AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #1 Skrevet 15. juli 2018 Usikker på om jeg poster dette på rett plass, bare å flytte dersom det er i feil underforum. Naboene våre pusser opp på rare tidspunkt. Gjerne etter leggetid og litt utover natten og alltid på søndag/helligdag. I dag har de holdt på hele dagen med maskiner som krever hørselsvern og vi burde sannsynligvis kjøpt hørselsvern selv. De har ferie og har kost seg i finværet hele uka, men nå er det søndag og dags for arbeid. Det er et stort prosjekt og vi er nå på andre året, og med den fremdriften kan vi nok se langt etter rolige søndager de neste 10 årene. Vi bor på landet, men på et byggefelt og vi er alle oppgitt. Vi har sagt ifra tre ganger. Den første gangen minnet vi høflig om lov om helligdagsfred. De svarte at de aldri hadde hørt om det, noe som er utrolig siden de er et sted mellom 50 og 60. Den neste gangen tok jeg opp en bestemt episode hvor vi bråvåknet klokka 7 på søndag morgen av at de brukte vibroplate. Nå sist gikk jeg over klokka 11 om kvelden og spurte pent om arbeidet kunne vente til morgenen etter, men det kunne det ikke for de var straks ferdige. Vi vet at en annen nabo også har klaget, men de fikk beskjed om at de ikke hadde noe å si, for de bråket selv. Det er sant, men det skjer på normale tidspunkt. Det er oss det går mest ut over, men alle er oppgitt. Vi har forståelse for at det bråker når man pusser opp, men det er tidspunktene vi reagerer på. Stemningen er i ferd med å bli sur fordi vi er dumme som ikke tåler noen ting. Noen tips til hva vi kan gjøre? Anonymkode: b9ec6...1c8 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #2 Skrevet 15. juli 2018 Ringe politiet. Anonymkode: 2efc2...d51 41
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #3 Skrevet 15. juli 2018 Ring politiet, få naboer til å gjøre det samme. Mange nok besøk av politiet burde få dem på andre tanker, evt så kan politiet faktisk inndra verktøyet som bråker. https://www.h-a.no/nyhet/hamar/nektet-aa-dempe-musikken---politiet-tok-stereoanlegget Anonymkode: 6c723...1c2 24
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #4 Skrevet 15. juli 2018 Dette bryter jo naboloven eller hva den nå heter. Man skal ikke være til "urimelig plage" for naboene sine. Og dette er vel det de aller fleste ville kalle urimelig. Å bli vekket 7 på morgenen i helgen eller arbeid etter 11 om kvelden er ikke greit. Det er ikke lov å holde på slik i Norge selv om man eier sin egen bolig. Med naboer skal man ta noen hensyn. Anonymkode: 82e66...ae7 19
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #5 Skrevet 15. juli 2018 Skriftlig klage på de til styret i sameiet/ borettslaget, er det eneste som hjelper. Anonymkode: 8d1cf...119 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #6 Skrevet 15. juli 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ringe politiet. Anonymkode: 2efc2...d51 Jeg tviler på at politiet gidder å bry seg. Anonymkode: 2717d...0b4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #7 Skrevet 15. juli 2018 Det finnes folk som ikke respketerer forbudet mot å drepe heller. Bare fordi noe er forbudt betyr ikke at folk lar være å gjøre det. Dersom du blir vitne til lovbrudd så ringer du politet. Anonymkode: 24173...0a3 4
Gjest Sisti Skrevet 15. juli 2018 #8 Skrevet 15. juli 2018 Ring politiet, hver gang. Det er ikke sikkert politiet har tid til å bry seg hver gang, men det er ganske mange slike "småsaker" de tar se tid til å sjekke ut.
Olava Skrevet 15. juli 2018 #9 Skrevet 15. juli 2018 Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov. Olava, mod. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #10 Skrevet 15. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette bryter jo naboloven eller hva den nå heter. Man skal ikke være til "urimelig plage" for naboene sine. Og dette er vel det de aller fleste ville kalle urimelig. Å bli vekket 7 på morgenen i helgen eller arbeid etter 11 om kvelden er ikke greit. Det er ikke lov å holde på slik i Norge selv om man eier sin egen bolig. Med naboer skal man ta noen hensyn. Anonymkode: 82e66...ae7 Det er faktisk helt lovlig å vekke naboen kl 07 en lørdags morgen. Det skal være "ro" mellom 23-07 på hverdager. Lørdag regnes også som en hverdag. Søndager derimot gjelder lov om helligdagsfred. Anonymkode: 9b9d9...de6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #11 Skrevet 15. juli 2018 Kanskje de synes det er for varmt på dagen.. Anonymkode: 415fa...05b
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #12 Skrevet 15. juli 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tviler på at politiet gidder å bry seg. Anonymkode: 2717d...0b4 Det er da mange saker i avisene med politirapport som forteller at politiet både har ringt og besøkt folk som bryter helligdagsfreden. Anonymkode: a6f92...285 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #13 Skrevet 15. juli 2018 Politiet bryr seg. Jeg ringte fordi naboene pusset opp. Jeg spurte først om det var greit å ringe dem for noe sånt og han sa at det skal være alminnelig fred etter klokka 11 selv om det ikke er borettslag, så det var helt greit å ringe. Han spurte om jeg ville gi de 10 minutter til og hvis de ikke hadde gitt seg da så kunne jeg bare ringe igjen så skulle de sende ut noen. Så her i byen bryr de seg i hvert fall. Og hvis mange nok ringer mange nok ganger så må de vel til slutt komme selv om de kanskje i utgangspunktet ikke hadde tenkt til det. Anonymkode: 1d728...879 15
TMB Skrevet 16. juli 2018 #14 Skrevet 16. juli 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Skriftlig klage på de til styret i sameiet/ borettslaget, er det eneste som hjelper. Anonymkode: 8d1cf...119 Hvor står det at TS bor i sameie/borettslag? 7
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #15 Skrevet 16. juli 2018 Om dere som bor i området er samordnet under et styre, sameie, velforening etc. så ta alle klager gjennom styret, som igjen kan kontakte politiet. Dersom alle er selvstendige boenheter uten noen form for samordning, så send skriftlige klager. Allier dere med naboer som gjør det samme. Dersom det ikke hjelper etter skriftlige klager heller, så ringer dere politiet. At man ikke vet om en lov er selvsagt ingen unnskyldning for å bråke (eller hvilket som helst annet lovbrudd), da det er den enkelte innbyggers ansvar å gjøre seg kjent med lovverket. Man må regne med en del støy når man bor i et områder med boliger under oppføring, men dette skal likevel skje innenfor de lovlige tidene. Naboene som bråker etter stilletider kan derfor ikke henvise til andre naboer som bråker når det faktisk er lovlig å gjøre det. Anonymkode: 7cd23...9b9 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #16 Skrevet 16. juli 2018 Lever inn en anmeldelse, rett og slett. Begrunn der også at dere har forsøkt å si i fra til naboene selv flere ganger. Anonymkode: 60967...271 7
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #17 Skrevet 16. juli 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk helt lovlig å vekke naboen kl 07 en lørdags morgen. Det skal være "ro" mellom 23-07 på hverdager. Lørdag regnes også som en hverdag. Søndager derimot gjelder lov om helligdagsfred. Anonymkode: 9b9d9...de6 Det er ikke tillatt på lørdager nei. Lørdag er helg, da tar man hensyn og venter hvertfall til kl 10. I tillegg avslutter man arbeidet kl 18. Flere sameie og borettslag har regler om dette og du kan altså ikke holde på som på mandag-fredag. Søndag er alt arbeid forbudt med mindre det er akutte vannlekkasjer osv. Anonymkode: f49f7...ae3 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #18 Skrevet 16. juli 2018 Jeg hadde ringt politiet hver eneste gang det hadde skjedd, og jeg ville skrevet et skriftlig klagebrev til kommunen om henhold til naboloven og deres bygging. Anonymkode: 58f25...43c 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #19 Skrevet 16. juli 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke tillatt på lørdager nei. Lørdag er helg, da tar man hensyn og venter hvertfall til kl 10. I tillegg avslutter man arbeidet kl 18. Flere sameie og borettslag har regler om dette og du kan altså ikke holde på som på mandag-fredag. Søndag er alt arbeid forbudt med mindre det er akutte vannlekkasjer osv. Anonymkode: f49f7...ae3 Vis meg veldig gjerne loven som sier at man ikke kan drive med arbeid før kl 10 og etter kl 18 på en lørdag. Anonymkode: a369c...192 15
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #20 Skrevet 16. juli 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke tillatt på lørdager nei. Lørdag er helg, da tar man hensyn og venter hvertfall til kl 10. I tillegg avslutter man arbeidet kl 18. Flere sameie og borettslag har regler om dette og du kan altså ikke holde på som på mandag-fredag. Søndag er alt arbeid forbudt med mindre det er akutte vannlekkasjer osv. Anonymkode: f49f7...ae3 Lørdag er definert som arbeidsdag. Helligdagsfreden gjelder røde dager, lørdag er ikke rød. Er få i dagens samfunn som har fi lørdager på fadt basis. Anonymkode: 3807d...c54 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå