AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #1 Skrevet 15. juli 2018 Jeg har søkt på en jobb hvor 80% er menn, jeg er selv kvinne. Sett at jeg skulle være så heldig å bli ansatt, hvordan er det egentlig for kvinner å jobbe på arbeidsplasser som er såpass mannsdominerte? Anonymkode: 65392...84e
282_NaughtySpark Skrevet 15. juli 2018 #2 Skrevet 15. juli 2018 (endret) Null problem, så lenge man selv ikke gjør noe nummer ut av det. Edit: Jeg vil i tillegg si at det på mange måter er bedre enn mer balanserte eller kvinnedominerte yrker, mindre drama og tull. Endret 15. juli 2018 av 282_NaughtySpark Tillegg 12
Cata Skrevet 15. juli 2018 #3 Skrevet 15. juli 2018 Helt uproblematisk. Har jobbet i mannsdominert miljø hele mitt liv og ikke fått noen reaksjoner på at jeg er "i mindretall". 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #4 Skrevet 15. juli 2018 Ikke noe problem. Noen kan ha en negativ holdning til at du er der, så du må vise mer at du kan. Andre kan kreve mindre av deg fordi du er jente, andre igjen bryr seg ikke. Anonymkode: 46f9d...699 1
hocane Skrevet 15. juli 2018 #5 Skrevet 15. juli 2018 Tenker det kan føler ubehagelig dersom mange av dem prøver seg på deg. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #6 Skrevet 15. juli 2018 Varierer veldig. Vet om noen miljøer der de fleste er chill, mens i andre miljøer er det mye baksnakking og drama. Har du 2-3 menn som er dramaqueens er det nok til å forpeste miljøet på hele arbeidsstedet. Kjenner to som ble mobbet ut av jobben sin på et sted det ikke jobbet en eneste kvinne Anonymkode: af695...dfd 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #7 Skrevet 15. juli 2018 Tenker ikke over det egentlig. Null stress. Anonymkode: b0248...efc 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #8 Skrevet 15. juli 2018 Elsker det. Jeg har gått fra et kvinneyrke til et mannsyrke og går aldri tilbake. Mye mindre drama, alle er direkte og rett frem. Er noen misfornøyd, gir de beskjed og blir ferdig med det selvsagt er humoren og tonen i gruppen en helt annen - og man kan ikke være lettkrenkelig for å jobbe på min arbeidsplass hvertfall. Anonymkode: b78c8...310 7
Knirke Skrevet 15. juli 2018 #9 Skrevet 15. juli 2018 Det kommer jo an på hva du skal jobbe med. Det er forskjell på et bilverksted og en IT bedrift. 3
SunnivaOslo Skrevet 15. juli 2018 #10 Skrevet 15. juli 2018 Det er varierende. Det kommer sterkt ann på type jobb. Jobber du feks på en byggeplass må du nesten regne med litt bæsj og tiss og pule "humor". Det er nok mindre av det i jobber der utdannelsen er høyere. Du må også regne med at noen folk tror du trenger mer hjelp til ting enn de andre kollegaene, men også at du kanskje må bevise at du er like flink som kollegaene. (De får på en måte respekt servert på et sølvfat men du må bevise at du er like god som gutta) det med at de tror du trenger mer hjelp derimot er bare å benytte seg av. Ganske chill at noen tilbyr seg de vanskelige oppgavene fordi de tror du ikke klarer😉 Jeg tror egentlig det verste på sånne arbeidsplasser er faktisk andre kvinner. Det er nesten som om enkelte tror det er en konkurranse. Enten hvem som er mest "en av gutta" eller hvem som er deiligst. Det er litt morsomt det og da, hvis man selv er en person som gir blanke faen i slik konkurranse ihvertfall. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #11 Skrevet 15. juli 2018 Helt ærlig så synes jeg da jeg var eneste jente blandt 40menn at de klaget mer, kom til meg for å få råd om sine damer. Var som jeg var psykologen deres. Har nå en jobb med få menn og mange damer, men hvem er det som lager drama? jo mannfolka😂 Anonymkode: 415d8...5f9 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #12 Skrevet 15. juli 2018 Så lenge man ikke kommer for sent, klager, baksnakker, er muggen eller forventer spesialbehandling så går det helt fint. Anonymkode: 5e4d1...f30 3
