AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #1 Skrevet 14. juli 2018 Jeg har asperger syndrom og lurte på om dette alene er nok for å være kvalifisert til å få uførepensjon? jeg sliter veldig, jeg blir mentalt og psykisk sliten når jeg begynner å jobbe og har jobbet i ca 1,5 timer, har dette noe med min asperger syndrom å gjøre som gjør at jeg føler meg mentalt sliten bare ved å jobbe uten å ha sosial kontakt, altså sitte i et rom helt alene og jobbe som fører til at jeg blir mentalt sliten, trøtt, sliten i krppen , orker ikke å jobber mer pga sliten, er dette nok til å legge til grunn for å få innvilget uførestønad? har hørt at det er strengere regler, er det sant? hva involverer disse strenge reglene? Anonymkode: 63c3f...a79
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #2 Skrevet 14. juli 2018 Nei, de fleste med Asperger's er i jobb. Har du drøftet dette med legen, andre årsaker til at du er sliten? Anonymkode: 9fa5e...d7c 1
udo Skrevet 14. juli 2018 #3 Skrevet 14. juli 2018 Just now, AnonymBruker said: Nei, de fleste med Asperger's er i jobb. Det stemmer ikke. I følge autismeforeningen står flertallet utenfor arbeidslivet.
Ullvott Skrevet 14. juli 2018 #4 Skrevet 14. juli 2018 Det er funksjonsnivået ditt, ikke diagnosen, som avgjør om du er kvalifisert til uføretrygd. Så svaret på spørsmålet i overskriften er egentlig nei, det må gjøres individuelle vurderinger. 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #5 Skrevet 14. juli 2018 4 minutter siden, udo skrev: Det stemmer ikke. I følge autismeforeningen står flertallet utenfor arbeidslivet. Er de uføretrygdet grunnet Aspergers-diagnosen, eller sammenfaller denne diagnosen med andre ting som gjør dem uskikket til å jobbe? Jeg har jobbet med den juridiske siden av dette, og uføretrygd med bakgrunn i Aspergers er ikke vanlig. Anonymkode: 9fa5e...d7c
udo Skrevet 14. juli 2018 #6 Skrevet 14. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er de uføretrygdet grunnet Aspergers-diagnosen, eller sammenfaller denne diagnosen med andre ting som gjør dem uskikket til å jobbe? Det skyldes ting som er relatert til asperger-diagnosen (som dårlig sosial fungering, problemer med stress, mange inntrykk, og angst og depresjon). 1
tussi84 Skrevet 14. juli 2018 #7 Skrevet 14. juli 2018 Diagnosen i seg selv kvalifiserer ikke før uføretrygd. For å kunne i det hele tatt søke uføretrygd så må det være ingen behandling som kan bedre din arbeidsevne. Du må også gjennom arbeidsutprøvinger, og evt behandlinger om de finnes før du kan søke da nav må kartlegge arbeidsevnen din. Det at du blir fort sliten har nok med asperger å gjøre ja. Fordi et av problemene med asperger er at alle sanse inntrykk er vanskelig å lese, eller blir overveldene. Du kan også ha vansker med kommunikasjonen, men mest nok verbalt og visuelt så ting kan fort mistolkes. Og du tåler evt ikke forandringer. Det er vanskelig å tilpasse seg forandringer med asperger, spes raske forandringer 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #8 Skrevet 14. juli 2018 Nei,og bra er det.Uføre henger høyt og med god grunn. Anonymkode: 0335d...b4b 1
Måbarefåsiat... Skrevet 14. juli 2018 #9 Skrevet 14. juli 2018 16 minutter siden, Ullvott said: Det er funksjonsnivået ditt, ikke diagnosen, som avgjør om du er kvalifisert til uføretrygd. Så svaret på spørsmålet i overskriften er egentlig nei, det må gjøres individuelle vurderinger. Dette.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #10 Skrevet 14. juli 2018 Tviler på at det er nok i seg selv. Om du har andre diagnoser, som for eks depresjon eller angst, er det muligens litt mer sannsynlig. Du burde for øvrig sjekke vitaminnivåene i kroppen din, det er ikke sikkert det er bare aspergerdiagnosen som gjør deg sliten Anonymkode: 1a441...488
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #11 Skrevet 14. juli 2018 Først hadde jeg diagnosene angst, ADHD, dystymi og personlighetsforstyrrelser.. ikke snakk om uføretrygd. Ble utredet hos nevropsykolog som sa de andre diagnosene var feil og at det var Asperger. Da sa nav «ikke mer vi kan gjøre, søk uføretrygd». Så ja, du står sterkt med den diagnosen Anonymkode: 03472...7da
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #12 Skrevet 14. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Først hadde jeg diagnosene angst, ADHD, dystymi og personlighetsforstyrrelser.. ikke snakk om uføretrygd. Ble utredet hos nevropsykolog som sa de andre diagnosene var feil og at det var Asperger. Da sa nav «ikke mer vi kan gjøre, søk uføretrygd». Så ja, du står sterkt med den diagnosen Anonymkode: 03472...7da Akkurat sånn var det med meg også. Rett på uføre, ikke snakk om noe annet. Anonymkode: 63c3f...a79
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 14. juli 2018 #13 Skrevet 14. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har asperger syndrom og lurte på om dette alene er nok for å være kvalifisert til å få uførepensjon? jeg sliter veldig, jeg blir mentalt og psykisk sliten når jeg begynner å jobbe og har jobbet i ca 1,5 timer, har dette noe med min asperger syndrom å gjøre som gjør at jeg føler meg mentalt sliten bare ved å jobbe uten å ha sosial kontakt, altså sitte i et rom helt alene og jobbe som fører til at jeg blir mentalt sliten, trøtt, sliten i krppen , orker ikke å jobber mer pga sliten, er dette nok til å legge til grunn for å få innvilget uførestønad? har hørt at det er strengere regler, er det sant? hva involverer disse strenge reglene? Anonymkode: 63c3f...a79 Forstår godt at du blir veldig mentalt sliten av å ha Asperger. Det er en veldig vanskelig diagnose både å ha og leve med. Håper du får den hjelpen du trenger for å tilpasse deg så godt som mulig. Har du tatt kontakt med fastlegen din? Går du til psykolog?
Knirke Skrevet 15. juli 2018 #14 Skrevet 15. juli 2018 Hva er det du jobber med da? Eller rettere sagt: Hva er det du har prøvd å jobbe med som ikke funket?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå