Gå til innhold

Ute, katt, hvor lenge inne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår det ikke helt. Da vi fikk katt skulle jeg holde pusen inne til 1 år. Det gikk ikke. Pusen vår var ute fra 4-5 mnd alder og det gikk fint. Gikk aldri lamgt fra oss. Vi var alltid med henne, men etterhvert- før hun var 1 år var hun ute på egenhånd. 

Nå er pusen vår over 1 år. Hatt noen i familien til å passe på når vi har vært borte. De har en annen katt og disse to er heldigvis perlevenner. Første gang ville jeg at vår pus skulle være inne, de skal jo være inne 3 uker eller noe på nytt sted!?, men det gikk ikke da heller. Og hun kom tilbake sammen med den andre katten. Nå har pus vært der mye og slippes ut med en gang. Kommer alltid inn igjen, vet med en gang hvor matskåla er og doen er. Enda det er flere uker siden sist vi var der. 

Så nå i sommer måtte noen andre ha pus mens vi var borte. Som aldri har hatt henne. Pus skulle være innestengt i stua så hun ikke skulle stikke av. Så var ene vindu på gløtt og pus hadde klart å presse seg gjennom. Ble redd da vi fikk denne beskjeden, men pus kom tilbake til rett dør denne gangen også. Rett etter dette, uten å ha vært hjemme først dro pus til de andre som pleier passe henne. Vi som eier henne har ikke vært med. Tenkte hun hvertfall nå ble forvirret, flere steder over en kort periode! Men hun vet hvor matskål, do og hun kommer inn igjen som før. 

Så er det bare vår katt som er eksepsjonelt flink eller er det veeeldig overdrevent? 

Vi skal i tillegg flytte til et nytt sted og tenkte å holde inne pus i 3 uker. Vet jo av erfaring at det kommer til å bli et helvete, men er jo så redd hun skal forsvinne. Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: da835...71b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kunsten er å kjenne sin egen katt. Mange slipper ut før de i det hele tatt vet hvor moden katten er, og det kan være skummelt. Jeg har en katt som ikke kunne slippes ut før hun var 1,5 år. Hun er fullstendig ubrukelig og det innser hun heldigvis selv, og holder seg nå bare på tomta når vi er hjemme. Ellers er hun inne. Når mamma skal passe de må hun holdes inne fordi hun får helt panikk fordi hun ikke finner meg og hjemmet sitt.

Den andre fikk være ute fra 6 mnd og da var jeg med som selskap. Første mnd tuslet hun bare på og under varanda og som 1- åring var hadde hun laget sitt område og går opp til 100 m fra huset. Hun kan slippes rett ut hos mamma fordi hun vet at det er mamma hun skal forholde seg til når jeg er borte. Hun er trygg på at jeg kommer tilbake.

Så lenge man kjenner dyret og man kan stole på hverandre finnes det ingen fasit :)

Anonymkode: 467d4...5db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg pleier å ha en venn som bor kanskje 500 meter unna oss til å mate kattene mine når jeg er borte. De har aldri vært inne hos han, men vet godt hvor han bor likevel ettersom de følger med han hjem og henger rundt hans hus når jeg er borte. Så følger han dem hjem til oss og slipper dem inn på kvelden, der spiser de og er der til han kommer å slipper dem ut dagen etter, så går de «sammen» hjem til han igjen. En dag jeg var litt lenge borte satt de på benken utafor huset hans da jeg kjørte forbi på tur hjem.

Anonymkode: 6d0f0...bb7

• Liker 3
Skrevet

Katten her ble født helt i begynnelsen av oktober, vi fikk henne da hun var gammel nok. Husker ikke når hun først fikk slippe ut - dette er 15 år siden - men regner med det var da det ble vår og at det gikk naturlig ettersom det ble varmere i været.

Det jeg vet er at vi aldri har hatt regler for dyrene om hvor gamle de skal være, hvor lenge de skal være inne. Det er slikt jeg bare leser om på internett. Sikkert smart, for all del, men som flere nevner; man må kjenne sin katt.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, applestories skrev:

Katten her ble født helt i begynnelsen av oktober, vi fikk henne da hun var gammel nok. Husker ikke når hun først fikk slippe ut - dette er 15 år siden - men regner med det var da det ble vår og at det gikk naturlig ettersom det ble varmere i været.

Det jeg vet er at vi aldri har hatt regler for dyrene om hvor gamle de skal være, hvor lenge de skal være inne. Det er slikt jeg bare leser om på internett. Sikkert smart, for all del, men som flere nevner; man må kjenne sin katt.

Slik vi gjorde det også. 

Jeg bare lurer på hvorfor folk klikker i vinkel når du forteller at pus er da ute selv om andre passer den og lignende. Det er ikke så enkelt med en katt som prøver alt for å komme ut. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik vi gjorde det også. 

Jeg bare lurer på hvorfor folk klikker i vinkel når du forteller at pus er da ute selv om andre passer den og lignende. Det er ikke så enkelt med en katt som prøver alt for å komme ut. 

Der finnes jo folk som bor i by og mener det er dyremishandling å la kattene gå ute siden de kan bli påkjørt og slikt.

Og så har du vi andre som ikke synes det er helt greit å ha katt om den aldri skal få være utendørs.

Jeg velger å la kattene være utendørs, også når vi har hatt andre som matet dem, fordi det virker som det er det de liker. Så er der jo en viss risiko for at noe kan skje med dem, jeg har hatt katter som har forsvunnet, dog aldri i ferien, men det er en sjanse man bare må ta.

Det hadde vært interessant å sammenligne hvordan disse som klikker i vinkel forholder seg til å slippe barn ut. Regner med det er en ganske tydelig korrelasjon der.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo det beste for katten å kunne gå ut så lenge det ikke er masse trafikk i området. Grunnen til at mange blir sinte når man slipper ut en kattunge er fordi katten ikke har utviklet stedsannsen før den er rundt 1 år. Mange kattunger har blitt borte fordi dem har blitt sluppet ut for tidlig. De kan også bli skremt av mye større katter og andre ting noe som gjør at de går langt unna og ikke husker veien hjem. 

Dette varierer selvsagt litt fra katt til katt. Noen har stedsannsen på plass litt tidligere andre litt senere. Det er som barn som lærer å gå. Noen gjør det tidlig og andre klarer ikke å gå før dem er nærmere 1,5 år. 

Bare fordi det har gått bra med dere så betyr det ikke at det er hovedregelen for de andre. Jeg hadde en katt som måtte holdes inne i over 3 måneder når vi flyttet pga den fant hele tiden veien hjem til det gamle huset. Man kjenner sin katt best. Det med å slippe barn ut har ingenting med katt å gjøre. Barnet husker veien hjem når det er gammel nok til å gå ut med venner alene, leke uten tilsyn i nabolaget osv. Katter under 1 år er jo kattunger altså babyer og jeg regner med at de fleste ikke hadde latt sin 1-3 åring gå ute alene og håpet på at de husket veien hjem. 

Anonymkode: 1a329...9d6

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det beste for katten å kunne gå ut så lenge det ikke er masse trafikk i området. Grunnen til at mange blir sinte når man slipper ut en kattunge er fordi katten ikke har utviklet stedsannsen før den er rundt 1 år. Mange kattunger har blitt borte fordi dem har blitt sluppet ut for tidlig. De kan også bli skremt av mye større katter og andre ting noe som gjør at de går langt unna og ikke husker veien hjem. 

Dette varierer selvsagt litt fra katt til katt. Noen har stedsannsen på plass litt tidligere andre litt senere. Det er som barn som lærer å gå. Noen gjør det tidlig og andre klarer ikke å gå før dem er nærmere 1,5 år. 

Bare fordi det har gått bra med dere så betyr det ikke at det er hovedregelen for de andre. Jeg hadde en katt som måtte holdes inne i over 3 måneder når vi flyttet pga den fant hele tiden veien hjem til det gamle huset. Man kjenner sin katt best. Det med å slippe barn ut har ingenting med katt å gjøre. Barnet husker veien hjem når det er gammel nok til å gå ut med venner alene, leke uten tilsyn i nabolaget osv. Katter under 1 år er jo kattunger altså babyer og jeg regner med at de fleste ikke hadde latt sin 1-3 åring gå ute alene og håpet på at de husket veien hjem. 

Anonymkode: 1a329...9d6

Jo, bare lurer på om hovedregelen er overdreven eller om det bare er ren lykke at det ikke har skjedd noe med pusen vår på en måte.. Men skjønner jo at konklusjonen er at det varierer. Jeg ville aldri sluppet ut kattungen på under et halvt år alene uansett da. 

Skrevet

Har aldri mistet en katt og har alltid latt de gått ut og inn som de selv vil. Lot alltid døra stå åpen når de var kattunger så de lett kunne løpe inn når de ble skremt. Har blitt sluppet ut med det samme når vi har flyttet men alltid etter at de har spist og sett seg rundt i nyhuset.

AnonymBruker
Skrevet

Når vi flytter kommer jeg til å ha pus inne helt til det blir slitsomt og deretter være med henne ut. Tror jeg. Håper virkelig hun faller til ro på det nye stedet. Stort hus istedet for leilighet og greit uteområde for katt. Håper jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...