SunnivaOslo Skrevet 16. juli 2018 #13 Skrevet 16. juli 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Så lenge man ikke kommer for sent, klager, baksnakker, er muggen eller forventer spesialbehandling så går det helt fint. Anonymkode: 5e4d1...f30 Det gjelder vel alle type arbeidssteder? Ikke bare mannsdominerte? 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #14 Skrevet 16. juli 2018 Veldig ålreit. Vi er 3 damer og 10 menn hos oss. Noen som er litt oppi åra har noen utdaterte holdninger, men har lært meg at sånn er det bare. Har aldri hatt noen problemer med noen på jobb. Eller jo kanskje en, men han har problemer med alle så er i alle fall ikke alene om det. Anonymkode: 74fb9...452
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #15 Skrevet 16. juli 2018 Veldig slitsomt. Masse kvinnediskriminerende vitser, og om jeg ikke lo var jeg humørløs. Klaps på baken, ‘tåler du ikke en spøk eller’? ‘Vi bare kødder, ikke vær så seriøs da!’ Orket til slutt ikke mer. Anonymkode: 4cbea...933 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #16 Skrevet 16. juli 2018 Jeg trives. Gutta er veldig snille og greie. Så klart, jeg kommer ikke 100 % overens med alle, men sånn er det vel overalt? Noen ganger må jeg spørre om hjelp med enkelte arbeidsoppgaver, fordi jeg ikke er sterk nok til å klare det alene. Dette er en plass der vernesko er påbudt, for dem som tenker det er forskjell på IT/'arbeiderklasse' Anonymkode: 05fd4...4b1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #17 Skrevet 16. juli 2018 Stor forskjell på lager/verksted og IT/kontor Jeg har arbeidet på kontor i alle år, aldri vært noe problem som kvinne i mangfoldet av menn og kvinner der. Anonymkode: a28ab...933
EbbaGrønn Skrevet 16. juli 2018 #18 Skrevet 16. juli 2018 Jobber med høyt utdanna menn og trives som plommen i egget. Har alltid vært glad i å ha kompiser, er ikke så flink på venninner.
havfruen91 Skrevet 16. juli 2018 #19 Skrevet 16. juli 2018 Jobber kun med menn, stortsett trives eg godt.. men menn har ein tendens til å føle seg truet om du tar mye plass eller får mye ansvar. Trur generelt varier mye etter type karriere og om det er lukket arbeidsmiljø eller eit meir åpent miljø
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #20 Skrevet 16. juli 2018 Jeg har alltid trivdes godt. Alt for prippen nytter det ikke å være, men fordelingen du skisserer på 80/20 burde være nok kvinner til at de aller verste grisevitsene dempes litt, mens dramaet vi damer (dessverre) har en tendens til å lage ikke får utviklet seg. Men vær også obs på at også enkelte menn er sladrekjerringer og dramaqueens av en annen verden. Forresten: Jeg følte meg faktisk mer diskriminert pga. kjønn når jeg jobbet i IT-bransjen enn jeg har gjort i anleggsbransjen (riktignok på kontor, men med mye kontakt med "gutta i grøfta"). Og i anleggsbransjen har jeg har aldri vært utsatt for uønsket oppmerksomhet, klåfingrede kollegaer etc. Tvert imot har jeg aldri følt meg så trygg på byen som når anleggskara passet på meg, de bar meg jo omtrent på gullstol, helt uten baktanker og skjulte motiver. Anonymkode: 7af6b...2ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå