Gå til innhold

Matforslag for enslige med ett lite kjøleskap/fryser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan løser dere oppbevaring og lagring av mat pluss planlegging av måltider for en? Merk: Du har ett lite kjøleskap med fryser.

(De som har store kjøleskap og frysere behøver ikke å svare.)

Anonymkode: 32b65...7fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags kjøleskap med fryser? Kombiskap, eller fryser inni kjøleskapet?

Forskjellen er essensiell, min erfaring med slike små kjøleskap inni fryser er at de ikke bør brukes til annet enn isbiter eller ting som skal ligge ett døgn maks. Mens kombiskapfrysere er som en vanlig fryser, bare mindre.

Anonymkode: 0f96a...c51

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags kjøleskap med fryser? Kombiskap, eller fryser inni kjøleskapet?

Forskjellen er essensiell, min erfaring med slike små kjøleskap inni fryser er at de ikke bør brukes til annet enn isbiter eller ting som skal ligge ett døgn maks. Mens kombiskapfrysere er som en vanlig fryser, bare mindre.

Kombi.

Anonymkode: 32b65...7fa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kombiskap. Når det gjelder fryser så prioriterer jeg plass til rundstykker, kjøtt/fisk/kylling som gjerne er kjøpt på tilbud, en liten boks med is samt ferdig middag. Lager plass til egenplukket blåbær. 

I kjøleskapet er det lite pålegg, men mye grønnsaker. Lite pålegg for jeg er lei av å kaste. Gulost, spekeskinke, tomat og avocado er et må ha. Har alltid egg og laktosefri kremfløte. Det siste pga lang holdbarhet. Har en del dressinger, krydderpasta, sauser, fond, ketchup mm. Har alltid hvitløk og chilli. Nå har jeg også jordbær.

Middag blir ofte lettvint pga lange dager. Ofte det andre ikke tenker på som middag. Eggerøre med avocado, tomat og enten spekeskinke eller røkelaks. Spiser rundstykke til. I helger prøver jeg å lage middag som tar tid. Lager alltid stor porsjon dersom det er mat som kan fryses. Kjekt å bare kunne ta opp fra fryseren.

Anonymkode: af63e...f49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Da er jo mulighetene og rammebetingelsene som for alle andre, bare at det er en viss plassbegrensning. :)

Hos oss er vi to, men har samme type kombiskap. Jeg fryser ned mye middagsmat/rester slik at det blir lett å lage middag kjapt en annen gang. Lag nok til flere ganger, og frys i passe porsjoner, så slipper du at feks friske grønnsaker blir dårlige av lang oppbevaring i kjøleskapet.

Jeg fryser feks supper, gryteretter, grønnsakspuréer, kjøttboller, fiskekaker, lasagne, fiskegrateng. Hjemmebakte rundstykker, boller og kaker skåret opp i passe porsjonsbiter. Ting som trenger å varmes er smart å fryse i firkantede alu-former, slik at de kan gå rett i ovnen fra fryseren.

Det er ellers praktisk med frosne erter i fryseren, kan brukes til kjapp ertepuré til kjøtt eller fisk om man ikke har annet tilbehør i hus. Puréer er lure fordi man kan ha dem som eneste tilbehør, dvs de fungerer som både grønnsaker og saus.

Et lurt triks mht grønnsaker i en liten husstand er også å lage feks suppe av én grønnsak (eller to) og fryse ned i porsjoner. Suppe av en hel pose gulrøtter, eller av en pose mandelpoteter og en purre, spis det du trenger samme dag og frys ned resten. Suppe eller gryter med en haug ulike friske grønnsaker i samme rett krever at du lager en mye større porsjon for å bruke opp alle friske ingredienser, og er sånn sett mindre kostnadseffektivt. 

AnonymBruker
Skrevet

PS: Vil ellers slå et slag for vakuumert kjøtt og fisk. Det smaker som ferskt, men pga vakuumeringen har det lang holdbarhet i kjøleskapet, særlig kjøtt (som regel opptil 1 mnd).

Det betyr at man kan ha ferskt kjøtt og fisk i kjøleskapet, men ikke være bundet til å spise det raskt/samme dag det er kjøpt. Om man bestemmer seg for at i dag tar jeg den vakuumerte fisken, så trenger man ikke å tine den, bare åpne pakken. Og om det er en stor pakke vakuumert kjøtt kan man fryse ned resten og ta opp til en restemiddag en annen gang (særlig om man lager en gryte). Jeg synes det er utrolig praktisk fordi ferske produkter er lettere å tilberede med godt resultat, og samtidig kan man ha litt fleksibilitet mht innkjøp og bruksdato.

Skrevet

Det er 0 stress da 90% av maten du har i hus bør bestå av varer som ikke trenger å stå kaldt. 

Kjøp inn ris,diverse pasta,linser,kikerter,couscous, hermetisk mat (alt fra tunfisk til hakkede tomater). Kjøp inn mange forskjellige typer krydder og oljer og du er klar for å lage hva som helst🙂

Det eneste som trengs i kjøl/frys er kjøtt,kylling,sjømat og fisk. Bær,frukt og grønnsaker+ egg,melk,fløte,kesam og alle andre ting som bør stå kaldt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...