AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #1 Skrevet 14. juli 2018 Saken er, jeg er på jobb i Egypt. Skal jobbe her i 3 mnd på et prosjekt. Vi er 2 norske, resten av teamet er egyptiske. Men de er så utrolig frekke! De begynte med å spørre om vi var gift, hadde barn etc og jeg prøvde å prate det bort for jeg syntes det var ubehagelig. Så ble jeg så lei av alt maset og sa til slutt at jeg var singel. Og nå mobber de meg konstant Men han norske kollegaen min som er gift og har barn, han blir respektert. Får høre kommentarer som: - da jeg var på din alder hadde jeg 4 barn (jeg er 29, blir 30 i år) - kanskje grunnen til at du er singel er at dere vestlige kvinner ikke har noen moral - hvorfor hjelper ikke foreldrene dine deg med å finne mann - i Egypt ville det vært en skam å være singel i din alder, du ville blitt utstøtt av familien Jeg har prøvd å si fra at de har ingenting med mitt privatliv å gjøre, jeg er her for å jobbe og de burde oppføre seg profesjonelt. Har sagt fra flere ganger at dette ikke er greit, men de gir seg ikke. Ikke bare menn dette her altså, damene er like ille og ikke minst utrolig nedlatende mot meg. Vi har en del fellesmiddager og sånt sammen så jeg må dsv henge en del med de utenom jobb også. Jeg ble veldig drillet før jeg reiste ned på hvordan jeg må oppføre meg, kle meg osv og jeg har fulgt alle råd. Har også prøvd å være blid og åpen men kjenner jeg blir surere og surere for hver dag som går. Vil hjem! Men jeg har dette prosjektet å gjøre ferdig først dsv. Skal hjem i slutten av august. Tips til hva jeg kan svare tilbake? Er det vanlig at folk fra Egypt/Afrika er så nedlatende mot single kvinner fra Norge? Hater de alle som ikke er muslimer? Jeg har aldri opplevd denne type oppførsel før så er ganske sjokkert egentlig. Sitter på hotellrommet i kveld og gråter, som vanlig Anonymkode: 4c761...98c 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #2 Skrevet 14. juli 2018 Jeg har vært en del i Egypt i jobbsammenheng og kan fortelle deg at de ikke er særlig mye mer høflige mot gifte kvinner som jobber lang borte fra mannen sin. Jeg lar det gå inn det ene øret og ut det andre og tenker at de er så hjernevasket av kulturen sin at ikke skjønner bedre. Det har hendt at jeg har sagt til dem at den typen kommentarer regnes som svært upassende for oss nordmenn, og da har de faktisk fått seg en tankevekker. De har ikke like mye erfaring med å arbeide utenlands som oss og det merkes at mange ikke forstår dette med kulturforskjeller og å vise respekt for andre kulturer, men de liker ikke å bli oppfattet som uproffe heller. Anonymkode: 9067e...d2a 10
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #3 Skrevet 14. juli 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det vanlig at folk fra Egypt/Afrika er så nedlatende mot single kvinner fra Norge? Anonymkode: 4c761...98c Ja. Ta en samtale med din kollega og be om hans hjelp. Vær profesjonell, og si at dere må samarbeide om dette skal fungere. De har ikke respekt for kvinner, kun for menn. Han må derfor sette dem på plass, be dem respektere deg og endre oppførsel hvis forretningssamarbeidet skal bestå. Anonymkode: 94440...e7e 3
Gent82 Skrevet 14. juli 2018 #4 Skrevet 14. juli 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det vanlig at folk fra Egypt/Afrika er så nedlatende mot single kvinner fra Norge? Øøh, har du nylig kommet til denne planeten eller? Lol 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #5 Skrevet 14. juli 2018 Huff, og en stor klem til deg! Har ikke bodd i Egypt eller noe, men kjenner to kvinner fra Egypt på samme alder som deg. De er ugifte og hun ene er singel også. Må bare si at det bare er tull at alle blir utstøtt av familien, men det er jo litt forskjeller mellom klasse, etnisitet og religion. Jeg jobber med innvandrere til daglig, mest muslimer, og har selv fått spørsmål om jeg er gift og har barn og sånn (er like gammel som deg og ugift kvinne). Jeg bruker å normalisere det og i at i Norge er dette ganske normalt for kvinner på min alder, og de synes det er ok da. Jeg vet ikke helt om det kan hjelpe, men hvis du klarer så kan du helt rolig prøve å forklare at i Norge er det stort fokus på å finne kjærligheten og at du ikke har møtt den store kjærligheten enda. Bare forklar hva som er vanlig i Norge, og ikke vær defansiv eller sur, men heller entusiatisk og få det til å høres positivt ut, og se hva som skjer da. Jeg ble litt nysgjerrig, hehe. Anonymkode: 9f460...309 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #7 Skrevet 14. juli 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff, og en stor klem til deg! Har ikke bodd i Egypt eller noe, men kjenner to kvinner fra Egypt på samme alder som deg. De er ugifte og hun ene er singel også. Må bare si at det bare er tull at alle blir utstøtt av familien, men det er jo litt forskjeller mellom klasse, etnisitet og religion. Jeg jobber med innvandrere til daglig, mest muslimer, og har selv fått spørsmål om jeg er gift og har barn og sånn (er like gammel som deg og ugift kvinne). Jeg bruker å normalisere det og i at i Norge er dette ganske normalt for kvinner på min alder, og de synes det er ok da. Jeg vet ikke helt om det kan hjelpe, men hvis du klarer så kan du helt rolig prøve å forklare at i Norge er det stort fokus på å finne kjærligheten og at du ikke har møtt den store kjærligheten enda. Bare forklar hva som er vanlig i Norge, og ikke vær defansiv eller sur, men heller entusiatisk og få det til å høres positivt ut, og se hva som skjer da. Jeg ble litt nysgjerrig, hehe. Anonymkode: 9f460...309 Takk for tips Er jo klar over at det er kulturforskjeller her, og merker at de lever et veldig annerledes liv enn meg. Det var jeg jo forberedt på. Jeg har fått oppleve mye gøy også, hun ene tok meg med til Sharm el Sheikh i helga med familien hennes, og selv om hun stiller mange spørsmål så føles det ikke nedlatende. Mens de andre gjør det på en veldig frekk måte, det er tydelig at de ser ned på meg og hater alle som ikke er muslimer. Er mye snakk om at islam er den eneste rette religionen, alle som ikke er muslimer er billige, og vestlig kultur er roten til alt ondt.. Jeg svarer ikke når de begynner med disse tiradene sine, jeg respekterer andres kulturer men syns disse folka er ganske drøye. Har prøvd å forklare at vi velger partner selv i Norge, men at det ofte kan ta litt tid. Men de virker ikke interessert i å lære om min kultur, sier bare at norske kvinner som er ugifte er billige. Er det virkelig sånn at kvinner ikke er respektert i Egypt, kun menn? Anonymkode: 4c761...98c
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #8 Skrevet 14. juli 2018 Jeg mener ikke dette nedsettende, men som en relativt voksen dame synes jeg du virker veldig naiv. At vestlige, ikke-religiøse kvinner er sett ned på i disse delene av verden, og kvinner generelt har en underordnet status, anser jeg som normal kunnskap. Og jeg ville i denne sammenhengen vektlagt det såpass tungt at jeg hadde takket nei til et slikt prosjekt. På den positive siden lærer du mye av dette. Du kan derimot ikke forvente å "omvende" disse menneskene - rasjonell debatt klarer ikke trumfe religiøs overbevisning. Alt du kan gjøre for å ha det litt bedre er å forme et team med din kollega. Anonymkode: 94440...e7e 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #9 Skrevet 14. juli 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for tips Er jo klar over at det er kulturforskjeller her, og merker at de lever et veldig annerledes liv enn meg. Det var jeg jo forberedt på. Jeg har fått oppleve mye gøy også, hun ene tok meg med til Sharm el Sheikh i helga med familien hennes, og selv om hun stiller mange spørsmål så føles det ikke nedlatende. Mens de andre gjør det på en veldig frekk måte, det er tydelig at de ser ned på meg og hater alle som ikke er muslimer. Er mye snakk om at islam er den eneste rette religionen, alle som ikke er muslimer er billige, og vestlig kultur er roten til alt ondt.. Jeg svarer ikke når de begynner med disse tiradene sine, jeg respekterer andres kulturer men syns disse folka er ganske drøye. Har prøvd å forklare at vi velger partner selv i Norge, men at det ofte kan ta litt tid. Men de virker ikke interessert i å lære om min kultur, sier bare at norske kvinner som er ugifte er billige. Er det virkelig sånn at kvinner ikke er respektert i Egypt, kun menn? Anonymkode: 4c761...98c Meg som hadde innlegget du siterte. Jeg tror nok de anser deg litt som en trussel, kvinnene altså. Du er frigjort og selvstendig, det er ikke de. Mulig de tenker menn vil ha deg. Jeg har sett litt det med de muslimene jeg jobber med, ikke mot meg da. Ellers merker jeg jo at mange er veldig direkte. Her i Norge pakker vi jo alt inn, hehe. Det er jo veldig vanlig at når folk med helt annen bakgrunn/kultur kommer utenfra så blir "vertene" redde for å bli kritisert, hvis du skjønner, at de tenker du ser ned på dem fordi du er vestlig. Jeg tror ikke egyptere er helt over koloniseringen heller faktisk, merker det på mine venninner, så mulig de også prøver å finne områder å selvhevde seg på. Det er skikkelig dritt at det er sånn, men det er dessverre sånn det er. Hvis du klarer, så kan du prøve å annerkjenne dem litt på positive ting i kulturen deres. Ikke si ting du ikke mener, men jeg pleier å si at det er positivt at de har fokus på familie og det kollektive (selv om det er mange baksider også). Men hvis du kan finne småting der du kan få litt mer innpass slik at de liker deg og blir trygge på deg, så kanskje det blir bedre? Jeg vet ikke om du har fortalt dem om du er religiøs eller ikke, men når jeg har vært og reist i Midtøsten eller sterkt religiøse land, så har jeg sagt jeg er kristen (er atesist). De fleste forstår ikke helt konseptet ikke-troende, så da slipper man unna litt, men de vil jo mene islam er best, men tror det ligger litt i den selvhevdelsen. Men, ifølge de venninnene mine så er det en skikkelig sladrekultur der, og det er mye bitching blant kvinnene om alt mulig, f.eks. skjønnhet. De vokser alt på kroppen og kommenterer hverandre om noen ikke har voksa armene for å si det sånn... hehe Men snakk mer med hun du syntes var grei og forklar situasjonen og spør om hun har noen råd! Anonymkode: 9f460...309 3
Ritter Skrevet 14. juli 2018 #10 Skrevet 14. juli 2018 Jeg er i hvert fall ikke typen som møter frekke mennesker med komplimenter og anerkjennelse. Ville gjort den jobben jeg kom dit for å gjøre, og holdt avstand ellers. Det er de selv som har lagt lista, du har hele tiden forsøkt å innrette deg etter omgivelsene og være positiv og høflig. At de ikke kan oppføre seg sivilisert, er ikke ditt problem, og jeg ville ikke lagt skjul på at jeg følte meg dårlig behandlet. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #11 Skrevet 14. juli 2018 Jeg har bodd i Marokko og der opplevde jeg samme greia. Der nede så er det jo ofte sånn at å få en familie betyr alt. Samma om de egentlig ikke har råd,så skal de allikavel ha barn. Har pratet med folk som må selge brød på gata for å fø barna når de kunne ha sluppet dette hvis de bare hadde fått 1 unge. Jeg vet ikke hvorfor du lar dette gå så inn på deg, men for min del så så jeg bare at jeg velger selv når jeg vil ha barn og at barn ikke er et must. Anonymkode: ed0bf...1c5 1
Marina234 Skrevet 14. juli 2018 #12 Skrevet 14. juli 2018 Det sier kanskje mer om de som sier det til deg enn om kulturen. Nå kjenner jeg dårlig kulturen i Egypt, men den er mulig litt anderledes, og det kan skyldes kultur også. Hvem vet? Men jeg vil heller rette det mest mot at dette er dårlig tenkt av de som sier slike ord. De har ingenting med ditt private liv å gjøre. Og det er ikke alle som får livet sitt til å bli slik som man ønsker. Ikke bry deg om dem!.
Peaches Skrevet 14. juli 2018 #13 Skrevet 14. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Får høre kommentarer som: - da jeg var på din alder hadde jeg 4 barn (jeg er 29, blir 30 i år) - Jeg liker ikke barneekteskap. - kanskje grunnen til at du er singel er at dere vestlige kvinner ikke har noen moral - Likevel har vi større baller enn dere. - hvorfor hjelper ikke foreldrene dine deg med å finne mann - Jeg er ikke så stygg at jeg trenger å tvinge noen til å gifte seg med meg. - i Egypt ville det vært en skam å være singel i din alder, du ville blitt utstøtt av familien - I motsetning til din familie, er min glad i meg. Anonymkode: 4c761...98c ...jeg hadde blitt steinet hadde jeg dratt utenfor Europa... 🙄 3
Drakan Skrevet 14. juli 2018 #14 Skrevet 14. juli 2018 - da jeg var på din alder hadde jeg 4 barn (jeg er 29, blir 30 i år) - kanskje grunnen til at du er singel er at dere vestlige kvinner ikke har noen moral - hvorfor hjelper ikke foreldrene dine deg med å finne mann - i Egypt ville det vært en skam å være singel i din alder, du ville blitt utstøtt av familien Du kan svare på disse tingene slik. I Norge har vi frihet til å velge hvem vi elsker. Vi kan vente med ekteskap og barn og fokusere på lidenskap da sex ikke er tvang eller nødvendig for et godt liv (og poengter hvor skittent det er at de faktisk må ha sex konstant for å ha det bra, så føler de seg kanskje ganske skitten som prøver å skryte av det).. Si at Moralen er frihet, og at de ikke klarer å ære din frihet er veldig vanærende. Si at å være singel er fordi arbeid er viktigere en noe så tåpelig som sex og å gifte seg. Du må være stødig som et fjell uansett hvordan du responderer, men om de begynner å snakke om familie og barn kan du gjespe og spørre om de ikke kan fokusere på prosjekte da du ikke liker å kaste bort tiden på visvas. Med steinansikt. Før eller siden vil responsene dine føre til at de ikke vil bringe opp sånt. Er mulig du ikke trenger å være så direkte, bare poengter at du må poengtere at du ikke er noe mindre verdt, og at du verdsetter friheten i Norge. De prøver å gjøre deg usikker, de prøver bevist å rive ned selvtilliten din. Stå på, men ikke glem at du er i et annet land med en åpenbar kvinneundertrykkende kultur.
Nera Skrevet 14. juli 2018 #15 Skrevet 14. juli 2018 (endret) Å gråte er noe av det siste jeg ville gjort. Det er nok alltid gøy med slike troller. Hadde det vært meg hadde jeg ikke tenkt over det i det hele tatt. Ignorer dem og gjør hva du kom for å gjøre. Vi alle vet at det ikke er unormalt å være singel. Hvis de er uenig i det får de nok bare være det. Det er ikke noe galt med deg eller noe du burde endre. At de oppfører seg slik mot deg på en voksen alder forteller virkelig hvor barnslige de er. Så du skal bare kose deg mens du er der! Slike mennesker er bare ute etter din opperksomhet. Ikke la dem bringe ned dagen din, du kan kontrollere hva du føler. Men hvis du velger å høre på dem, kan du ødelegge dagen for deg selv. Nå er det snart ikke lenge til du skal hjem igjen❤️ Endret 14. juli 2018 av Nera
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #16 Skrevet 14. juli 2018 Det er ikke der du skal bo. Ignorer og tenk hvor heldig du er som er fri og kan velge den mannen du vil når du kommer hjem til gode Norge forstår det er tøft. Men du klarer det 💪❤️ Anonymkode: 9d7ac...f65 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #17 Skrevet 14. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Saken er, jeg er på jobb i Egypt. Skal jobbe her i 3 mnd på et prosjekt. Vi er 2 norske, resten av teamet er egyptiske. Men de er så utrolig frekke! De begynte med å spørre om vi var gift, hadde barn etc og jeg prøvde å prate det bort for jeg syntes det var ubehagelig. Så ble jeg så lei av alt maset og sa til slutt at jeg var singel. Og nå mobber de meg konstant Men han norske kollegaen min som er gift og har barn, han blir respektert. Får høre kommentarer som: - da jeg var på din alder hadde jeg 4 barn (jeg er 29, blir 30 i år) - kanskje grunnen til at du er singel er at dere vestlige kvinner ikke har noen moral - hvorfor hjelper ikke foreldrene dine deg med å finne mann - i Egypt ville det vært en skam å være singel i din alder, du ville blitt utstøtt av familien Jeg har prøvd å si fra at de har ingenting med mitt privatliv å gjøre, jeg er her for å jobbe og de burde oppføre seg profesjonelt. Har sagt fra flere ganger at dette ikke er greit, men de gir seg ikke. Ikke bare menn dette her altså, damene er like ille og ikke minst utrolig nedlatende mot meg. Vi har en del fellesmiddager og sånt sammen så jeg må dsv henge en del med de utenom jobb også. Jeg ble veldig drillet før jeg reiste ned på hvordan jeg må oppføre meg, kle meg osv og jeg har fulgt alle råd. Har også prøvd å være blid og åpen men kjenner jeg blir surere og surere for hver dag som går. Vil hjem! Men jeg har dette prosjektet å gjøre ferdig først dsv. Skal hjem i slutten av august. Tips til hva jeg kan svare tilbake? Er det vanlig at folk fra Egypt/Afrika er så nedlatende mot single kvinner fra Norge? Hater de alle som ikke er muslimer? Jeg har aldri opplevd denne type oppførsel før så er ganske sjokkert egentlig. Sitter på hotellrommet i kveld og gråter, som vanlig Anonymkode: 4c761...98c Du kan prøve deg med at du pleide å være gift med en kollega som har barn fra før, og at dere sammen fikk trillinger, men at disse nå er hos besteforeldre, fordi dere brøt opp og du ble deprimert, men fikk tross alt beholde jobben? Anonymkode: 7d527...2e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå