Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg skal på tur med min mor til Malta neste år. Kan ikke så mye om den øya, noen som har vært der og har noen tips? Blir da å bo i Valletta. Har hørt det ikke er noe særlig med strender der, stemmer det? Hva er det ellers å finne på? Vurderer å kombinere det med noen dager på Sicilia, går visst båter dit. 

Anonymkode: 50f9a...ee8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Malta er flott, det er få strender der ja men du kan komme deg dit med buss uten noen problem. Lett å busse rundt om du vil se flere steder feks til Gozo og Camino. Ellers er det mye fint å se både kulturelt og historisk. Der det er mest liv er på St Julians og Sliema området. Valletta er flott men blir litt dødt på kvelden. Bodde der ett år så bare spørre om du lurer på noe 😉

Anonymkode: 487b2...420

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 16.7.2018 den 0.44, AnonymBruker skrev:

Malta er flott, det er få strender der ja men du kan komme deg dit med buss uten noen problem. Lett å busse rundt om du vil se flere steder feks til Gozo og Camino. Ellers er det mye fint å se både kulturelt og historisk. Der det er mest liv er på St Julians og Sliema området. Valletta er flott men blir litt dødt på kvelden. Bodde der ett år så bare spørre om du lurer på noe 😉

Anonymkode: 487b2...420

Åh, så bra jeg kan spør deg da ;) Skal som sagt reise med min mor så er bare bra om det er litt rolig i Valletta. Er det gode restauranter der? Jeg har også hørt at det er mange engelske butikker som Marks & Spencer, Topshop osv pga deres forbindelse til UK. Hadde vært gøy, da jeg liker engelske butikker.

Skal så klart gjøre litt research, men greit å få noen tips. Blir nok noen båtturer tenker jeg, men hva ellers er det å finne på? 

Anonymkode: 50f9a...ee8

Skrevet

Jeg likte Malta veldig godt, men avhenger jo av hva slags interesser man har. Vil anbefale å besøke Mdina, som er den gamle hovedstaden. Mange små butikker (de er kjent for glassproduksjon, så du finner mye glassprodukter), noen museer som skal være ganske så bra (fikk riktignok ikke besøkt disse selv pga litt dårlig planlagt besøkstidspunkt) og fantastisk arkitektur. Hele byen ligger innenfor en festningsmur, og det er smale gater, nesten ingen trafikk (kun de rundt 300 som bor der har lov til å kjøre i Mdina) og flott utsikt.

Like utenfor Mdina (kort gangavstand, 15 min kanskje) finner du St Pauls katakomber, absolutt verdt et besøk om man ikke er av den klaustrofobiske sorten.

Mosta-domen er også interessant - her falt to bomber under andre verdenskrig - og ingen av dem eksploderte. Til og med min nokså lite kulturinteresserte lillesøster syntes det var verdt besøket. Et steinkast unna ligger også en fantastisk liten kakebutikk (som jeg dessverre ikke husker navnet på) hvor vi hamstret med oss litt for mye søtt.

Ta gjerne en sånn hop-on/hop-off buss også, så har dere mulighet til å få sett store deler av malta på enkelt vis - og får se hvor korte avstander det faktisk er. Hopp gjerne av i Marsaxlokk, en liten fiskelandsby, og spis lunsj der. Masse små restauranter med nydelig sjømat (og eller masse boder som selger ulike matvarer).

Ha ellers med gode sko og bruk beina så mye som mulig. Gå langs murene rundt Valletta og ta pauser i de små hagene. Følg strandpromenaden fra Sliema til St. Julian og se på livet.

Kjenner jeg blir litt misunnelig nå, vil veldig gjerne tilbake til Malta selv..

Skrevet

Har kun vært der en gang i 1 ukes tid, men vi var i Melliha. Veldig rolig og stille plass. Passet fint for oss med barn. Vi var der i mars og det var for kaldt og bade da. 

Var også i Valletta, Sliema og St. Julians. 

Barna var små, så vi gjorde ikke så mye spennende. Promenerte, shoppet, spiste god mat og bare koste oss :) 

Veldig enkelt med buss som nevnt over. 

Mange engelske butikker som jeg husker :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...