Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte å bruke Vips i går , men fikk beskjed om å godkjenne med bank id før jeg gikk videre. Og siden jeg ikke har bank id på mobil, så gikk det ikke.
Her bruker jeg kun nettbank via pc, har litt skrekk for bank på mobil. Har panikk for at telefonen blir stjålet og de finner ut av kodene til banken.

Og en litt gammel telefon som ikke takler så mange apper. Ellers har jeg sansen for å betale med Vips.

Jeg håper ikke en må godkjenne med bank id hver gang en bruker vips, da må jeg ha med brikken.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte godkjenne med bank id ved åpning av app (ny profil) og brukte kodebrikke. Neida, du bruker ikke id hver gang. Du må jo logge deg inn med egen kode.

Jeg bruker ikke bank id på mobil ennå hvertfall, og selv da må en jo fortsatt ha kodebrikke tilgjengelig noen ganger.

Anonymkode: a3bc5...e87

AnonymBruker
Skrevet

Husker ikke om man måtte bruke bank-id for installasjon/første gangs bruk av Vipps, men vanlig bruk etter det så trenger man det ikke. Man må bare bruke sin 4-sifrede kode man lager i vipps appen. 

Ellers finner de neppe ut av kodene til nettbanken hvis mobilen blir stjålet, husk at du trenger enten kodebrikke (vanlig bankid) eller bankid for mobil (slik at telefonen kan fungere som kodebrikke med sikkerhetsspørsmål) uansett. Og blir telefonen stjålet, så kan man deaktivere sim kortet man bruker for bankid for mobil i nettbanken.

Anonymkode: 81b74...3e3

Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte godkjenne med bank id ved åpning av app (ny profil) og brukte kodebrikke. Neida, du bruker ikke id hver gang. Du må jo logge deg inn med egen kode.

Jeg bruker ikke bank id på mobil ennå hvertfall, og selv da må en jo fortsatt ha kodebrikke tilgjengelig noen ganger.

Anonymkode: a3bc5...e87

Jeg har bare brukt BankID på mobil siden brikken gikk tom for strøm for et år siden. Fått ny, men ikke tatt den i bruk.

Hvor ofte skjer det for deg at du må bruke kodebrikke selv om du har BankID på mobil?

Edit: ser at du ikke bruker BankID på mobil i det hele tatt. Hvor ofte skjer det i såfall for folk du kjenner at de trenger brikken i tillegg?

Endret av applestories
Skrevet (endret)
15 timer siden, sommermor skrev:

Jeg tenkte å bruke Vips i går , men fikk beskjed om å godkjenne med bank id før jeg gikk videre. Og siden jeg ikke har bank id på mobil, så gikk det ikke.
Her bruker jeg kun nettbank via pc, har litt skrekk for bank på mobil. Har panikk for at telefonen blir stjålet og de finner ut av kodene til banken.

Og en litt gammel telefon som ikke takler så mange apper. Ellers har jeg sansen for å betale med Vips.

Jeg håper ikke en må godkjenne med bank id hver gang en bruker vips, da må jeg ha med brikken.

Jeg har Vipps, men har aldri blitt bedt om å bruke kodebrikke, så det kjenner jeg ikke helt igjen? Har du nettopp installert appen? Mulig man blir bedt om kodebrikke da? Husker ikke hvordan det var når jeg installerte den, men siden har jeg aldri blitt bedt om kodebrikke iallfall.

Ta kontakt med kundeservice i banken og forhør deg. Eller les litt mer her og se om du får svar: https://www.vipps.no/ eller be om hjelp her: https://www.vipps.no/privat/kontakt-oss

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Bankid er kun for første registrering. Etter det bruker du kun pinkode.

Anonymkode: e6465...826

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...