AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #1 Skrevet 15. juli 2018 Inspirert av en annen tråd, hvordan er deres femåringer? Sosialt, motorisk, utfordringer, interesser ++ Anonymkode: 92e0b...08a
Arkana Skrevet 15. juli 2018 #2 Skrevet 15. juli 2018 Min femåring (jente) er en liten klatremus (og skal begynne på klatring til høsten), har lært seg å sykle på tohjulsykkel, turner overalt hvor hun er og elsker trampolinen. Hun er veldig hjelpsom og flink hjemme og spesielt opptatt av å være med å lage mat og bake. Av leker går det mest i Barbie, Cupcake Surprise, Shopkins, noen ganger også Lego, og hun elsker å kle seg ut. Hun liker å tegne, brettspill og spiller også TV-spill med storebrødrene. Det er ikke så mange utfordringer akkurat nå. Det eneste er at hun til tider kan være ganske sur og furten. Humøret er veldig opp og ned. Det ene øyeblikket er alt fantastisk, jeg er verdens beste og fineste Mamma og hun overøser meg med klemmer og kyss og det neste setter hun opp et skikkelig surt ansikt, utfordrer og krangler om selv den minste ting. Det kan være litt slitsomt, spesielt når det er mange slike episoder på en dag, men sånn er det nå med disse fasene og vi vet jo det går over. Hun er veldig sosial og utadvendt. Hun elsker barnehagen og har stort sett alltid vært venner med de som har vært eldre enn henne så det blir spennende å se hvordan det blir når hun selv er blant de eldste. Hun kan både lese, skrive og regne og vi har fått flere spørsmål om hvorfor vi ikke søker om framskyndet skolestart, men det ser vi ikke poenget med og mener hun heller skal få beholde aldersfordelen sin framfor å være yngst (selv om hun både faglig og sosialt fint kunne begynt på skolen nå til høsten). Hun gleder seg skikkelig til å begynne på skolen og ser lengselsfullt på skolesekker hver gang vi går forbi butikker som selger det, det er nesten uutholdelig lenge til det blir hennes tur samtidig som hun gleder seg til å være førskolebarn og få være med på alt det bare de får gjøre. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #3 Skrevet 15. juli 2018 Jeg har en gutt som blir 5 nå i juli. Han er mest glad i å lese bøker og spille spill. Gjerne ordforklaringsspill og memory. Han elsker bøker der han kan lete etter ting, eller barneleksikon der han kan lese om forskjellige ting. Ellers er superhelter populært, og forskjellige actionfigurer. Han sykler på støttehjulssykkel, og er glad i å spille fotball. Å kle seg selv er ikke å foretrekke, men han kan hvis han vil. Han snakket veldig tidlig, og han har et veldig godt ordforråd. Han har lært seg bokstavene, men ikke å trekke sammen bokstavene til ord. Han er ekstremt sta, og gir seg sjelden. Han er sosial og liker ikke å leke alene, men ved besøk av jevnaldrende kan han leke flere timer.. Anonymkode: 5568d...e3c
^^Belle^^ Skrevet 16. juli 2018 #4 Skrevet 16. juli 2018 Min 5-årige ninja er ekstremt sosial. Nesten sånn at det blir for mye av det gode, for hun eier ikke intimsone i det hele tatt. I barnehagen jobber de med at hun ikke skal kysse og klemme alt som går på to bein. Hun er veldig snill og omsorgsfull, og sjarmerer alt på sin vei med sitt gode vesen. Hun er ''den enkle'' av mine to barn og er sjelden sur og grinete. Hun har masse venner, og elsker både herjelek og putlelek. Brytekamp i sandkassen kombinert med perling og kjøkkenkrok med andre ord. Hjemme liker hun best å leke med Playmo, Lego, dinosaurer og bamser. Liker best å leke alene eller med søsteren når hun leker inne. Trampolinen er supergøy, det samme er leking ved (og i) den lille elva vi har ved siden av oss. Hun tør ennå ikke å sykle på to hjul, men vi øver oss og har et mål om å få det til i sommer. Hun er imidlertid en racer på sparkesykkelen, så hun foretrekker den. Språklig er hun lang unna gjennomsnittet. Hun fikk en litt røff start på det språklige livet, med to pottetette ører med vann i. Hun snakker ikke rent, og får mest sannynligvis (og forhåpentligvis) logoped siste året i barnehagen. Men hun har et helt enormt ordforråd, så språkforståelsen er der. Bruker ofte ord som er større og vanskeligere enn alderen hennes skulle tilsi. Hun er lite interessert i andre bokstaver enn sin egen og søsterens, samt ''snømannen'', altså 8-tallet. Så jeg er sjeleglad for at hun ikke ble født en måned før - da hadde hun vært skolebarn nå, og absolutt ikke klar for det!
yngre1983 Skrevet 16. juli 2018 #5 Skrevet 16. juli 2018 Sønnen min elsker å tilbringe tid sammen med søsken eller venner. Han liker ikke å leke alene. I det siste bestemt vi å gjøre flere pynter av magnetark - stjerner, blomster og andre figurer i ulike former. Det var veldig morsomt, og sønnen min haa mulighet til å lære seg noe nye!
atropos Skrevet 16. juli 2018 #6 Skrevet 16. juli 2018 Femåringen min (gutt) er veldig sosial. Elsker barnehagen og vennene han har der. Kan snakke med alle han møter på sin vei, selv om han ikke kjenner dem fra før. Han er flink til å kle seg selv, og øver på å knyte skoene sine. Han har syklet på tohjulssykkel uten støttehjul siden han var tre. Han har et godt ordforråd og ingen talefeil. Han er veldig sta og kan blir fryktelig sint. Men han er til å snakke fornuft til, og vi finner stort sett en løsning på problemene. Han liker ikke å leke selv, men kan bygge med lego ganske lenge uten hjelp. Best er det hvis han har en venn på besøk, da kan han leke lenge. Han er storebror til en-snart to og er veldig snill og tålmodig med lillesøster som ikke alltid er like snill tilbake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå