Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle f.eks jobbe neste helg, men så plutselig at jeg var fjernet fra vaktlisten. Så jeg spurte sjefen om det var riktig og hun sa at jeg ikke fikk lov til å jobbe de vaktene fordi da ville det bli overtid. Men kan hun bare gjøre det helt uten videre? Jeg har jo regnet med disse pengene og vaktene har jo vært planlagt i over to måneder, først nå sier hun at det blir overtid og at jeg ikke får lov. 

Anonymkode: d9f66...7fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan hun ikke.

Utgangspunktet ved arbeidskontrakter med 0% er at hver vakt i seg selv er en avtale. Og avtaler skal holdes.

Om en avtale har kommet på plass kommer an på om tilbud er gitt og aksept kommet frem. I ditt tilfellet virker det til å være åpenbart at en avtale er spikret for lenge siden. Og da kan ikke den ene parten trekke seg fra avtalen helt uten videre.

Det er derimot viktig å merke seg forskjellen mellom "å ha rett" og "å få rett". Det vil si at selv om arbeidsgiver skylder deg penger for vaktene som var avtalt, så kan det være vanskelig å drive inn dette beløpet. Men om du vil kan du altids ta kontakt med advokat, fagforening eller et eller annet fri rettshjelpstiltak.

Anonymkode: acf03...7a6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal jeg gjøre? Sjefen har fjernet meg fra 8 vakter! Er jo snakk om over 10 000 kr  + tillegg og overtid jeg taper 😔 kan jeg si at jeg ikke trenger overtidsbetaling?

Skrevet

Når fjernet hun deg?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal jeg gjøre? Sjefen har fjernet meg fra 8 vakter! Er jo snakk om over 10 000 kr  + tillegg og overtid jeg taper 😔 kan jeg si at jeg ikke trenger overtidsbetaling?

Så uprofesjonellt av sjefen din...er dette en sommerjobb?

Anonymkode: fe10b...1f0

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er ekstravakter og du får vite det noen  dager før er det lov. Helt normal praksis i omsorg. Google det litt, så ser du svar fra advokater mm

Anonymkode: 54647...b43

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Fluffe said:

Når fjernet hun deg?

Usikker, men jeg oppdaget det på fredag og spurte da. 

Just now, AnonymBruker said:

Så uprofesjonellt av sjefen din...er dette en sommerjobb?

Anonymkode: fe10b...1f0

Det er en sommerjobb ja. Er student så trenger så mye penger som mulig. 

Skrevet

Om hun heller ikke har sakt fra hadde jeg laget ett rabalder uten like

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er ekstravakter og du får vite det noen  dager før er det lov. Helt normal praksis i omsorg. Google det litt, så ser du svar fra advokater mm

En vakt er bindene. Man kan ikke fjerne og legge til vakter som de vill innenfor en tid.

Anonymkode: 4c6be...b6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det skulle tatt seg ut om dette var vanlig praksis. Da måtte jo rettigheten til å ombestemme seg for vakter gått begge veier. 

Synes jeg ser det om jeg noen dager før en vakt bare stryker ut navnet mitt uten å si noe om det. 

Anonymkode: 53cea...272

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 15.7.2018 den 9.35, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan hun ikke.

Utgangspunktet ved arbeidskontrakter med 0% er at hver vakt i seg selv er en avtale. Og avtaler skal holdes.

Om en avtale har kommet på plass kommer an på om tilbud er gitt og aksept kommet frem. I ditt tilfellet virker det til å være åpenbart at en avtale er spikret for lenge siden. Og da kan ikke den ene parten trekke seg fra avtalen helt uten videre.

Det er derimot viktig å merke seg forskjellen mellom "å ha rett" og "å få rett". Det vil si at selv om arbeidsgiver skylder deg penger for vaktene som var avtalt, så kan det være vanskelig å drive inn dette beløpet. Men om du vil kan du altids ta kontakt med advokat, fagforening eller et eller annet fri rettshjelpstiltak.

Innen omsorg har de sikret seg, hvis behovet utgår kan de fjerne vaktene.  Også ved overtid

Arbeidsgiver kan ha stilt noen forutsetninger for ekstravakten og disse forutsetningene kan inntre. Et eksempel: Leder sier ekstravakten skal dekke behovet for fastvakt for terminal pasient. Pasienten dør før din avtalte vakt begynner slik at behovet bortfaller. Hvis du i slike tilfeller allerede har møtt på jobb før avlysning, kan du likevel ha krav på betalt for 2 timer om dette er nedfelt i tariffavtalen.

Uavhengig av jus og rettspraksis bør du som NSF-medlem ikke skrive under på avtaler som fratar deg rettigheter du ellers ville hatt.  Ønsker arbeidsgiver å inngå avtale om ekstravakter der det foreligger forbehold bør du tenke deg godt om før du takker ja.

Et annet unntak inntrer hvis ekstravakten generer overtid. Arbeidsmiljøloven setter vilkår for bruk av overtid, det må foreligge et «særlig og tidsavgrenset» behov hos arbeidsgiver. Hvis dette vilkåret bortfaller så bortfaller også hjemmelen for å bruke overtid, og det må både arbeidsgiver og ansatte forholde seg til. Du har da ingen rettigheter i forhold til lønn hvis vakten blir avlyst før du skal møte opp, men det minnes om betalingsbestemmelsen for frammøte som ble omtalt ovenfor

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En vakt er bindene. Man kan ikke fjerne og legge til vakter som de vill innenfor en tid.

Anonymkode: 4c6be...b6f

Ikke under enhver forutsettning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge vaktene er ekstra (dvs. noe du i tillegg gjør til dine vanlige vakter eller du jobber som ren ekstravakt/tilkallingsvakt), så kan vakter som genererer overtid bortfalle ja. Og nei, du kan ikke si til sjefen at du kan jobbe uten overtidsbetalt, fordi sjefen i så fall bryter loven

Anonymkode: b7691...3f5

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skulle tatt seg ut om dette var vanlig praksis. Da måtte jo rettigheten til å ombestemme seg for vakter gått begge veier. 

Synes jeg ser det om jeg noen dager før en vakt bare stryker ut navnet mitt uten å si noe om det. 

Anonymkode: 53cea...272

Skjedd flere ganger jeg har tatt på meg en ekstravakt en helg, men så reiser brukeren til pårørende, og vaktene blir da avlyst. Dette fordi at forutsettningen for at vakten eksisterer forsvinner. Tariffavtaler regulerer dette. Men de kan ikke avlyse vakt samme dag, eller de kan, men da får man betalt for to timer. 

De kan ikke fjerne de faste vaktene, det vil si de som har fast jobb.

Skrevet

Jeg jobber i kommunen og vi kan bli avbestilt/fjerna fra vakter inntil 24 timer før vaktens start. Dette gjelder begge veier, så jeg kan også trekke meg fra en vakt inntil 24 timer før vaktens start. Hvis det er under 24 timer til vakta starter kan vi ikke avbestilles eller trekke oss fra vakta, men hvis det ikke er behov for oss kan vi velge å ta fri uten lønn - men de fleste vil jo dra på jobb og få lønn :) 

• 1 år senere...
Skrevet
On 7/15/2018 at 9:35 AM, AnonymBruker said:

Nei, det kan hun ikke.

Står dette i noen lov? Evt hvilken/hvor? 

Anonymkode: 4d58e...e52

AnonymBruker
Skrevet
På 16.7.2018 den 11.26, AnonymBruker skrev:

Innen omsorg har de sikret seg, hvis behovet utgår kan de fjerne vaktene.  Også ved overtid

Arbeidsgiver kan ha stilt noen forutsetninger for ekstravakten og disse forutsetningene kan inntre. Et eksempel: Leder sier ekstravakten skal dekke behovet for fastvakt for terminal pasient. Pasienten dør før din avtalte vakt begynner slik at behovet bortfaller. Hvis du i slike tilfeller allerede har møtt på jobb før avlysning, kan du likevel ha krav på betalt for 2 timer om dette er nedfelt i tariffavtalen.

Uavhengig av jus og rettspraksis bør du som NSF-medlem ikke skrive under på avtaler som fratar deg rettigheter du ellers ville hatt.  Ønsker arbeidsgiver å inngå avtale om ekstravakter der det foreligger forbehold bør du tenke deg godt om før du takker ja.

Et annet unntak inntrer hvis ekstravakten generer overtid. Arbeidsmiljøloven setter vilkår for bruk av overtid, det må foreligge et «særlig og tidsavgrenset» behov hos arbeidsgiver. Hvis dette vilkåret bortfaller så bortfaller også hjemmelen for å bruke overtid, og det må både arbeidsgiver og ansatte forholde seg til. Du har da ingen rettigheter i forhold til lønn hvis vakten blir avlyst før du skal møte opp, men det minnes om betalingsbestemmelsen for frammøte som ble omtalt ovenfor

Ikke under enhver forutsettning.

Jo, etter loven så er det faktisk det, det er ikke lov til å avtale seg bort fra rettigheter de ansatte har. Unntaket er bedrifter der fagforeningene gjennom tariffavtale har gått med på elendige vilkår for de ansatte, slik som en ser eksempler på i lege- og omsorgsyrkene. 

Anonymkode: ddbb7...f57

AnonymBruker
Skrevet

Jo, etter loven så er det faktisk det, det er ikke lov til å avtale seg bort fra rettigheter de ansatte har. Unntaket er bedrifter der fagforeningene gjennom tariffavtale har gått med på elendige vilkår for de ansatte, slik som en ser eksempler på i lege- og omsorgsyrkene. 

Og nå ser det ut som det er endringer i praksis i omsorgsyrkene også:

https://delta.no/aktuelt/avtalt-ekstravakt-skal-betales-selv-om-den-blir-avlyst

AnonymBruker
Skrevet
På 30.12.2019 den 20.51, AnonymBruker skrev:

Står dette i noen lov? Evt hvilken/hvor? 

Anonymkode: 4d58e...e52

Det er kontrakts/avtalerettslig område

AnonymBruker
Skrevet

Men du har ikke krav på å få jobbe vakter som utløser overtid TS. Planlagt overtid er ulovlig, så sjefen din vil være pålagt å fjerne dem hvis det betyr at du kommer over 100%.

"Prinsippet gjelder ikke for arbeidstid som vil være overtid. Bruk av overtid er bygget på særegne betingelser, og skal ikke brukes om betingelsene faller bort (à la «en krise på jobben blåser over»)."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...