AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #1 Skrevet 14. juli 2018 Tenkte å anskaffe et kjæledyr, men er usikker på hvilken fugl jeg burde gå for. En som kan lære å synge eller snakke, så da er jeg inne på papegøyer. Har vurdert katt og hund, men økonomisk blir det vel langt dyrere med de i lengden. Så har vurdert andre alternativer. Maur, slanger, skilpadder, pinnedyr. Har lyst på et dyr jeg kan sosialisere og eventuelt kose forsiktig med. Har nå begynt å tenke på papegøyer. Har plass til et bur, og tenkte en som kan være sosial og som ikke nødvendigvis trenger en kompis. Jeg har ingen ønske om å klippe vingene, tenkte enn man kan sele trene. Og tenker å la den være ute av buret mesteparten av tiden om jeg får temmet den. Helst ikke for stor. Noen arter som kunne vært bra for en nybegynner? Jeg ønsker en venn som kan være med meg lenge. Tidligere har jeg unngått papegøyer når jeg tenker hvor lenge de lever, men tenker det kanskje finnes en art for meg. Kanskje en med en levealder rundt 10-50 år. Kanskje litt mindre en 50 år, men vil dedikere tid til min fremtidige venn. Familien hadde en undulat i barndommen, men den var alene og alltid redd for folk. Anonymkode: e4a0a...12f
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #2 Skrevet 14. juli 2018 Glemte forresten å si at jeg ikke tenker å kjøpe i år, men planlegger fremover. Vil lære mer om papegøyer før jeg faktisk gjør et kjøp, da et eksotisk dyr krever mye mer tilrettelagt en katt og hund. Anonymkode: e4a0a...12f 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #3 Skrevet 14. juli 2018 Papegøye er mye dyrere enn hund og katt... Den krever også mye mye mer enn en hund. Du kan sammenlikne det med en toåring. Kanskje til og med en kranglete og eiesyk toåring. Det blir enormt mye lyd med mange arter så hvis lyd er et problem bør du holde deg unna araber, amasoner og jakoer. Du burde kanskje lese mest mulig om forskjellige arter i fangenskap for å så se hvilke du faller for og om arten passer deg. Anonymkode: aa6ba...ca1 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #4 Skrevet 14. juli 2018 Papegøye og fugl forøvrig er utrolig tidkrevende og avansert å holde. Papegøyer anser deg som partner og har lett for å bli ekstremt sjalu på andre som kommer nær deg. I tillegg blir de svært gamle. Det er utrolig gøy med fugl, men du må tenke nøye igjennom det😊 Anonymkode: 52a5d...4c5 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #5 Skrevet 14. juli 2018 Enig i at papegøye er dyrere og mye mer arbeid enn hund og katt. De krever gjerne mye leker fordi de er veldig intelligente og krever variasjon i aktivitet. De er som små menneskebarn når det gjelder intelligens Når det er sagt, om du har tid og interesse kan det være en ganske artig hobby. Men det kan evt være vanskelig å få noen til å passe på et slikt kompleks dyr når du reiser på ferie. Noen papegøyer kan også bli veldig stresset om du reiser bort i 3 uker Anonymkode: b0796...d8e 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #7 Skrevet 14. juli 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Papegøye er mye dyrere enn hund og katt... Den krever også mye mye mer enn en hund. Du kan sammenlikne det med en toåring. Kanskje til og med en kranglete og eiesyk toåring. Det blir enormt mye lyd med mange arter så hvis lyd er et problem bør du holde deg unna araber, amasoner og jakoer. Du burde kanskje lese mest mulig om forskjellige arter i fangenskap for å så se hvilke du faller for og om arten passer deg. Anonymkode: aa6ba...ca1 En hund kommer fort opp i 100 000 i året med dyrelege og alt. Katter også. I lengen er en fugl rimeligere. Er en av grunnene til at jeg ønsker en er faktumet at de er intelligente som barn. Og jeg tenker å holde meg unna de store artene. Finner de med store klør og nebb skumle, da jeg vet de kan gjøre stor skadde om de bitter. Jeg har lest litt omkring, men tenker å høre hva noen med erfaring vil anbefale. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Papegøye og fugl forøvrig er utrolig tidkrevende og avansert å holde. Papegøyer anser deg som partner og har lett for å bli ekstremt sjalu på andre som kommer nær deg. I tillegg blir de svært gamle. Det er utrolig gøy med fugl, men du må tenke nøye igjennom det😊 Anonymkode: 52a5d...4c5 Er enslig, og tenker å være enslig, så... er en annen grunn til at jeg vurderer papegøye. Har tenkt på det, og kommer frem til at det er mer og mer logisk at jeg burde gå for en art, om jeg blir mer kjent med de forskjellige som er omkring. Er derfor jeg spør litt på forhånd, slik at jeg kan gjøre et godt valg, eller finne ut at det kanskje ikke helt er det jeg burde prøve. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig i at papegøye er dyrere og mye mer arbeid enn hund og katt. De krever gjerne mye leker fordi de er veldig intelligente og krever variasjon i aktivitet. De er som små menneskebarn når det gjelder intelligens Når det er sagt, om du har tid og interesse kan det være en ganske artig hobby. Men det kan evt være vanskelig å få noen til å passe på et slikt kompleks dyr når du reiser på ferie. Noen papegøyer kan også bli veldig stresset om du reiser bort i 3 uker Anonymkode: b0796...d8e Har tid og interesse. Reiser ikke på ferie så... burde gå fint. Anonymkode: e4a0a...12f
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #8 Skrevet 14. juli 2018 6 minutter siden, AndreaE skrev: Kakadue! Kakadue er veldig fin, men jeg er litt nervøs for store nebb. Leser litt om arten nå http://papegoye.no/kakadue/ Virker som en fin art, men den er kanskje litt stor? Og de har vist et pudder i fjerne som kan sette seg overalt. Er en veldig fin fugl, men litt usikker om den hadde vært rett for meg. Takk for svaret. Anonymkode: e4a0a...12f
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #9 Skrevet 15. juli 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: En hund kommer fort opp i 100 000 i året med dyrelege og alt. Katter også. I lengen er en fugl rimeligere. Anonymkode: e4a0a...12f Hvem sier det? Det er feil. Det er sjeldent at hunder og katter blir så syke at de koster så mye. Moren min har hatt hund i 20 år og har aldri vært i nærheten av å bruke den type summer på et år. Har hatt hatt to katter i 12 år og bruker maks 6000kr i året på for + en vaksine hver på noen hundrelapper. Er eneste utgiftene jeg har med kattene. Ellers er nymfeparakitter og undulater ganske vanlig for nybegynnere med fugl Anonymkode: b0796...d8e 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #10 Skrevet 15. juli 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: En hund kommer fort opp i 100 000 i året med dyrelege og alt. Katter også. I lengen er en fugl rimeligere. Anonymkode: e4a0a...12f Altså hva i alle dager for slags hund (eller katt) har du erfaring med? Man bruker ikke over 8000 i mnd på hverken hund eller katt med mindre man har ett dyr med seriøse helseproblemer og man ikke har forsikring. Anonymkode: efb04...ff3 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #12 Skrevet 15. juli 2018 Det finnes mange youtube-videoer om trening av papegøyer (og andre fugler). Se noen av dem, så får du et innblikk i hvor krevende fuglehold er. Anonymkode: 5b53a...828
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #13 Skrevet 15. juli 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Papegøye og fugl forøvrig er utrolig tidkrevende og avansert å holde. Papegøyer anser deg som partner og har lett for å bli ekstremt sjalu på andre som kommer nær deg. I tillegg blir de svært gamle. Det er utrolig gøy med fugl, men du må tenke nøye igjennom det😊 Anonymkode: 52a5d...4c5 Har hatt en grå jako, fantastisk type😍 Han likte ikke samboeren min, og han ble ganske sjalu og oppmerksomhetssyk da vi fikk førstemann, naturlig nok. Så det er ikke bare bare, med fugl😊 Anonymkode: e4e4c...6bc
Hoppetaujenta Skrevet 15. juli 2018 #14 Skrevet 15. juli 2018 (endret) 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Kakadue er veldig fin, men jeg er litt nervøs for store nebb. Leser litt om arten nå http://papegoye.no/kakadue/ Virker som en fin art, men den er kanskje litt stor? Og de har vist et pudder i fjerne som kan sette seg overalt. Er en veldig fin fugl, men litt usikker om den hadde vært rett for meg. Takk for svaret. Anonymkode: e4a0a...12f Jeg har lang erfaring og må bare dele noen tanker med deg om akkurat dette, trådstarter. Virkeligheten er nok en helt annen enn du tror. Du skriver bl.a: "Har plass til et bur, og tenkte en som kan være sosial og som ikke nødvendigvis trenger en kompis." Da sier jeg at du bare kan glemme å ha en papegøye. Det er ikke dyret for deg. Dyr som bare skal være der til pynt, som du vil og når det passer deg, det er ikke slik et dyrehold skal være. Dyr er like forskjellige som mennesker og de trenger forskjellige ting. Et pinnedyr er kanskje ikke så dumt hvis du egentlig helst bare vil ha og ikke er så interessert i å gi det som kreves? Jeg gir deg helt gratis noen få realitetsopplysninger ved det å ha "en papegøye". Selv om det er trivelig å ha et nært forhold til en slik stor fugl, så er det også veldig mye jobb hele tiden. Det passer for noen, men slett ikke for alle. De er vakre fugler, men virkeligheten inneholder mye mer enn et vakkert ytre. Ja, de har mye hvitt pudder inni fjærdrakten, ja det setter seg/legger seg over absolutt alt der en bor, også der en ikke skulle tro at det kunne komme til og også der en absolutt ikke vil ha det og det må en bare godta - i tillegg til mat som de slenger ut av spiseplassen, i tillegg til fjær og avføring som også kan havne alle steder rundt buret. De kan få raptuser i buret og lekeløper i bunnen, og da spinner de kraftig og kaster/sparker alt som ligger der ut. Alt havner over alt og en må rengjøre ofte. Fly fritt? Da gjør den også kanskje fra seg over alt og kan komme til å "smake" på det den får lyst til. Ledninger og alt farlig må sikres. Den flyr med mer eller mindre hell (fordi det normalt sett ikke er så lange strekninger å fly på inni en leilighet) eller går rundt i leiligheten/huset og må følges som en liten unge som ikke vet at ting er farlig. Øyne i nakken er bra å ha, for den prøvesmaker på ting som ser artige eller gode ut, f.eks. ting laget av tre (de kan nebbet fort gnage i stykker) eller strømførende ledninger (selv om du har sagt tusen ganger at den ikke får lov til det) bare fordi den kan få lyst til det. Den gjør som den vil og kan ikke enkelt dresseres. Vinduer kan ikke stå åpne for da stikker de av. Katter er fremdeles rovdyr selv om de er husets kosepuser etc.. Det er mye å passe på. Nebbet kan enkelt klippe over en finger. Når den sitter på noens skulder kan den få lyst til å dele opp en øreflipp eller to, hvis den ikke liker denne personen veldig godt. Sjalusi er et dundrende faktum. Knytte seg til ett menneske i et "parforhold" er også et faktum. Den kan komme til å skrike mye hvis den ikke får det som den vil, den kan skrike hvis den får det som den vil, eller når den trives veldig godt og skriker i lek og godt humør. En papegøye er det mye lyd i når de har lyst til det. De skrikene går gjennom marg og ben. I naturen kan de høres mange kilometer unna og i en liten bolig er dette en øredøvende opplevelse hver eneste gang, og man kan ikke få dem til å stoppe før de vil det. Høy lyd når som helst må en regne med, for det er slik papegøyene gjør seg forstått og snakker med omverdenen...altså oss som har dem. Egner seg ikke i leiligheter eller tett befolkede områder. Det er min personlige mening. Det er et veldig bånd å ha dette dyret også, slik det er å ha alle dyr som får godt stell. Koselig er det også, ikke tvil om det, men de kan ikke bare reises fra. Det er ikke alle som er komfortable med å skulle ta seg av andres dyr og akkurat fugl er litt stort og skremmende for mange. Hvis du som eier blir borte noen døgn må den ha ny mat, vannet byttes hver dag for det blir tilgriset av "alt" og bunnen må rengjøres. Du må ha et nettverk av folk som er vant med fuglen og kan hjelpe deg hvis du må reise bort eller må på sykehus over litt tid. Selv om en er frisk som en fisk og tenker at en jo aldri er syk og at en ikke trenger det, så jo; et nettverk til dyrepass trenger en å ha. En annen ting er dette med fjærplukking. Mistrivsel og stress kan føre til at fuglen plukker ut fjær og gir seg ikke før alt den kan få tak i med nebbet...er borte. Ribbet fugl blir fort kald, for isolasjonen er borte og da har en et stort problem. Det er vanskelig å få rettet det opp igjen når det først har blitt en vane å plukke seg for fuglen. De trenger et bur som er stort nok (og nei, det holder ikke med et lite pyntebur hvor de knapt kan få strukket ut vingene), eller aller helst bør de ha et eget innegjerdet område i huset (et eget lite rom som er trygt for dem) hvor de kan fly fritt. Den må også ha plass og mulighet til å kunne bade seg og stelle fjærene hver dag. Ofte finner den på å gjøre dette akutt i vannskåla når det passer den og da blir alt vått i og rundt buret. Aller helst bør også de leve i par slik det er naturlig for dem å gjøre det der de kommer fra, ellers blir det eieren som tar makens plass og det krever veldig mye mer enn å bare ha "en søt liten fugl i bur". En må være levende interessert i å gjøre alt for fuglens beste hele tiden. Fuglen kommer først i livet og det å kjøpe seg en slik fugl er en stor forpliktelse, kanskje for resten av livet ditt. Å kjøpe seg en slik fordi den er så "vakker, hvit, søt, kul og står så godt til det hvite interiøret", er en dårlig idè. Kjøp en fin poster og heng på veggen istedenfor. Dekorativt og helt uforpliktende. Dette du nevner med at du vil lære den å snakke el.l. Noen er lærevillige, andre ikke. Det kan ta et liv å lære noen få ord og mange fugler snakker ikke menneskespråk i det hele tatt, bare så det er nevnt. Det er vel heller andre fugletyper som er bedre kjent for å bli bra på å snakke. Hva? Seletrene??? Har du tenkt å ha seler på en fugl? Kan du forklare litt om hva du hadde sett for deg der, ts? Jeg anbefaler deg sterkt å vurdere et enklere dyr enn en papegøye. Å eie et slikt levende vesen med egen vilje er mye mer jobb enn de dansende, artige klovnene som youtube viser tre minutter av. Tenk deg at du har en dårlig dag, du har gjort alt for at fuglen skal ha det bra, men du trenger litt tid for deg selv nå, for du er skikkelig sliten. Du vil at fuglen skal sitte i sitt bur, være fornøyd og være stille. Du vil være litt i fred, men fuglen vil ha deg og din oppmerksomhet, for du er dens partner. Den gir seg ikke, vil ut til deg og skriker og skriker og skriker til den får det som den vil. Å være irritert eller sint på en fugl nytter ikke. Irettesettelse nytter ikke. "Høyt blodtrykk" er det mulig å få som eier i slike stressede situasjoner. En gir absolutt alt en har til overs og er helt tom for energi der og da, men dyret vil ha oppmerksomhet og kontakt. NÅ! Dyret vil være med deg, sitte på deg, klatre rundt på deg, prate med deg og koooose masse med deg; sin eneste sanne ledestjerne og klippe i livet...for du har vært ute fra dens synsfelt i flere døgn...i alle fall bortevekk i mange timer...(el. i alle fall ti minutter og noen sekunder når sant skal sies) og den har savnet deg intenst i hele sitt lille bankende, lengtende hjerte!!! Er du forberedt på sånne ting, ts? Jeg tror ikke det. Virkeligheten er annerledes enn drømmene. Fuglen koster dessuten en del å kjøpe og kun fra seriøse oppdrettere. Billige babyfugler smuglet til landet under kommerlige forhold er forbudt å kjøpe. Veterinær, stort bur, reisebur, stadig nye leker og mat koster penger. Uforutsette ting skjer. Har du en stø inntekt og råd til det? Tenk deg nøye om, ts. Håper jeg har bidratt til litt nytt lys å se saken i. Det kunne jo tenkes at et helt annet og litt enklere dyr hadde passet bedre for deg? Hvis du fremdeles syns at papegøye er tingen, så anbefaler jeg deg å sette inn en annonse på finn.no eller i næravisa di og bli kjent med folk som har slike dyr, som bor i nærheten og som du kan besøke, snakke med og spørre om alt og se ting på nært hold. Alt blir litt virkeligere da. Med vennlig hilsen fra alle dyrs beskytter - Hoppe. 🐦 Endret 15. juli 2018 av Hoppetaujenta 12
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #15 Skrevet 15. juli 2018 Hadde aldri kjøpt meg fugl. De er svært krevende. Har hund selv og det er også ganske krevende, men ikke like ille. Kjøp deg en katt. De er selvstendige og kosete. Kastrer den, chip den, forsikre den og få deg en katteluke. Da får katten det fint og kan regulere selv når den vil ut og inn så du slipper mas på natta fordi den vil ut. Kjøper du kattemat av kvalitet og forsikring så kan du regne med å bruke fra 500-1000 kr i måneden. Katter er flotte og selvstendige dyr som passer for folk som ikke har hatt dyr før. Renslige er de også. Du kommer til å bli en slave for katten når det gjelder kos, mat og komfort. Anonymkode: 23161...8a7 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #16 Skrevet 15. juli 2018 Hoppetaujenta, jeg kan ikke applaudere innlegget ditt nok! Jeg har selv en nydelig ara og enn så mye jeg elsker henne, skulle jeg ønske jeg var klar over realiteten før jeg fikk henne. Jeg har måtte si hejdå til mange hverdagsgoder jeg tidligere kunne unne meg, både for å kutte andre utgifter og sosiale begivenheter. Jeg må være sosial hjemme. Du bør IKKE ha en papegøye om du jobber i 8 timer hver dag, med mindre du har hjemmekontor. Og jo, papegøyer kan veldig lett bli dyrere i hold enn katt og hund! Anonymkode: f872c...60e 4
Gjest ClickB4it Skrevet 15. juli 2018 #17 Skrevet 15. juli 2018 Stående applaus til @Hoppetaujenta Som tidligere papegøyeeier stiller jeg meg helt og holdent bak det som skrives der. Hvis du bor i en av storbyene ville jeg gått inn for å bli kjent med noen som har papegøye fra før. Vær sikker på at du forstår hva som faktisk kreves av ansvarlig papegøyehold.
Hoppetaujenta Skrevet 15. juli 2018 #18 Skrevet 15. juli 2018 Takk for det. Viktig å stikke samtlige fingre i jorda her og komme ned fra høytflygende dagdrømmer, syns jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #19 Skrevet 15. juli 2018 Bestefar hadde kanarifugler og finkefugler. Det er ikke papegøyer, men de er absolutt hyggelige dyr. Han pleide å gå inn i buret hver dag (ca. 3 kvadratmeter), og han leste Donald og holdt dem med selskap. De fleste av kanarifuglene spiste rett fra hånden hans også. Nymfeparakitter er også flotte fugler. De er absolutt noen bråkebøtter med sterke personligheter. Anonymkode: e35d0...c0d
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #20 Skrevet 15. juli 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde aldri kjøpt meg fugl. De er svært krevende. Har hund selv og det er også ganske krevende, men ikke like ille. Kjøp deg en katt. De er selvstendige og kosete. Kastrer den, chip den, forsikre den og få deg en katteluke. Da får katten det fint og kan regulere selv når den vil ut og inn så du slipper mas på natta fordi den vil ut. Kjøper du kattemat av kvalitet og forsikring så kan du regne med å bruke fra 500-1000 kr i måneden. Katter er flotte og selvstendige dyr som passer for folk som ikke har hatt dyr før. Renslige er de også. Du kommer til å bli en slave for katten når det gjelder kos, mat og komfort. Anonymkode: 23161...8a7 Slik blir katter som blir oversett. Du er ikke en slave om du opparbeider gjensidig respekt. Min katt tar mye tid og hun steller meg minst like mye som jeg koser på henne, og hun fotfølger meg døgnet rundt. Anonymkode: 52a5d...4c5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå