Gå til innhold

Hadde du akseptert en slik oppførsel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har ikke barn enda men er gravid. Min svigerinne er på besøk hos meg for noen dager og hun har en datter som er 3 år gammel. Jeg har en nabo som har tre døtre på 7år , 5år og 3 år. De pleide ikke å komme til meg så ofte som nå. Men siden niesen min er hos meg så er disse jentene ofte på besøk hos meg med moren sin. Vi har en liten hage der vi har en kirsebær plante og det er masse kirsebær på den. Disse tre jentene var her i dag. De plukket kirsebær og noe ble spist opp i hagen og noe tok de med inn i stuen min. De kastet et par kirsebær her og der på gulvet. Resultatet ble at  en av oss klarte å tråkke på bærene og de ble helt most og ble bare griseri på parketten. De spiste bærene og kastet stein her og der i leiligheten. Det ble mer jobb for meg. Jeg måtte hente frem moppen etter at dem hadde dratt. Moren satt bare og hadde det gøy. Hun sa ingen ting til barna.

Hadde du godtatt slik oppførsel av barn som er på besøk? Det var ikke mye siden de ikke var her mer enn 1 time. Hadde de vært her lengere enn det så aner jeg ikke hva dem hadde funnet på..

Er det bare jeg som er litt for streng siden jeg ikke har barn enda...?

Anonymkode: 93137...43e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei, hadde faktisk sagt fra til Mor at hun fremdeles har ansvar for sitt barn. 
Om nabo barna var innom på besøk kunne du godt sagt fra at man ikke kaster bær eller stein på gulv, så klart på en hyggelig måte. :) 
Om naboen var innom også ville jeg sagt fra til naboen også. :) 
Hvis de ikke kan innordne seg etter regler kan de spise og gjøre sånt ute og komme inn hvis de ikke har noe med inn. 

Obs, ikke si sånt foran barna til andre voksne.
Men du kan tydeliggjøre regler før barn kommer på besøk. :) 

Endret av Drakan
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nok ikke godtatt at ungene kastet mat inne hos andre. At det blir søl og smuler av små barn må man godta, men jeg hadde nok sagt fra til mine barn i denne situasjonen. 

Skrevet

Det er ikke normal oppførsel. 

Jeg hadde aldri tålt at ungene mine gjorde noe slikt, hverken hjemme eller på besøk hos andre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg ble også litt sint inni meg men latet som det ikke har skjedd noe..barna gikk inn med ute sko også et par ganger som heller ikke var godtatt. Ellers stekte jeg nuggets til barna og dem fikk potetgull. Ble litt flekker av olje på sofaen  men har heldigvis skinn sofa det var bare å tørke med en klut

Ts

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg har ikke barn enda men er gravid. Min svigerinne er på besøk hos meg for noen dager og hun har en datter som er 3 år gammel. Jeg har en nabo som har tre døtre på 7år , 5år og 3 år. De pleide ikke å komme til meg så ofte som nå. Men siden niesen min er hos meg så er disse jentene ofte på besøk hos meg med moren sin. Vi har en liten hage der vi har en kirsebær plante og det er masse kirsebær på den. Disse tre jentene var her i dag. De plukket kirsebær og noe ble spist opp i hagen og noe tok de med inn i stuen min. De kastet et par kirsebær her og der på gulvet. Resultatet ble at  en av oss klarte å tråkke på bærene og de ble helt most og ble bare griseri på parketten. De spiste bærene og kastet stein her og der i leiligheten. Det ble mer jobb for meg. Jeg måtte hente frem moppen etter at dem hadde dratt. Moren satt bare og hadde det gøy. Hun sa ingen ting til barna.

Hadde du godtatt slik oppførsel av barn som er på besøk? Det var ikke mye siden de ikke var her mer enn 1 time. Hadde de vært her lengere enn det så aner jeg ikke hva dem hadde funnet på..

Hadde sagt at man ikke kaster mat inne og jeg hadde funnet frem en skål der de skulle spytte ut kjernene.

Endret av BearMama
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg ble også litt sint inni meg men latet som det ikke har skjedd noe..barna gikk inn med ute sko også et par ganger som heller ikke var godtatt. Ellers stekte jeg nuggets til barna og dem fikk potetgull. Ble litt flekker av olje på sofaen  men har heldigvis skinn sofa det var bare å tørke med en klut

Ts

Nei det er ikke greit. Først av alt burde moren forsikre seg om at det i det hele tatt var greit at de fikk smake kirsebær. Altså irettesatt barna om de bare tok, og sagt: «har dere spurt om dere kan få smake»? Jeg irettesetter alltid barna når det gjelder slike ting, de skal si «kan jeg være så snill å»... (og ja, jeg spør OGSÅ om lov før jeg forsyner meg) 

Om de hadde kastet stener på gulvet ville jeg spurt høylytt: «Hey! HVEM skal plukke opp den der etter deg»?? - «ja akkurat. DU. Ikke kast mat på gulvet, kast det i søpla»! Om det var en 3åring som gjorde det hadde jeg hatt litt mer forståelse enn at en 6 og 7åring gjør noe slikt. 

Hva med din niese, gjorde hun det samme? 

Når det gjelder gris og søl i sofaen så må man nesten regne med det, om man lar barna spise i sofaen. Så skinnsofa er praktisk når man har barn ;) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan da bare si: ikke ta med kirsebær inn, de må spises ute. Og gitt dem en skål til steinene. Og potetgull og nuggets serverer man ikke til barn i sofaen i stua, det spises sittende ved kjøkkenbordet. Barnas mor kan da ikke bestemme reglene hjemme hos deg, hun trodde helt sikkert det var greit. Verken hun eller barna hadde nok stusset hvis du satte noen grenser. 

Anonymkode: dab01...6bf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kirsebærplante... trodde kirsebær vokste på trær jeg. 

Anonymkode: b9f90...f60

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan du håndtere slike situasjoner vil du lære deg mer og mer ettersom det blir mer aktuelt med barn på besøk. For det blir nok flere barn på besøk når du får eget. Til å gå med utesko inne så sier jeg her vennligt: Kjempefint om du tar av deg og setter skoene dine her" og viser hvor skoene skal stå, og med ett smil. Det funker alltid her, dvs ei venninne kan bli skikkelig sur, hun kan da si til min datter at hun ikke får lov å komme inn hehe, men da bare sier jeg vennlig nok en gang at joda det kan du, men du må ta av skoene først. Når det gjelder kirsebærsteiner (evt annet søppel som ispapir og ispinner som det blir litt av denne sommeren) så gir jeg alltid, hver gang, beskjed om hvor jeg ønsker at de skal gjøre av kirsebærsteiner, ispapir etc. Da sier jeg feks: Kjempefint om du kan legge kirsebærsteiene i bollen her når du ikke vil ha den mer. Eller: Kjempefint om du kommer til meg med ispinnen når du er ferdig med den. Eller henvise til søpla eller ett fat på bordet, eller der du vil barnet skal gjøre av søpla. Pleier å funke her, men det hender man må si ifra noen flere ganger til enkelte barn. Bare vær tydelig på hva du vil barn skal gjøre hos deg, hvilke grenser som gjelder hos deg.

Anonymkode: 28739...880

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri godtatt det av egne barn og heller ikke av barn som er på besøk hos meg. Sier ikke foreldrene ifra så gjør jeg det, uansett hva det gjelder.

Anonymkode: 920a4...355

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Det heter kirsebærtre, ikke plante

Anonymkode: 08a07...dad

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Tenker du har MYE å lære, og den dagen du får barn, vil nok bli en real wake-up-call for deg. 

Mat i sofa og på gulvet, gulp og melkesøl, barn som glemmer å ta av seg skoene - og tråkker rett inn på ditt nyvaskede gulv.... listen er lang....

grunnen til at moren du hadde på besøk ikke reagerte, var at hun var vant til unger. Du er derimot i en annen verden - der en fullt og helt kan tillate seg å være 100% egoistisk på egne vegne. Planeten foreldre fungerer helt annerledes.

Anonymkode: f0eb7...6c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du har MYE å lære, og den dagen du får barn, vil nok bli en real wake-up-call for deg. 

Mat i sofa og på gulvet, gulp og melkesøl, barn som glemmer å ta av seg skoene - og tråkker rett inn på ditt nyvaskede gulv.... listen er lang....

grunnen til at moren du hadde på besøk ikke reagerte, var at hun var vant til unger. Du er derimot i en annen verden - der en fullt og helt kan tillate seg å være 100% egoistisk på egne vegne. Planeten foreldre fungerer helt annerledes.

😢😢

• Liker 1
Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke akseptert hvis jeg var deg. Hvorfor aksepterte du det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skulle barna vite hva som ble forventet om du bare ble "sint inni deg". En 3 åring er ikke tankeleser, og venninna di hadde ikke ansvar for de andre barna? 

Anonymkode: b92de...24b

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to barn. Mine barn hadde selvfølgelig aldri fått kaste mat hjemme hos andre, og andre barn hadde ikke fått kasta mat hjemme hos meg. Faktisk får det ikke grises med mat i sofaen eller andre plasser uansett, grising med mat er forventa og greit når det gjelder babyer babyer (ved spisebordet), ikke greit for store barn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tolererer ikke slik oppførsel fra mine barn eller andres. Husk det er du som bestemmer reglene for ditt hjem og de som entrer dørstokken skal respektere det.  At moren ikke sa noe er vel i beste fall rimelig sløvt. 

Anonymkode: dbb81...dde

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...