AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #1 Skrevet 15. juli 2018 Hei og hopp, Noen her som bærer kjennskap til Vennesladialekten? Jeg har blitt kjent med en fyr som virker til å være helt super, han er fra Vennesla. Jeg har hørt han snakke og hører egentlig ingenting annet enn Kristiansandsdialekt. Nå skal det sies at han bodde i Kristiansand noen år og derfor kanskje er påvirket av den. Jeg fortalte en kompis som er fra Kristiansand at jeg skal på date med en fra Vennesla. Han reagerte med å si: «Oi stakkars deg - den dialekten er passe grusom!». Jeg svarte med at jeg faktisk ikke hører forskjell på hans dialekt (Kristiansand) og han fra Vennesla. Da la han ut om hvor ekstremt forskjellige de er osv osv. Personlig bryr jeg meg overhodet ikke om dialekten hans, jeg ble sjarmert i senk bare av å høre den! Jeg lurer allikevel på om det er noen her som kjenner til den og vet om den er ille? Forstår at mange assosierer den med Jorun fra Idol, men han snakket ikke i nærheten slik og mente selv at Jorun snakker annerledes enn alle ellers der. Er denne dialekten virkelig så grusom? Eller er det bar kompisen min fra Kristiansand som er «nabo-bygd» og rival? Tanker? Anonymkode: 7d0a9...6a5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #2 Skrevet 15. juli 2018 Haha, den dialekten ER jo stygg!! Men jo, Jorun fra idol har nå vennesladialekt hun. Vennesla og Kristiansand har ganske store forskjeller for oss som bor der, men sikkert ikke for andre. Men de snakker bredere ja. Anonymkode: 6db2b...469 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #3 Skrevet 15. juli 2018 Ja hun har det, men hun snakker det visstnok langt bredere enn folk flest. Hva er forskjellen da? Ord? Endinger? Lyder? Noen som vet? Anonymkode: 7d0a9...6a5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #4 Skrevet 15. juli 2018 Hei! Jeg er fra Sørlandet ( indre bygder) og kan nok svare greit. Den linja med størst dialektforskjeller i landet på kortest mulig strekning går fra Kristiansand til Valle i Setesdal langs Otra der dialekten gradvis forandrer seg. Vennesla ligger 2 mil nord for Kristiansand og er det første store spranget på denne dialektaksen. Vennesladialekta skiller seg betraktelig fra Kristiansandsdialekta originalt men som med så mange andre dialekter vannes de mer og mer ut. Likevel er forskjellen forholdsvis stor og venndøler er ofte veldig stolt av dialekten sin. At en Kristiansander ikke har gode ord å si om den er forståelig. Kristiansand er den fine byen og Vennesla er ei industribygd med tradisjonelt lavt utdannet befolkning. Kristiansandere har til alle tider sett ned på Vennesla og det er nok derfor vennen din fra Kristiansand reagerer som han gjør. Jeg synes dialekten er nydelig ( min første store kjærlighet kom fra Vennesla) og jeg har mange venner og kollegaer derfra. Anonymkode: 8ac1d...a08
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #5 Skrevet 15. juli 2018 æ æ a å ede dykke dykke dypt når dykke dykke dykke? he dykke kjykken heime hos dykken? nei mi he bare et skåb i en kråg Anonymkode: 6d634...e75
Gjest Scaniar580 Skrevet 15. juli 2018 #6 Skrevet 15. juli 2018 He dykken kjykken heime oss dykken? Nei, mi he skåb i en kråg Vennesla heran ja
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #7 Skrevet 15. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: æ æ a å ede dykke dykke dypt når dykke dykke dykke? he dykke kjykken heime hos dykken? nei mi he bare et skåb i en kråg Anonymkode: 6d634...e75 LOL, skrev den samtidig som deg 😂 Anonymkode: 4dcb8...e78
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #8 Skrevet 15. juli 2018 Æ vil ha en pøntebede te kvells Anonymkode: 527a3...7e5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #9 Skrevet 15. juli 2018 Tusen takk for svar:) Det var nemlig det jeg tenkte meg! Må jo dog si at selv om det kanskje finnes forskjeller er det jo for oss andre ikke natt og dag. Så da å si at den dialekten er helt grusom, sier jo litt om hva han da egentlig burde synes om sin egen dialekt🙈😂 Jeg liker både kompis og date sin dialekt og for meg klinger de identisk, så ingen fare. Ble bare nysgjerrig på hva disse store forskjellene faktisk er/går ut på. Daten studerte og bodde bla i Kristiansand i flere år, så han er iaf ikke underutdannet eller noe:) Anonymkode: 7d0a9...6a5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #10 Skrevet 15. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: æ æ a å ede dykke dykke dypt når dykke dykke dykke? he dykke kjykken heime hos dykken? nei mi he bare et skåb i en kråg Anonymkode: 6d634...e75 Det er ikke normalt for andre enn de eldre å si skåb og kråg. Kjykken sier heller ikke flertallet. Mi sei kjøkken. hilsen venndøl Anonymkode: c4680...309 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #11 Skrevet 15. juli 2018 Haha artige greier - dog sier det ingenting om forskjellene fra Kristiansandsdialekten til Vennesla? Anonymkode: 7d0a9...6a5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #12 Skrevet 15. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Æ vil ha en pøntebede te kvells Anonymkode: 527a3...7e5 *ein Anonymkode: c4680...309
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #13 Skrevet 15. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke normalt for andre enn de eldre å si skåb og kråg. Kjykken sier heller ikke flertallet. Mi sei kjøkken. hilsen venndøl Anonymkode: c4680...309 Nei, er klar over det hilsen medvenndøl Anonymkode: 6d634...e75
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #14 Skrevet 15. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Haha artige greier - dog sier det ingenting om forskjellene fra Kristiansandsdialekten til Vennesla? Anonymkode: 7d0a9...6a5 Tonefall og ord Anonymkode: c4680...309
applestories Skrevet 15. juli 2018 #15 Skrevet 15. juli 2018 Vennesladialekt kjenner jeg ikke til, men jeg kommer fra en liten bygd der det er store forskjeller i hvordan folk snakker. De av oss som voks opp i nye byggefelt, gjerne fordi vi hadde en eller to foreldre som var innflyttet, snakker på en annen måte enn de som kommer fra lenger inne i dalføret med foreldre, besteforeldre, hele slekta og alle naboer som kommer herfra. Jeg har vært bevisst på dette siden jeg var liten, jeg legger fortsatt merke til ord jeg aldri har brukt, ord jeg ikke forstår, men som er den største selvfølge for andre. Hvordan man høres ut kan altså ikke bestemmes kun ut fra bygd eller kommune, men har med mye annet å gjøre også. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå