AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #1 Skrevet 15. juli 2018 Har observert at det er mange tråder om svigerfamilier om dagen. Felles for disse trådene er at de er negative, altså bare klager på svigerfamilien, og gjengangerne er klager på svigerforeldrene og helst svigermor. Enten blander svegerforeldrene seg for mye, eller de bryr seg ikke i det hele tatt. Lurer på hva dere som klager egentlig forventer av svigerfamilien, svigerforeldrene. Hva skal til for at dere blir fornøyde? Forventer dere at de skal endre seg for deres skyld? Vil dere forme de sånn at de blir akkurat sånn som dere vil ha de? Anonymkode: 05faf...df1 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #2 Skrevet 15. juli 2018 Enda en sånn tråd?? Seriøst? Holder det ikke med de som allerede eksisterer her inne?? Anonymkode: d4461...9c6 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #3 Skrevet 15. juli 2018 Hva er feil med å klage hvis det er noe å klage på? Eller er du en av de som mener det ikke finnes vanskelige svigerforeldre? Grunnen til at du leser om dem her er at det er et opplevd problem, finnes nok mange som har «normale» svigerforeldre men disse oppretter selvfølgelig ikke tråder om det. Anonymkode: d510b...cec
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #4 Skrevet 15. juli 2018 Jeg kommer godt overens med svigerfamilien, og vi treffer dem ganske ofte. De passer gjerne ungene, som regel på eget initiativ, men også de gangene vi spør. Sier de (eller vi) nei så er det også helt ok. De blander seg lite i oppdragelse og er enige med oss når det gjelder både grensesetting og kosthold. De respekterer at vi har siste ordet hvis det er noe vi er uenige om når det kommer til ungene. Alt i alt er det veldig problemfritt. Mannen kommer også godt overens med min familie. I typiske "svigermortråder" så kan jeg ofte irritere meg både over helt håpløse svigermødre og over sønner og svigerdøtre som tydeligvis godtar helt uakseptable ting. I lengden tror jeg ikke det lønner seg å være konfliktsky. Anonymkode: 3013e...0a3 2
Lycka Skrevet 15. juli 2018 #5 Skrevet 15. juli 2018 Man forventer vel ikke at svigerforeldre skal forandre seg og bli lik seg selv, men man må kunne forvente at de aksepterer at man er forskjellige og at man innimellom ønsker å gjøre ting på andre måter enn dem. Konfliktene oppstår vel når de blander seg for mye og kritiserer, og mener at de vet best fordi de er eldst.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #6 Skrevet 15. juli 2018 8 minutter siden, Lycka skrev: Man forventer vel ikke at svigerforeldre skal forandre seg og bli lik seg selv, men man må kunne forvente at de aksepterer at man er forskjellige og at man innimellom ønsker å gjøre ting på andre måter enn dem. Konfliktene oppstår vel når de blander seg for mye og kritiserer, og mener at de vet best fordi de er eldst. Det stemmer nok i enkelte tilfeller at svigerforeldre blander seg, men tror nok også at ens egne foreldre også blander seg, men at det tolereres lettere siden det er ens egne foreldre. Tror heller ikke at det bare er damen i forholdet som svelger kameler og er konfliktsky som nevnt over her, men like mye mannen som er konfliktsky, men at han også tolererer både svigerforeldre og foreldre bedre enn damen. Man ser på trådene her at det er damen i forholdet som har problemer med svigers, ikke mannen. Altså, når ei svigermor må opprette en tråd her på KG for å spørre svigerdøtre om hvordan hun best kan få en fin ferie sammen med sønn, svigerdatter og barnebarn, har det gått for langt spør du meg. Det vitner om at det egentlig ikke alltid er svigermødrene som er monstrene, men også svigerdøtrene. Men å nevne det her på KG er som å banne i kjærka... Også har vi svigerdatteren som absolutt skal ha alenetid med mannen i sommer og barnefri i 14 dager. Hun skal sende barna til mannens foreldre, der det nærmest er en fangeleir. Svigerforeldrene er tydeligvis ikke bra nok som de er, men hun sender barna dit for å få barnefri. For ikke å snakke om svegerdattera som er på ferie med mann og barn på svigerforeldrenes hytte sammen med de. Hun blir helt oppgitt over at ikke maten står på bordet når de ankommer hytten. I tillegg blir hun irritert over at svigerforeldrene får ettermiddags/ kveldsbesøk på hytten sin. Dette var bare noen av få tråder som har vært i det siste. Å på meg virker det som at det er svigerdatter som regjerer og i de fleste tilfeller er svigermonsteret. Anonymkode: 05faf...df1 2
Lycka Skrevet 15. juli 2018 #7 Skrevet 15. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer nok i enkelte tilfeller at svigerforeldre blander seg, men tror nok også at ens egne foreldre også blander seg, men at det tolereres lettere siden det er ens egne foreldre. Tror heller ikke at det bare er damen i forholdet som svelger kameler og er konfliktsky som nevnt over her, men like mye mannen som er konfliktsky, men at han også tolererer både svigerforeldre og foreldre bedre enn damen. Man ser på trådene her at det er damen i forholdet som har problemer med svigers, ikke mannen. Altså, når ei svigermor må opprette en tråd her på KG for å spørre svigerdøtre om hvordan hun best kan få en fin ferie sammen med sønn, svigerdatter og barnebarn, har det gått for langt spør du meg. Det vitner om at det egentlig ikke alltid er svigermødrene som er monstrene, men også svigerdøtrene. Men å nevne det her på KG er som å banne i kjærka... Også har vi svigerdatteren som absolutt skal ha alenetid med mannen i sommer og barnefri i 14 dager. Hun skal sende barna til mannens foreldre, der det nærmest er en fangeleir. Svigerforeldrene er tydeligvis ikke bra nok som de er, men hun sender barna dit for å få barnefri. For ikke å snakke om svegerdattera som er på ferie med mann og barn på svigerforeldrenes hytte sammen med de. Hun blir helt oppgitt over at ikke maten står på bordet når de ankommer hytten. I tillegg blir hun irritert over at svigerforeldrene får ettermiddags/ kveldsbesøk på hytten sin. Dette var bare noen av få tråder som har vært i det siste. Å på meg virker det som at det er svigerdatter som regjerer og i de fleste tilfeller er svigermonsteret. Anonymkode: 05faf...df1 Sånn er det nok ofte, ja. I vårt forhold, er det derimot motsatt. Min mann takler ikke min mor. Vi kunne aldri, aldri dratt på ferie sammen, da han knapt holder ut en time i samme rom som henne. Han himler med øynene nesten så fort hun åpner munnen, og det er fryktelig ubehagelig å være sånn mellom barken og veden. Har vel egentlig bare akseptert at jeg ikke får gjort noe med det for han vender det døve øret til når jeg prøver å snakke med han om det 😕
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #8 Skrevet 15. juli 2018 45 minutter siden, Lycka skrev: Sånn er det nok ofte, ja. I vårt forhold, er det derimot motsatt. Min mann takler ikke min mor. Vi kunne aldri, aldri dratt på ferie sammen, da han knapt holder ut en time i samme rom som henne. Han himler med øynene nesten så fort hun åpner munnen, og det er fryktelig ubehagelig å være sånn mellom barken og veden. Har vel egentlig bare akseptert at jeg ikke får gjort noe med det for han vender det døve øret til når jeg prøver å snakke med han om det 😕 Ser at det kan gå flere veier, og det er ikke grei oppførsel av mannen din. Uansett hvilken side det gjelder eller hvems foreldre, så er det tross alt foreldrene til den ene parten i forholdet, og kjedelig for den som føler at familien ikke er godtatt av partneren. Anonymkode: 05faf...df1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #9 Skrevet 16. juli 2018 Jeg forventer at de skal være hyggelige mot meg og mine barn og respektere oss. Anonymkode: 440c0...b5c
Arkana Skrevet 16. juli 2018 #10 Skrevet 16. juli 2018 Jeg synes også det er mye klaging, spesielt fra svigerdatter som klager på svigermor (jeg er ganske sikker på at disse kvinnene aldri hadde akseptert at mannen deres snakket om sin svigermor/hennes mor på samme måte). Det virker som om det alltid er svigermors feil, men jeg tenker den pipa får en annen låt den gangen disse kvinnene selv blir noens svigermor. Da er nok ikke saken så ensidig som det de framstiller det som nå. Jeg blir både sint og lei meg av å lese slike tråder og håper inderlig ikke jeg får svigerdøtre som tar alt jeg gjør og sier i verste mening hele tiden.
Zoey Skrevet 16. juli 2018 #11 Skrevet 16. juli 2018 De av oss som er fornøyde med svigers, lager ikke hurra-tråder om det, men det er ofte nyanserte svar i klagetrådene, synes jeg. Årsaken er jo enkel, man er forskjellige, forskjellige bakgrunner og har ikke vokst opp sammen, ei heller valgt hverandre... Men man må ofte leve tett sammen. Det er grobunn for at man har forskjellig syn, forventninger og vaner... 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #12 Skrevet 16. juli 2018 Jeg klager ikke unødvendig på min svigermor.. Men hun er bare ett stygt og forferdelig menneske.. Hennes egne søstre forbarmer seg over meg fordi de vet hvordan hun er, og stor sett alle jeg kjenner vet hvordan hun er... Samboer har full forståelse for hvorfor jeg ikke liker svigermoren min... Anonymkode: 440c0...b5c
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #13 Skrevet 16. juli 2018 Som flere har vært inne på så oppretter folk tråder her fordi de har problemer og ser etter råd til hva de kan gjøre eller bare for å blåse ut litt frustrasjon. Mange har det helt fint med svigerfamilien og skriver derfor ikke om det. Grunnen til at flere oppretter tråder om svigerfamilie vs egen familie kan være fordi det er lettere å komme i konflikt i utgangspunktet når forskjellige familiekulturer møtes. Med egen familie er man vant til kulturen og er i større grad i stand til å vurdere situasjonen selv og finne ut av løsninger, sette ned foten eller ser ikke problemer i det hele tatt fordi man er oppvokst med det. Med svigerfamilien blir konflikter mer komplekse fordi man gjerne kommer i konflikt med mannen samtidig, fordi han ser ikke problemet og/eller støtter ikke kona på det hun føler er vanskelig. Da er det fint å kunne få råd av utenforstående. Anonymkode: 674f2...0ce
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #14 Skrevet 16. juli 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Også har vi svigerdatteren som absolutt skal ha alenetid med mannen i sommer og barnefri i 14 dager. Hun skal sende barna til mannens foreldre, der det nærmest er en fangeleir. Svigerforeldrene er tydeligvis ikke bra nok som de er, men hun sender barna dit for å få barnefri. For ikke å snakke om svegerdattera som er på ferie med mann og barn på svigerforeldrenes hytte sammen med de. Hun blir helt oppgitt over at ikke maten står på bordet når de ankommer hytten. I tillegg blir hun irritert over at svigerforeldrene får ettermiddags/ kveldsbesøk på hytten sin. Dette var bare noen av få tråder som har vært i det siste. Å på meg virker det som at det er svigerdatter som regjerer og i de fleste tilfeller er svigermonsteret. Anonymkode: 05faf...df1 Du tolker også disse trådene du refererer til ganske fritt. 1. Hun sa aldri at hun absolutt skulle ha alenetid og barnefri. Her er det en kulturkrasj der besteforeldrene har en tilnærming barna som TS ikke er komfortabel med. Det er jo helt fair det, og TS fant en løsning til slutt. 2. TS ble overveldet fordi mannen tok ferie og overlot alt ansvaret for et lite barn med henne. Når man avtaler middag kl X er det greit å bli skuffet når det ikke skjer. Det er også lov å føle seg utilpass når man føler seg som en dass og må uten forvarsel sosialere med fremmede. TS i denne tråden var også svært åpen for innspill og "regjerte" på ingen måte. Hun tok jo alt som ble kastet på henne på hytta men reagerte innvendig og ville prate med noen anonymt på nettet. På hvilken måte er dette å være et "monster"? Anonymkode: 674f2...0ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå