Gå til innhold

Hvilken type pappegøye?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

@Hoppetaujenta vi har en liten papegøye,  men størrelse har ingen betydning,  jeg stiller meg bak hvert et ord i innlegget ditt.  

Vår papegøye er dessverre syk etter mishandling i ung alder, vi vet ikke hvor lenge vi får beholde ham, og vetrinærregningene  er skyhøye.  Når vi mister vår kjøre lille kravstore løpegutt kommer vi til å sørge dypt, men også kjenne på følelsen av kvinner frihet.

Anonymkode: 61906...a5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

vi mister vår kjøre lille kravstore løpegutt

Det skulle stå kosegutt, ikke løpegutt

Gjest ClickB4it
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

@Hoppetaujenta vi har en liten papegøye,  men størrelse har ingen betydning,  jeg stiller meg bak hvert et ord i innlegget ditt.  

Vår papegøye er dessverre syk etter mishandling i ung alder, vi vet ikke hvor lenge vi får beholde ham, og vetrinærregningene  er skyhøye.  Når vi mister vår kjøre lille kravstore løpegutt kommer vi til å sørge dypt, men også kjenne på følelsen av kvinner frihet.

Så trist å høre at kosegutten er dårlig.

TS - dette med veterinærregninger er verdt å merke seg. Det er ikke mange veterinærer i Norge som virkelig KAN papegøyefugler. Dermed er det ikke nødvendigvis bare regningene i seg selv, men også utgifter ifm transport.

Skrevet

Jeg har god erfaring med nymfeparakitter og selv om de er noe mindre enn papegøyer slik som ara eller kakadue, så gjelder alle tingene Hoppetaujenta skrev for disse også. 

Fugler er helt fantastiske kjæledyr, men som med alle andre dyr er det utrolig viktig å sette seg inn i hva de krever, og ta høyde for uforutsette ting. 

Men jeg personlig syns det går et skille mellom små og store fugler, hvor ytterst få mennesker burde gå til anskaffelse av fugler større enn f eks  conure. Rett og slett fordi jeg ser gang på gang tilfeller av papegøyer som ikke får sine behov tilfredstilt, eller som blir kasteball fra hjem til hjem fordi eieren ikke visste hva de gikk til. 

Senest forrige uke fortalte en bekjent at hun ønsket seg grå jako. Hun hadde lest sååå mye om dem og var virkelig klar for alt det som hørte med. Jeg dro henne med meg til en dyrebutikk jeg er stamkunde i og lot henne få observere den de hadde der i 15 minutter. Den lagde et leven uten like med lyder som minte om en intens brannalarm som fikk det til å ringe i øra. Jeg spurte om hun var klar for en slik konsert til alle døgnets tider og helst når det passer dårligst. 

Hun vil ikke lenger ha papegøye. 

• Liker 2
Skrevet

Bra. Du gjorde en god gjerning der. :) 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Hoppetaujenta said:

Bra. Du gjorde en god gjerning der. :) 

Kan være at vedkommende hadde funnet ut at bråket var ok og hadde blitt en veldig god papegøyeeier.

Anonymkode: b0796...d8e

Skrevet
På 15.7.2018 den 11.08, Hoppetaujenta skrev:

Jeg har lang erfaring og må bare dele noen tanker med deg om akkurat dette, trådstarter.

Virkeligheten er nok en helt annen enn du tror. Du skriver bl.a: "Har plass til et bur, og tenkte en som kan være sosial og som ikke nødvendigvis trenger en kompis." Da sier jeg at du bare kan glemme å ha en papegøye. Det er ikke dyret for deg. Dyr som bare skal være der til pynt, som du vil og når det passer deg, det er ikke slik et dyrehold skal være. Dyr er like forskjellige som mennesker og de trenger forskjellige ting. Et pinnedyr er kanskje ikke så dumt hvis du egentlig helst bare vil ha og ikke er så interessert i å gi det som kreves?

Jeg gir deg helt gratis noen få realitetsopplysninger ved det å ha "en papegøye". Selv om det er trivelig å ha et nært forhold til en slik stor fugl, så er det også veldig mye jobb hele tiden. Det passer for noen, men slett ikke for alle. De er vakre fugler, men virkeligheten inneholder mye mer enn et vakkert ytre. 

Ja, de har mye hvitt pudder inni fjærdrakten, ja det setter seg/legger seg over absolutt alt der en bor, også der en ikke skulle tro at det kunne komme til og også der en absolutt ikke vil ha det og det må en bare godta - i tillegg til mat som de slenger ut av spiseplassen, i tillegg til fjær og avføring som også kan havne alle steder rundt buret. De kan få raptuser i buret og lekeløper i bunnen, og da spinner de kraftig og kaster/sparker alt som ligger der ut. Alt havner over alt og en må rengjøre ofte.

Fly fritt? Da gjør den også kanskje fra seg over alt og kan komme til å "smake" på det den får lyst til. Ledninger og alt farlig må sikres. Den flyr med mer eller mindre hell (fordi det normalt sett ikke er så lange strekninger å fly på inni en leilighet) eller går rundt i leiligheten/huset og må følges som en liten unge som ikke vet at ting er farlig. Øyne i nakken er bra å ha, for den prøvesmaker på ting som ser artige eller gode ut, f.eks. ting laget av tre (de kan nebbet fort gnage i stykker) eller strømførende ledninger (selv om du har sagt tusen ganger at den ikke får lov til det) bare fordi den kan få lyst til det. Den gjør som den vil og kan ikke enkelt dresseres. Vinduer kan ikke stå åpne for da stikker de av. Katter er fremdeles rovdyr selv om de er husets kosepuser etc.. Det er mye å passe på.

Nebbet kan enkelt klippe over en finger. Når den sitter på noens skulder kan den få lyst til å dele opp en øreflipp eller to, hvis den ikke liker denne personen veldig godt. Sjalusi er et dundrende faktum. Knytte seg til ett menneske i et "parforhold" er også et faktum. Den kan komme til å skrike mye hvis den ikke får det som den vil, den kan skrike hvis den får det som den vil, eller når den trives veldig godt og skriker i lek og godt humør. En papegøye er det mye lyd i når de har lyst til det. De skrikene går gjennom marg og ben. I naturen kan de høres mange kilometer unna og i en liten bolig er dette en øredøvende opplevelse hver eneste gang, og man kan ikke få dem til å stoppe før de vil det. Høy lyd når som helst må en regne med, for det er slik papegøyene gjør seg forstått og snakker med omverdenen...altså oss som har dem. Egner seg ikke i leiligheter eller tett befolkede områder. Det er min personlige mening.

Det er et veldig bånd å ha dette dyret også, slik det er å ha alle dyr som får godt stell. Koselig er det også, ikke tvil om det, men de kan ikke bare reises fra. Det er ikke alle som er komfortable med å skulle ta seg av andres dyr og akkurat fugl er litt stort og skremmende for mange. Hvis du som eier blir borte noen døgn må den ha ny mat, vannet byttes hver dag for det blir tilgriset av "alt" og bunnen må rengjøres. Du må ha et nettverk av folk som er vant med fuglen og kan hjelpe deg hvis du må reise bort eller må på sykehus over litt tid. Selv om en er frisk som en fisk og tenker at en jo aldri er syk og at en ikke trenger det, så jo; et nettverk til dyrepass trenger en å ha. En annen ting er dette med fjærplukking. Mistrivsel og stress kan føre til at fuglen plukker ut fjær og gir seg ikke før alt den kan få tak i med nebbet...er borte. Ribbet fugl blir fort kald, for isolasjonen er borte og da har en et stort problem. Det er vanskelig å få rettet det opp igjen når det først har blitt en vane å plukke seg for fuglen. 

De trenger et bur som er stort nok (og nei, det holder ikke med et lite pyntebur hvor de knapt kan få strukket ut vingene), eller aller helst bør de ha et eget innegjerdet område i huset (et eget lite rom som er trygt for dem) hvor de kan fly fritt. Den må også ha plass og mulighet til å kunne bade seg og stelle fjærene hver dag. Ofte finner den på å gjøre dette akutt i vannskåla når det passer den og da blir alt vått i og rundt buret. Aller helst bør også de leve i par slik det er naturlig for dem å gjøre det der de kommer fra, ellers blir det eieren som tar makens plass og det krever veldig mye mer enn å bare ha "en søt liten fugl i bur". En må være levende interessert i å gjøre alt for fuglens beste hele tiden. Fuglen kommer først i livet og det å kjøpe seg en slik fugl er en stor forpliktelse, kanskje for resten av livet ditt. Å kjøpe seg en slik fordi den er så "vakker, hvit, søt, kul og står så godt til det hvite interiøret", er en dårlig idè. Kjøp en fin poster og heng på veggen istedenfor. Dekorativt og helt uforpliktende.  

Dette du nevner med at du vil lære den å snakke el.l. Noen er lærevillige, andre ikke. Det kan ta et liv å lære noen få ord og mange fugler snakker ikke menneskespråk i det hele tatt, bare så det er nevnt. Det er vel heller andre fugletyper som er bedre kjent for å bli bra på å snakke.

Hva? Seletrene??? Har du tenkt å ha seler på en fugl? Kan du forklare litt om hva du hadde sett for deg der, ts?

Jeg anbefaler deg sterkt å vurdere et enklere dyr enn en papegøye. Å eie et slikt levende vesen med egen vilje er mye mer jobb enn de dansende, artige klovnene som youtube viser tre minutter av. Tenk deg at du har en dårlig dag, du har gjort alt for at fuglen skal ha det bra, men du trenger litt tid for deg selv nå, for du er skikkelig sliten. Du vil at fuglen skal sitte i sitt bur, være fornøyd og være stille. Du vil være litt i fred, men fuglen vil ha deg og din oppmerksomhet, for du er dens partner. Den gir seg ikke, vil ut til deg og skriker og skriker og skriker til den får det som den vil. Å være irritert eller sint på en fugl nytter ikke. Irettesettelse nytter ikke. "Høyt blodtrykk" er det mulig å få som eier i slike stressede situasjoner. En gir absolutt alt en har til overs og er helt tom for energi der og da, men dyret vil ha oppmerksomhet og kontakt. NÅ! Dyret vil være med deg, sitte på deg, klatre rundt på deg, prate med deg og koooose masse med deg; sin eneste sanne ledestjerne og klippe i livet...for du har vært ute fra dens synsfelt i flere døgn...i alle fall bortevekk i mange timer...(el. i alle fall ti minutter og noen sekunder når sant skal sies) og den har savnet deg intenst i hele sitt lille bankende, lengtende hjerte!!!  Er du forberedt på sånne ting, ts? Jeg tror ikke det. Virkeligheten er annerledes enn drømmene.

Fuglen koster dessuten en del å kjøpe og kun fra seriøse oppdrettere. Billige babyfugler smuglet til landet under kommerlige forhold er forbudt å kjøpe. Veterinær, stort bur, reisebur, stadig nye leker og mat koster penger. Uforutsette ting skjer. Har du en stø inntekt og råd til det? Tenk deg nøye om, ts. Håper jeg har bidratt til litt nytt lys å se saken i. Det kunne jo tenkes at et helt annet og litt enklere dyr hadde passet bedre for deg? 

Hvis du fremdeles syns at papegøye er tingen, så anbefaler jeg deg å sette inn en annonse på finn.no eller i næravisa di og bli kjent med folk som har slike dyr, som bor i nærheten og som du kan besøke, snakke med og spørre om alt og se ting på nært hold. Alt blir litt virkeligere da. 

Med vennlig hilsen fra alle dyrs beskytter - Hoppe. :) 🐦

Dette er det beste innlegget om dyrehold jeg har lest noen gang. All ære til deg :roser:

• Liker 2
Skrevet

Det var hyggelig å høre, Honey Dew. Takk skal du ha. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg kan fortelle deg, ts, at jeg leste mye om papegøyer og hadde et negativt inntrykk, men når jeg først fikk en gikk det mye bedre enn jeg trodde. Noen ganger er det lettere enn det virker som. Så om du virkelig liker papegøyer, ts, så ignorer alle som sier at det e rumulig å ha dem

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tja, jeg kan fortelle deg, ts, at jeg leste mye om papegøyer og hadde et negativt inntrykk, men når jeg først fikk en gikk det mye bedre enn jeg trodde. Noen ganger er det lettere enn det virker som. Så om du virkelig liker papegøyer, ts, så ignorer alle som sier at det e rumulig å ha dem

Ingen her som har påstått at det er umulig å ha dem, men vi/jeg vil bare at de som vurderer papegøye virkelig tenker seg om to og helst ti ganger, for fuglenes skyld. 

Å ignorere råd fra erfarne personer er ikke noe jeg syns du skal anbefale de som ønsker seg dyr. 

Til TS: Om du virkelig vil ha en papegøye og du har tid, økonomi og en livsstil som muligjør det, (Og du kommer til å ha det i mange år fremover) så kjør på. Men spesielt det rådet om å kontakte noen med papegøye fra før slik at du kan se hvordan det er, burde du følge. 

Ellers kan jeg varmt anbefalle nymfeparakitt! Er ikke like krevende som en stor papegøye, lever i ca 20 år, kan lære seg melodier og noen ord. Og de har veldig stor personlighet til å ha en relativt liten kropp. :) 

• Liker 1
Skrevet

Undulater er herlige. Har hatt mange undulater tidligere. Søte dyr som kan bli tamme og er små. Undulater er i papegøyefamilien de også men krever ikke like mye. 🙂

Skrevet

Jeg er enig med hun over her, undulater er helt herlige :jepp: 

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Men pass på, undulater skal aldri holdes alene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...