Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hjelp!!!

er det noen som har noen oppskrifter???

jeg er helt elendig på og lage fiskemiddager så jeg trenger hjelp ja

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skriver under på denne!

Noen? :-)

(hå! Ovnstekt fisk! Mums!)

Skrevet

Her er noen forslag:

1

2

3

4

5

6

Ikke prøvd noen av de. Fant alle på godfisk.no og der er det mye godt

:sikle:

Gjest the imp
Skrevet

En hel ørret kan fylles med f.eks: hvitløk, laurbærblad, persille, salt og pepper og sitron. Det hele pakkes inn i aluminiumsfolie og legges inn i ovnen på 175 C i 40-50 minutter. Hva du vil fylle den med kan du jo egentlig velge selv. Mange synes det er godt å fylle den med purre og paprika, løk, etc. Egentlig bare fantasien som setter grenser.

Ovnsbakt laksefilet

Antall porsjoner:

4

Ingredienser:

800 g laksefilét

1 ss smør

2 sitroner

1 bnt. persille

1 dl creme fraiche eller rømme

grovmalt pepper

Fremgangsmåte:

Skjær fileten i 8 like store stykker. Strø litt salt over stykkene på begge sider.

Legg dem i en smurt ildfast form. Del en sitron på langs. Skjær halvdelene i skiver som legges mellom laksestykkene. Riv skallet av den andre sitonen og dryss det over fisken. Klipp persillen grovt og dryss den over fisken. Ha 1 ts creme fraiche på hvert laksestykke. Settes i stekeovn,øverste rille, ca 175 grader.

Stekes ca 15 minutter, til fisken er gjennomstekt. Serveres straks med godt brød eller rundstykker og en frisk salat. Kokte poteter smaker også godt.

Sei i form med hvitløk og grønnsaker

For 4 personer.

Ingredienser:

800 g seifilet

50 g grovt salt

1 dl olivenolje

400 g poteter

400 g løk

1 boks hermetiske tomater

1 grønn paprika

3 fedd hvitløk

½ chilipepper

1 ss fersk hakket basilikum

1 ts timian

salt

pepper

Tilberedning:

Rens seifiletene fri for skinn og bein. Strø dem med grovt salt, og la dem ligge til dagen etter. Du kan også bruke fersk seifilet, men da må retten saltes mer under tilberedning.

Etter at fisken er ferdig saltet, skylles og tørkes den grovt. Skjær fileten i stykker på 70-80 gram. Stek dem raskt på begge sider i varm olivenolje.

Skrell poteter og løk. Skjær disse i tynne skiver. Paprikaen skjæres i strimler, squash i skiver, og hvitløk knuses. Finhakk chilipepper.

Ha litt olje i en kjele. Stek løk og poteter i 4-5 minutter. Tilsett tomater med kraft, paprika, hvitløk og krydder. La alt få et raskt oppkok. Legg halvparten av grønnsak-potet-blandingen i en ildfast form. Legg på fiskestykkene og hell resten av blandingen over. Sett i ovn som er forvarmet til 180 C. La retten bake i 30 minutter. Smak til før servering.

Server gjerne med ferskt brød på søreuropeisk vis.

Seifilét og potet i form

For 4 personer.

Ingredienser:

800 g seifilét

3 løk

2 ss gressløk

1 dl revet ost

salt

pepper

smør/olje

Potetmos:

600 g poteter

50 g smør

1/2 dl lettfløte

salt

pepper

Tilberedning:

Sett stekovnen på 200 C. Skrell potetene, del dem i store biter og kok dem møre. Hell av vannet og mos potetene med smør og fløte. Smak til med salt og pepper.

Skjær løken i skiver og surr den blank i smør. Skjær fisken i skiver. Smør en ildfast form og legg halvparten av potetmosen i bunnen. Legg i fiskeskivene og løken og dekk med resten av potetmosen. Strø revet ost på toppen og stek i stekovn ved 200 C i ca 30 minutter.

Torsk à la noble dame

Antall porsjoner:

4

Ingredienser:

2 kg torsk

60 g smør

2 ss finhakket persille

saft av 10 sitroner

2½ dl hvitvin

1 dl fiskekraft

salt

pepper

Fremgangsmåte:

Fisken rengjøres, og filetene skjæres fra skinn og ben, legges i et godt smurt ildfast fat. Mellom stykkene drysses persille, salt og pepper, vin, sitronsaft og fiskekraft. Smøret deles i småstykker og legges oppå fisken. Fatet settes inn i ovnen i en panne med kokende vann; dampes i 20-30 minutter. Anrettes i det fatet den er kokt i, og overdrysses med meget finhakket persille.

Følger du Harald Osas råd som følger med denne oppskriften, er du garantert et vellykket resultat. Retten serveres med små, kokte mandelpoteter og gjerne smørdampet purreløk.

Torsk i form

Ingredienser:

Ant : 2 (3)

ca. 500 g torsk (filet)

1 boks hakkede tomater

1-2 ss olivenolje

1-2 løk

1-2 fedd hvitløk

2,5 dl fløte/melkeblanding

salt/pepper/oregano/basilikum etter smak

litt revet ost på toppen

Fremgangsmåte:

Fordel torsken i en ildfast form (kan være frossen). Skjær løk i skiver. Press 1-2 hvitløksfedd i en oppvarmet stekepanne med olivenoljen. Surr løken i stekepannen sammen med hvitløken til den blir blank. Fordel løk og hvitløk over torskebitene i formen. Hell over tomatene. Bland krydder og melkeblandingen og hell over i formen. Dryss litt ost på toppen. Stekes i ca.30 min på 225 grader. Serveres med kokt ris.

Skrevet

Jeg lager en veldig enkel "fisk i form"-rett som likner den siste av imps oppskrifter - men med bl.a. friske tomater og persille. Veldig grei til hverdags. Skriver litt om den her.

Skrevet

Når det gjelder fisk synes jeg det enkleste er det beste. En favorittfiskemiddag her er å legge torskefilet på at stort ark aluminiumsfolie. Dryss på salt og pepper. Legg på noen sitronskiver, noen klatter med smør og masse strimlet purre. Pakk sammen og bak i ovnen ved 200 grader i 20 minutter. Server med kokte poteter, grønnsaker og aïoli (hvitløksmajones) eller bare smeltet smør.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå ble jeg SÅ himla sulten at jeg nesten ikke vet hva jeg skal gjøre! Fisk kan være så utrooolig godt!!! Sjømat i seg selv er helt fantastisk! :-) Disse oppskriftene må og skal prøves!

Skrevet

TUSEN TUSEN TAKK for alle oppskriftene, nå blir det fisk til middag her i huset ihvertfall en gang denne uka

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...