AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #1 Skrevet 15. juli 2018 Det er veldig mye barn i nabolaget her vi bor og to stykker er helt ekstremt stygge i språket. De går rundt og skriker, banner og kjefter og jeg blir helt satt ut av alt de klarer å lire av seg. Eksempel: ''gå hjem og spis f***a til morra di'' De er vel rundt 6-7 år. Foreldrene er ikke i nærheten når det skjer, og ikke vet jeg hva som er konsekvensene om de sier sånt hjemme, men det jeg lurer på er om det er noen som har tips til hva jeg kan si eller gjøre når jeg hører det og er ute med mine små barn. Jeg vil jo ikke at barna mine skal tro at sånt er greit, samtidig så synes jeg det er vanskelig å si fra til andres barn, og ikke minst vet jeg ikke HVA jeg eventuelt skulle sagt for å fått dem til å forstå alvoret. Noen som har noen tanker? Anonymkode: f2548...e83
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #2 Skrevet 15. juli 2018 Sannsynligvis har de blitt påvirket av de voksne rundt dem til å omfavne disse ordnene, kanskje bortsett fra det med "morra di". Jeg tror mange voksne ikke er sitt ansvar bevisst på dette området. Noen bryr seg nok heller ikke. Det handler jo i bunn og grunn om ren folkeskikk. Mener å huske at helt fra barnehagetiden til mitt barn, så snakket de ansatte der om at man burde unngå slike ord foran barna. Ikke særlig herlig når barnas første ord blir banneord i stedet for "mamma", eller "pappa". Tror også det ble tatt opp tidlig på barneskolen her i området. Hvordan er alderen på dine barn i forhold til disse? Er det slik at det faller naturlig for dem å omgås pga alder? Jeg har sagt i fra til noen foreldre av mitt barns venner, at NN har blitt merkbart påvirket av banneord etter å være med XX, og at jeg skjønner jeg ikke har noe med hvordan de lærer vedkommende opp hjemme hos seg, men hos oss har vi visse husregler, deriblant at banning ikke er lov, og at vi ønsker at besøk holder seg til dem. Jeg har også oppdaget at det er enkelte program på TV som inneholder mer banning enn andre program, men det er jo noe du kun kan styre for ditt barn. Tror likevel ikke dette er "hardt" nok argument for å dra inn barnevernet. Må verre til enn det. Men hvis du vet hvilken skole barna går på, så kan du jo sende en generell e-post til den skolen for å be de ta det opp i klassens time til høsten. De har jo fortsatt timer a la klassens time jevnlig. Anonymkode: 52a5d...0a0
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #3 Skrevet 15. juli 2018 Jeg er den brysomme nabokjærringa som helt klart ville snakket til ungene. Jeg kunne fint finne på å si til ungene at "vet du hva, sånn snakker man ikke! Skal du være her ute på lekeplassen/i gata/ på vår eiendom med våre barn, så legger du fra deg slik prat, og det straks." Anonymkode: 85926...896 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #4 Skrevet 16. juli 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Sannsynligvis har de blitt påvirket av de voksne rundt dem til å omfavne disse ordnene, kanskje bortsett fra det med "morra di". Jeg tror mange voksne ikke er sitt ansvar bevisst på dette området. Noen bryr seg nok heller ikke. Det handler jo i bunn og grunn om ren folkeskikk. Mener å huske at helt fra barnehagetiden til mitt barn, så snakket de ansatte der om at man burde unngå slike ord foran barna. Ikke særlig herlig når barnas første ord blir banneord i stedet for "mamma", eller "pappa". Tror også det ble tatt opp tidlig på barneskolen her i området. Hvordan er alderen på dine barn i forhold til disse? Er det slik at det faller naturlig for dem å omgås pga alder? Jeg har sagt i fra til noen foreldre av mitt barns venner, at NN har blitt merkbart påvirket av banneord etter å være med XX, og at jeg skjønner jeg ikke har noe med hvordan de lærer vedkommende opp hjemme hos seg, men hos oss har vi visse husregler, deriblant at banning ikke er lov, og at vi ønsker at besøk holder seg til dem. Jeg har også oppdaget at det er enkelte program på TV som inneholder mer banning enn andre program, men det er jo noe du kun kan styre for ditt barn. Tror likevel ikke dette er "hardt" nok argument for å dra inn barnevernet. Må verre til enn det. Men hvis du vet hvilken skole barna går på, så kan du jo sende en generell e-post til den skolen for å be de ta det opp i klassens time til høsten. De har jo fortsatt timer a la klassens time jevnlig. Anonymkode: 52a5d...0a0 Takk for svar! Vi har nettopp flyttet hit så jeg vet ikke hvilken skole de tilhører, ei heller helt nøyaktig hvor de bor og hvem som er foreldrene deres. Er mange barn som løper rundt her og det er et par stykker som stikker seg ut som ekstra grove i munnen. Mine barn er begge under 3 år og dermed faller det ikke naturlig at de leker med disse barna enda, men vi både ser og hører de når vi er ute. Jeg legger også merke til at en del av de litt eldre barna reagere negativt på det. Her om dagen var det en jente som begynte å gråte og løp sin vei når de kjeftet som verst. Jeg føler jeg burde gjøre noe, samtidig er jeg litt redd for å være hun nye som kommer og blander seg. Noe barnevern skal jeg ikke blande inn i dette, de har mer en nok og gjøre som det her og jeg synes ikke dette er en sak for dem. Anonymkode: f2548...e83 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #5 Skrevet 16. juli 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er den brysomme nabokjærringa som helt klart ville snakket til ungene. Jeg kunne fint finne på å si til ungene at "vet du hva, sånn snakker man ikke! Skal du være her ute på lekeplassen/i gata/ på vår eiendom med våre barn, så legger du fra deg slik prat, og det straks." Anonymkode: 85926...896 Takk for svar! Jeg tenker også at jeg burde si fra, men hva ville du fulgt opp med dersom de svarer tilbake? Jeg ser nemlig for meg at de er frekke nok til å svare tilbake og kjefte på meg. Usikker på hva jeg skal si eller gjøre for å utvise autoritet og få respekt... Anonymkode: f2548...e83
Gjest førstedamen Skrevet 16. juli 2018 #6 Skrevet 16. juli 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg tenker også at jeg burde si fra, men hva ville du fulgt opp med dersom de svarer tilbake? Jeg ser nemlig for meg at de er frekke nok til å svare tilbake og kjefte på meg. Usikker på hva jeg skal si eller gjøre for å utvise autoritet og få respekt... Anonymkode: f2548...e83 Si ifra til de. Svarer de frekt så forklar at de er barnslige og at det de gjør er barnlig oppførsel. Barn i den alderen hater å bli kalt barnslige. Si at treåringen din har bedre språk enn de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå