Gå til innhold

konfirmasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

- og så får de også høre noe positivt om seg selv - i motsetning til det "daglige maset"

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Å konfirmere betyr å stadfeste dåpen og sin kristne tro. Det gjøres etter mitt skjønn best i en kirke.

Skrevet
Å konfirmere betyr å stadfeste dåpen og sin kristne tro. Det gjøres etter mitt skjønn best i en kirke.

Det var nettopp det jeg også trodde, og ser da ikke poenget med borgerlig konfirmasjon......... :klø:

Skrevet

Må bare sitere litt fra den tråden som det ble henvist til lengre oppe:

Lampeskjerm sier:

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt dette på KG, men kirkelig konfirmasjon er ikke en bekjennelseshandling.

Her har jeg klippet fra kirken.no som forteller hva konfirmasjon er:" Selve konfirmasjonen er en forbønnshandling som ikke forutsetter noen bekjennelse fra konfirmantens side. Ordet "konfirmere" betyr "bekrefte". I Den norske kirke understrekes at det er Gud som bekrefter sine løfter. Konfirmanten ses mer som objekt enn som subjekt i konfirmasjonsgudstjenesten"

Og senere sier hun:

Det er greit at det finnes forskjellige meninger.

Det jeg presenterte var kun hva den offisielle kirken sier om konfirmasjonen og hva biskoper og kirkens råd har sagt om saken.

Hva hver enkelt personlig legger i konfirmasjon får bli opp til den enkelte.

Det jeg reagerer på er når folk her sier at kirkelig konfirmasjon ER bekjennelse og bekreftelse. Da må det heller sies at dette er en personlig mening og ikke noe som kommer fra kirken. Konfirmasjon har vært en forbønnshandling og ikke en løftesavleggelse så lenge jeg har levd.

Bare for å få fakta på plass, i det minste....

Og når det handler om gave, synes jeg man skal gi det man har økonomi/lyst til.

Piglet

Gjest Gjesta
Skrevet

På samme måter som leger har forskjellig syn på saker og ting som omhandler medisin har også ansatte på kirkekontorer sin personlige oppfatning. Det betyr ikke at den oppfatningen er hverken hundre prosent korrekt, eller at majoriteten av kirkebestanden står for det samme.

Bare til orientering.

Gjest Anonymous
Skrevet

Helt enig med Tex og Jens. Konfirmasjon er bekreftelse av dåpsløftene, og da finnes det ikke noe "borgerlig" alternativ. Det er helt greit for meg med et alternativ til den kirkelige seremonien, det må hver enkelt ta stilling til selv. MEN da må det kalles noe annet enn konfirmasjon.

Disse ungdommene blir da ikke konfirmert?

Gjest LoisLane
Skrevet
Helt enig med Tex og Jens. Konfirmasjon er bekreftelse av dåpsløftene, og da finnes det ikke noe "borgerlig" alternativ. Det er helt greit for meg med et alternativ til den kirkelige seremonien, det må hver enkelt ta stilling til selv. MEN da må det kalles noe annet enn konfirmasjon.

Disse ungdommene blir da ikke konfirmert?

Det blir gjentatt til det kjedsommelige at konfirmasjon er en bekreftelse av dåpen, men det er hva kirken har gjort denne ordningen til. Hvis du har lest innleggene over, kan "confirmare" tolkes i flere retninger, og kan blant annet bety å støtte. og det har vel ikke kirken opsjon på.

Tex: Mener du at det som er refert over fra kirkelig hold er feil?

Gjest Gjesta
Skrevet

Tex: Mener du at det som er refert over fra kirkelig hold er feil?

Jeg mener at det er en tolkning, en oppfatning som deles av noen men ikke av alle. Bisperådet i Oslo har en annen oppfatning enn den som er beskrevet over her.

Konfirmasjon er og blir en kirkelig handling, uansett hvordan du snur og vender på det. At noen skaper seg nye tradisjoner er vel og bra, men det må da være mulig å kalle det noe annet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Humanetisk forbund har selv sagt at de bruker ordet konfirmasjon fordi det er så innarbeidet i den norske tradisjon.

Jeg har selv vært i både borgerlig og kirkelig konfirmasjonsselskap, og kunne aldri tenke meg å gradere disse ved å gi presang til den som konfirmerer seg i kirken for, så å kun sende et kort til den som velger å følge et borgerlig konfirmasjonsrituale.

Det er alltid leit å se at mennesker ikke har respekt for sine medmenneskers valg.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er alltid leit å se at mennesker ikke har respekt for sine medmenneskers valg.

Ja ikke sant. Det er synd at jeg ikke får respekt for mitt valg i denne saken, slik jeg respekterer andres valg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja ikke sant. Det er synd at jeg ikke får respekt for mitt valg i denne saken, slik jeg respekterer andres valg.

Litt stri du?

Gjest Gjesta
Skrevet

Litt stri du?

Hva mener du med det?

Har ikke jeg rett på respekt for mitt valg om å ikke feire femtenåringer som står i rådhuset?

Gjest Anonymous
Skrevet
Har ikke jeg rett på respekt for mitt valg om å ikke feire femtenåringer som står i rådhuset?

Merkelige greier. Du krever respekt fordi du ikke respekterer andre?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva mener du med det?

Jo, selvfølgelig har du rett på respekt for ditt valg..Men, hva med å løfte øynene litt over egen situasjon og tenke på at det i denne sammenhengen er det din niese som skal velge. Og, om hun velger borgerlig og du ikke vil feire henne, så er det en sjanse for at hun kan bli lei seg.

(ok, jeg har fått med meg at dere ikke har så mye kontakt, hadde det stilt seg annerledes om dere hadde det?)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg sier vel ingensteder at jeg ikke respekterer hennes valg? Tvert imot sier jeg at dersom hun velger å ikke konfirmere seg i kirken, er det helt opp til henne, og ingen andre har noe med det i det hele tatt.

Og mitt valg går på at jeg velger å gi henne gave om hun velger å konfirmere sin tro på Gud, og at jeg velger å ikke gi henne gave dersom hun ikke skal bekjenne sin kristentro.

Det er ikke verre enn det.

Å bli sur for at man ikke får gave syns jeg vitner om dårlig oppdragelse.

Og nei, det har ingenting med at vi har liten kontakt å gjøre. Jeg har sagt det samme til mine barn, vil du konfirmere din kristentro skal det feires med brask og bram, vil du ikke så er det ikke noe å feire.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg sier vel ingensteder at jeg ikke respekterer hennes valg?

Vel, når du beskriver det å konfirmere seg borgerlig som å "jogge ned på rådhuset", så vitner det etter mitt syn om mangel på respekt.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg sier vel ingensteder at jeg ikke respekterer hennes valg? Tvert imot sier jeg at dersom hun velger å ikke konfirmere seg i kirken, er det helt opp til henne, og ingen andre har noe med det i det hele tatt.

Og mitt valg går på at jeg velger å gi henne gave om hun velger å konfirmere sin tro på Gud, og at jeg velger å ikke gi henne gave dersom hun ikke skal bekjenne sin kristentro.

Det er ikke verre enn det.

Å bli sur for at man ikke får gave syns jeg vitner om dårlig oppdragelse.

Og nei, det har ingenting med at vi har liten kontakt å gjøre. Jeg har sagt det samme til mine barn, vil du konfirmere din kristentro skal det feires med brask og bram, vil du ikke så er det ikke noe å feire.

Jeg tror kanskje du har kjørt deg litt fast her, jeg sier ikke at du ikke respekterer hennes valg. Jeg peker på at det faktisk er hennes tur til å velge denne gangen, og at din holdning kan være sårende. For all del, om du ikke ønsker å gi henne gaver så er det ditt valg, men å kanskje skulle sende et kort, og bare kanskje, virker litt vel strengt.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg tror kanskje du har kjørt deg litt fast her' date=' jeg sier ikke at du ikke respekterer hennes valg. Jeg peker på at det faktisk er hennes tur til å velge denne gangen, og at din holdning kan være sårende. For all del, om du ikke ønsker å gi henne gaver så er det ditt valg, men å kanskje skulle sende et kort, og bare kanskje, virker litt vel strengt.[/quote']

Til Gjest: Vi er to gjester her. Det var jeg som påpekte at jeg mente man burde ha respekt for andres valg. :)

Vi to får ta på vår kappe at det ble forvirring her (nickløse som vi er).

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg tror kanskje du har kjørt deg litt fast her, jeg sier ikke at du ikke respekterer hennes valg. Jeg peker på at det faktisk er hennes tur til å velge denne gangen, og at din holdning kan være sårende. For all del, om du ikke ønsker å gi henne gaver så er det ditt valg, men å kanskje skulle sende et kort, og bare kanskje, virker litt vel strengt.

Jeg vet ikke hva du mener når du sier at jeg har kjørt meg fast. Jeg har sagt det samme hele tiden: Jeg ser ingen grunn til å feire at folk ikke tror, men jeg ser grunn til å feire at folk tror. Om det oppleves som sårende at jeg ikke feirer en ikke-troende, får man faktsik ta det på sin egen kappe.

Om hun blir såret av at jeg sier at det ikke er noe å feire, vel, velkommen til de voksnes verden........

Gjest Anonymous
Skrevet
Om hun blir såret av at jeg sier at det ikke er noe å feire' date=' vel, velkommen til de voksnes verden........[/quote']

Og plutselig så jeg "lyset", og fant ut at det er mye som var langt smartere å bruke tiden på enn å lese kommentarene til en besservisser som ikke har tanke for annet enn seg og sitt.

Du skriver så mye rart Tex, at jeg sannelig lurer på om du leser gjennom før du poster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...