk fenomen å stue ungene i seng mellom klokka halv sju og åtte om kvelden. Naboene over meg har to små barn, og de legges når foreldrene legger seg, i samme rommet (høres det ut som). De er ikke norske, antagelig fra Iran eller noe slikt, og de to små ungene deres hører jeg kommer inn på soverommet samtidig med foreldrene en gang mellom klokka ti og klokka tolv om natten. Noen ganger kan man høre ungene er overtrøtte, slitne og burde vært i seng for lengst, sånn som de griner og bærer seg. Men stort sett går det vel greit. I kveld har det for eksempel ikke vært noe grining der annet enn når minsten har ramla og slått seg (hører først et smell eller et dunk, og så setter han i å skrike). Nå er klokka ti på halv elleve, og jeg hører at ungene er oppe ennå. Det er de uka gjennom. Jeg tror imidlertid det blir andre boller til høsten når mor i huset skal begynne skolegang (far jobber). Da må begge ungene i barnehage hver morgen, så da legger de dem vel litt tidligere (får vi håpe). Da jeg var på ferie i Madrid, Spania, en gang, la jeg merke til at innfødte foreldre trillet ungene sine i sportstriller rundt i byen på restauranter etc f.eks. klokka halv elleve og elleve om kvelden. De hadde åpenbart ikke vanlige, tidlige leggerutiner som oss på ungene sine. Det krydde av unger også i bybildet om kveldene. Det er mitt inntrykk at mange andre kulturer legger ungene sine seinere enn oss. Så kanskje vi i Norge ikke har enerett på hva som er "riktig" leggetid for unger....? Når det er sagt så merket jeg selv hvor superviktig rutiner og legge seg tidlig var for MIN sønn da han var liten. Han våknet jo like tidlig uansett når han ble lagt (mellom fem og seks om morgenen...), forskjellen var at han ble sinnsykt grinete og masete om han hadde lagt seg senere enn normalt og dermed fått for lite søvn. Endret 15. juli 2018 av Million 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #8 Skrevet 15. juli 2018 4 minutter siden, Million skrev: Det kan man lure på. Det er jo et litt særnorsk fenomen å stue ungene i seng mellom klokka halv sju og åtte om kvelden. Naboene over meg har to små barn, og de legges når foreldrene legger seg, i samme rommet (høres det ut som). De er ikke norske, antagelig fra Iran eller noe slikt, og de to små ungene deres hører jeg kommer inn på soverommet samtidig med foreldrene en gang mellom klokka ti og klokka tolv om natten. Noen ganger kan man høre ungene er overtrøtte, slitne og burde vært i seng for lengst, sånn som de griner og bærer seg. Men stort sett går det vel greit. I kveld har det for eksempel ikke vært noe grining der annet enn når minsten har ramla og slått seg (hører først et smell eller et dunk, og så setter han i å skrike). Nå er klokka ti på halv elleve, og jeg hører at ungene er oppe ennå. Det er de uka gjennom. Jeg tror imidlertid det blir andre boller til høsten når mor i huset skal begynne skolegang (far jobber). Da må begge ungene i barnehage hver morgen, så da legger de dem vel litt tidligere (får vi håpe). Da jeg var på ferie i Madrid, Spania, en gang, la jeg merke til at innfødte foreldre trillet ungene sine i sportstriller rundt i byen på restauranter etc f.eks. klokka halv elleve og elleve om kvelden. De hadde åpenbart ikke vanlige, tidlige leggerutiner som oss på ungene sine. Det krydde av unger også i bybildet om kveldene. Det er mitt inntrykk at mange andre kulturer legger ungene sine seinere enn oss. Så kanskje vi i Norge ikke har enerett på hva som er "riktig" leggetid for unger....? Når det er sagt så merket jeg selv hvor superviktig rutiner og legge seg tidlig var for MIN sønn da han var liten. Han våknet jo like tidlig uansett når han ble lagt (mellom fem og seks om morgenen...), forskjellen var at han ble sinnsykt grinete og masete om han hadde lagt seg senere enn normalt og dermed fått for lite søvn. Bæljing og sutring dagen lang. Jeg mener at dette her er klart omsorgssvikt. En ting er at hvert barn har forskjellig søvnmønster og ikke alle er trøtte i 19.30 tiden, en annen er å hver dag ha overtrøtte grinete barn som legger seg langt etter de burde ha vært lagt. Anonymkode: 5abbe...796
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #9 Skrevet 15. juli 2018 De aller fleste barn skal jo inn i institusjoner etterhvert, så det ordner seg vel gjerne selv? Unger som blir lagt 19 og våkner grytidlig blir jo grinete de og, bare at de begynner sutre alt tidlig på ettermiddagen. Anonymkode: 1a443...251 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #10 Skrevet 15. juli 2018 1 minutt siden, Million skrev: Det kan man lure på. Det er jo et litt særnorsk fenomen å stue ungene i seng mellom klokka halv sju og åtte om kvelden. Naboene over meg har to små barn, og de legges når foreldrene legger seg, i samme rommet (høres det ut som). De er ikke norske, antagelig fra Iran eller noe slikt, og de to små ungene deres hører jeg kommer inn på soverommet samtidig med foreldrene en gang mellom klokka ti og klokka tolv om natten. Noen ganger kan man høre ungene er overtrøtte, slitne og burde vært i seng for lengst, sånn som de griner og bærer seg. Men stort sett går det vel greit. I kveld har det for eksempel ikke vært noe grining der annet enn når minsten har ramla og slått seg (hører først et smell eller et dunk, og så setter han i å skrike). Nå er klokka ti på halv elleve, og jeg hører at ungene er oppe ennå. Det er de uka gjennom. Jeg tror imidlertid det blir andre boller til høsten når mor i huset skal begynne skolegang (far jobber). Da må begge ungene i barnehage hver morgen, så da legger de dem vel litt tidligere (får vi håpe). Da jeg var på ferie i Madrid, Spania, en gang, la jeg merke til at innfødte foreldre trillet ungene sine i sportstriller rundt i byen på restauranter etc f.eks. klokka halv elleve og elleve om kvelden. De hadde åpenbart ikke vanlige, tidlige leggerutiner som oss på ungene sine. Det krydde av unger også i bybildet om kveldene. Det er mitt inntrykk at mange andre kulturer legger ungene sine seinere enn oss. Så kanskje vi i Norge ikke har enerett på hva som er "riktig" leggetid for unger....? Når det er sagt så merket jeg selv hvor superviktig rutiner og legge seg tidlig var for MIN sønn da han var liten. Han våknet jo like tidlig uansett når han ble lagt (mellom fem og seks om morgenen...), forskjellen var at han ble sinnsykt grinete og masete om han hadde lagt seg senere enn normalt og dermed fått for lite søvn. Bæljing og sutring dagen lang. Du har et poeng der, det blir jo litt feil å ta vår norske kultur som det eneste riktige, det blir jo folk av de fleste her i verden. Jeg leste en interessant artikkel når det kom til søvn og samsoving i andre litt mer isolerte deler av verden, hvor hele familien sov sammen, og ingen ble plassert i et annet rom for å sove. De har sikkert ikke de "hvordan få baby til å sove i egen seng" problemer vi har.. Jeg ser ikke poenget med å legge dattera mi klokka halv syv. Da må jeg opp halv syv. Det blir litt tidlig hehe. Når jeg bare er hjemme uansett, er det likevel greit å stå opp tidlig, så da har vi funnet en tid som passer for alle.. Anonymkode: efedb...553
Gjest Mass Skrevet 15. juli 2018 #11 Skrevet 15. juli 2018 Jeg tar utgangspunkt i hverdagen, og ikke i ferien. Da starter dagen vår ganske tidlig. Men nok søvn til å få en optimal hverdag er grunnen til at mine legges tidlig. Hjernen fungerer bedre, den sorterer bedre inntrykk og tar til seg lærdom på en mye bedre måte når de får nok søvn. Virkelighetsoppfatningen blir bedre - bare det å oppfatte det som skjer. De blir generelt roligere og humøret blir mye bedre. De tåler rett og slett bedre stimulering, og nok søvn er veldig viktig for utviklingen deres.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #12 Skrevet 15. juli 2018 19 minutter siden, Million skrev: Det kan man lure på. Det er jo et litt særnorsk fenomen å stue ungene i seng mellom klokka halv sju og åtte om kvelden. Naboene over meg har to små barn, og de legges når foreldrene legger seg, i samme rommet (høres det ut som). De er ikke norske, antagelig fra Iran eller noe slikt, og de to små ungene deres hører jeg kommer inn på soverommet samtidig med foreldrene en gang mellom klokka ti og klokka tolv om natten. Noen ganger kan man høre ungene er overtrøtte, slitne og burde vært i seng for lengst, sånn som de griner og bærer seg. Men stort sett går det vel greit. I kveld har det for eksempel ikke vært noe grining der annet enn når minsten har ramla og slått seg (hører først et smell eller et dunk, og så setter han i å skrike). Nå er klokka ti på halv elleve, og jeg hører at ungene er oppe ennå. Det er de uka gjennom. Jeg tror imidlertid det blir andre boller til høsten når mor i huset skal begynne skolegang (far jobber). Da må begge ungene i barnehage hver morgen, så da legger de dem vel litt tidligere (får vi håpe). Da jeg var på ferie i Madrid, Spania, en gang, la jeg merke til at innfødte foreldre trillet ungene sine i sportstriller rundt i byen på restauranter etc f.eks. klokka halv elleve og elleve om kvelden. De hadde åpenbart ikke vanlige, tidlige leggerutiner som oss på ungene sine. Det krydde av unger også i bybildet om kveldene. Det er mitt inntrykk at mange andre kulturer legger ungene sine seinere enn oss. Så kanskje vi i Norge ikke har enerett på hva som er "riktig" leggetid for unger....? Når det er sagt så merket jeg selv hvor superviktig rutiner og legge seg tidlig var for MIN sønn da han var liten. Han våknet jo like tidlig uansett når han ble lagt (mellom fem og seks om morgenen...), forskjellen var at han ble sinnsykt grinete og masete om han hadde lagt seg senere enn normalt og dermed fått for lite søvn. Dette. Jeg vet at i mange folkerike land i Europa er barna våken mye lengre utover kvelden. Og som en annen her sa: Det blir folk av de aller fleste av dem. Men uansett: Jeg tror bestemt at faste rutiner er viktige. Det merker jo vi voksne også. Det blir helt feil for de fleste av oss hvis vi en kveld legger oss kl. 21.00, neste kveld (natt) kl. 02.00, deretter 24.00, deretter 22.00 osv. Både for barn og voksne er kroppen best tjent med noenlunde faste rutiner for søvn og måltider. Anonymkode: 59a22...9a2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #13 Skrevet 15. juli 2018 9 minutter siden, Mass skrev: Jeg tar utgangspunkt i hverdagen, og ikke i ferien. Da starter dagen vår ganske tidlig. Men nok søvn til å få en optimal hverdag er grunnen til at mine legges tidlig. Hjernen fungerer bedre, den sorterer bedre inntrykk og tar til seg lærdom på en mye bedre måte når de får nok søvn. Virkelighetsoppfatningen blir bedre - bare det å oppfatte det som skjer. De blir generelt roligere og humøret blir mye bedre. De tåler rett og slett bedre stimulering, og nok søvn er veldig viktig for utviklingen deres. Man kan få nok søvn også hvis man legger seg sent. Da våkner man også senere neste dag. Ren logikk. Sover man fra 19.00-06.00, er antall søvntimer nøyaktig det samme som om man sover fra 23.00-10.00. Som et eksempel. Anonymkode: 59a22...9a2 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #14 Skrevet 15. juli 2018 Takk for svar alle sammen Tenker at det går seg til og barnet lider ingen nød ser det ut til:) Jeg vet at foreldrene prøver å gjøre noe med rutinene, men når der ikke er noe i hverdagen å ta hensyn til (bhg, jobb, fritidsaktiviteter), så er kanskje ikke motivasjonen på topp og alle har det jo fint.. Er nok jeg som er litt vel streng på det ^^ Anonymkode: efedb...553
marsiglia Skrevet 15. juli 2018 #15 Skrevet 15. juli 2018 Mine er i seng mellom 2030—2130, varierer litt, og står opp 0730-0800. De er 2-3år. På grunn av vanene i dette landet er det vanskelig å legge dem tidligere. Men det er også vanlig at de sover opptil to timer (også lenger jo lenger sør i landet en drar) helt til de er 3-4år. Når jeg kommer tilbake til Norge legger jeg dem ofte litt tidligere, men siden de ikke skal i barnehage ser jeg ikke noen grunn til å legge dem 1930. Det viktigste er uansett at de sover nok timer i døgnet. Her er det også vanlig at familier er ute til langt på kveld med ungene sovende I vogner/triller når de er trøtte. Å integrere barn i familien er viktigere her enn i Norge (så lenge de ikke må på skole da) 1
Gjest Mass Skrevet 15. juli 2018 #16 Skrevet 15. juli 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan få nok søvn også hvis man legger seg sent. Da våkner man også senere neste dag. Ren logikk. Sover man fra 19.00-06.00, er antall søvntimer nøyaktig det samme som om man sover fra 23.00-10.00. Som et eksempel. Anonymkode: 59a22...9a2 Ja, men som jeg skrev, så starter dagen vår tidlig så for å få nok søvn må de legge seg tidlig. Tenker at dette er viktig; Søvnregulering Hvor lenge og hvor dypt vi sover, reguleres blant annet av: Søvnbehov Døgnrytme Vaner og atferd Hvor mange timer du sover er ikke nødvendigvis avhengig av hvor stort søvnunderskudd du har. Døgnrytmen har faktisk større betydning på søvnens lengde. https://nhi.no/kroppen-var/funksjoner/hva-er-sovn/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå