Gå til innhold

Ville du ha omplassert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har en 2 år gammel tispe av krevende rase (brukshund med høyt aktivitetsnivå).

Oppdretter forsikret meg om at hennes hunder var godt egnet som familie- og turhunder, så lenge de fikk litt hodebry. Og det går stort sett fint. Hunden er veldig rolig og virker fornøyd inne, men ute har hun MYE energi , og jeg sliter til tider med å kontrollere draing og gjeting. Jeg går stort sett en times tur hver dag, pluss et par kortere turer og litt trening. Selv om hun virker fornøyd når vi er inne, er jeg usikker på om jeg gir henne nok, og det gir meg dårlig samvittighet. Jeg bor i leilighet uten hage. Er utrolig glad i hunden, men føler vel at jeg ikke burde ha valgt en så stor og krevende rase, til tross for hva oppdretter sa. 

Nå har det seg sånn at noen bekjente kunne tenkt seg å ta over hunden. De bor på landet med stooor hage, har en annen hund fra før, (min er supersosial og elsker å leke) og ønsker å bruke hunden til turer, diverse trening osv. Dette er folk som virkelig bryr seg om hundene sine, og inkluderer dem i livet sitt. Jeg tenker nå på om hun ville blitt mer lykkelig der, eller om hun vil savne "hjem" siden det er det eneste hun kjenner til og er vant med. Hun er imidlertid en glad og vennlig hund som fort blir fortrolig med nye mennesker. 

Hva ville dere ha gjort? Hva tror dere vil gjøre hunden lykkeligst? 

Anonymkode: 9f0f4...d6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke venne hunden til å være der? Begynne med en helg, så hjem, så en uke borte, så hjem, så to uker osv?

AnonymBruker
Skrevet

En time tur om dagen + tisseturer er ikke mye, det er det samme jeg gir minihundene jeg passer, det må være alt for lite for en diger brukshundrase (regner nå med du har skaffet deg huskey, bc, dobermann e.l). Syns det høres ut som de bekjente kom med et godt tilbud, det går jo an å ta en gradvis tilvenning? Og så at dere kan passe hunden hvis de skal reise bort f.eks?

Anonymkode: f4d0c...7d1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Peaches skrev:

Kan du ikke venne hunden til å være der? Begynne med en helg, så hjem, så en uke borte, så hjem, så to uker osv?

Jo det kan jo kanskje være en mulighet. :) 

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En time tur om dagen + tisseturer er ikke mye, det er det samme jeg gir minihundene jeg passer, det må være alt for lite for en diger brukshundrase (regner nå med du har skaffet deg huskey, bc, dobermann e.l). Syns det høres ut som de bekjente kom med et godt tilbud, det går jo an å ta en gradvis tilvenning? Og så at dere kan passe hunden hvis de skal reise bort f.eks?

Anonymkode: f4d0c...7d1

Det har du nok rett i.. Men med full jobb og andre ting er det vanskelig å gi henne mer i hverdagen, med mindre jeg vier all ledig tid til å aktivisere henne. Disse folkene derimot er jo allerede veldig aktive, så de vil ikke måtte legge om livet etter hunden.

Jo det kan være en mulighet, men de bor et godt stykke unna, så altfor mye frem og tilbake kan det ikke bli. Dessuten har de barn og vil ikke at de skal bli skuffet hvis jeg skulle ombestemme meg. Men jeg vil jo gjerne prøve først, for å høre at hun har det fint osv. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det kan jo kanskje være en mulighet. :) 

Det har du nok rett i.. Men med full jobb og andre ting er det vanskelig å gi henne mer i hverdagen, med mindre jeg vier all ledig tid til å aktivisere henne. Disse folkene derimot er jo allerede veldig aktive, så de vil ikke måtte legge om livet etter hunden.

Jo det kan være en mulighet, men de bor et godt stykke unna, så altfor mye frem og tilbake kan det ikke bli. Dessuten har de barn og vil ikke at de skal bli skuffet hvis jeg skulle ombestemme meg. Men jeg vil jo gjerne prøve først, for å høre at hun har det fint osv. 

HVORFOR?? Hvorfor i all verden har du skaffet deg en slik hund hvis du ikke har tid til den?? Slukte du bare alt oppdretteren sa rått, uten å lese deg opp andre steder?? Jeg bare lurer, for en oppdretter er ikke nødvendigvis seriøs selv om vedkommede tilsynelatende kan virke seriøs. 

Stakkars hunden din, omplasser henne, ASAP. For HUNDENS del.

Anonymkode: dbcb0...74e

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

HVORFOR?? Hvorfor i all verden har du skaffet deg en slik hund hvis du ikke har tid til den?? Slukte du bare alt oppdretteren sa rått, uten å lese deg opp andre steder?? Jeg bare lurer, for en oppdretter er ikke nødvendigvis seriøs selv om vedkommede tilsynelatende kan virke seriøs. 

Herlighet, skjerp deg! Eieren har tydeligvis innsett at hunden trenger mer enn det hun kan gi, og vil omplassere den. Verre er det med de som tviholder på hunder de ikke kan ta vare på. Eieren her er jo faktisk ansvarsfull. Man kan lese seg så mye man vil opp på raser, men man kan aldri forutse hvordan hunden blir. Siden du er en bedreviter burde du vite såpass.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tro meg, jeg har stilt meg selv det samme spørsmålet! Ja oppdretter virket seriøs, og sa at selv om det er en brukshund, så hadde hun avlet på de roligere individene. Men hadde hun vært så rolig og grei inne hvis hun hadde det så forferdelig da? Ser jo at hun elsker å være ute så klart, er det som gir meg dårlig samvittighet.. Men hun elsker jo også å bli kost med, ligge inntil på sofaen osv.. 

• Liker 3
Skrevet

Etter reaksjonen din å dømme så lurer jeg på hvilken virkelighet du lever i?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Peaches skrev:

Herlighet, skjerp deg! Eieren har tydeligvis innsett at hunden trenger mer enn det hun kan gi, og vil omplassere den. Verre er det med de som tviholder på hunder de ikke kan ta vare på. Eieren her er jo faktisk ansvarsfull. Man kan lese seg så mye man vil opp på raser, men man kan aldri forutse hvordan hunden blir. Siden du er en bedreviter burde du vite såpass.

TS her, takk! Regnet med at jeg ville få noen sånne svar. Men jeg vil som du sier kun det beste for hunden. Jeg KAN jo beholde henne for min egen del, men mistenker at hun vil få det bedre hos disse menneskene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i lignende situasjon. En krevende hund jeg trodde jeg var godt forberedt på, men som jeg virkelig føler meg dum for å ha valgt, til tross for aaaalt det fine som ble sagt om foreldrene og alle valpene i kullet. Jeg føler ikke jeg klarer å gi hunden det den trenger, og går med dårlig samvittighet hele tiden.

Så hadde jeg funnet noen som var villig til å ta på seg hunden min hadde jeg gjort det, TS. Jeg føler ikke en krevende rase vil bli ordentlig lykkelig hvis han/hun ikke får bruke sine ferdigheter og energi. Jeg tipper det alltid vil være noe som gnager inni hunden, noe den vil, ønsker, bare MÅ gjøre... Men som den ikke kan.

Hunder lever veldig korte liv sammenlignet med oss. Å gi hunden et så godt liv som mulig de få årene de har her tenker jeg blir det beste. Vårt savn vil vi klare å komme over, da vi har all mulig hjelp vi måtte ønske. Mens en hund har ingen psykolog, kompis eller internett å snakke med. Og i løpet av 12-18 år er alt over likevel. Og da tenker jeg at deres behov kommer først. :) 

Anonymkode: e326a...ace

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som om omplassering er beste løsning. Du har ikke tid til hund og burde ikke gå til anskaffelse av en mindre hunderase heller. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, bare omplasser henne.

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hei!

Jeg har en 2 år gammel tispe av krevende rase (brukshund med høyt aktivitetsnivå).

Oppdretter forsikret meg om at hennes hunder var godt egnet som familie- og turhunder, så lenge de fikk litt hodebry. Og det går stort sett fint. Hunden er veldig rolig og virker fornøyd inne, men ute har hun MYE energi , og jeg sliter til tider med å kontrollere draing og gjeting. Jeg går stort sett en times tur hver dag, pluss et par kortere turer og litt trening. Selv om hun virker fornøyd når vi er inne, er jeg usikker på om jeg gir henne nok, og det gir meg dårlig samvittighet. Jeg bor i leilighet uten hage. Er utrolig glad i hunden, men føler vel at jeg ikke burde ha valgt en så stor og krevende rase, til tross for hva oppdretter sa. 

Nå har det seg sånn at noen bekjente kunne tenkt seg å ta over hunden. De bor på landet med stooor hage, har en annen hund fra før, (min er supersosial og elsker å leke) og ønsker å bruke hunden til turer, diverse trening osv. Dette er folk som virkelig bryr seg om hundene sine, og inkluderer dem i livet sitt. Jeg tenker nå på om hun ville blitt mer lykkelig der, eller om hun vil savne "hjem" siden det er det eneste hun kjenner til og er vant med. Hun er imidlertid en glad og vennlig hund som fort blir fortrolig med nye mennesker. 

Hva ville dere ha gjort? Hva tror dere vil gjøre hunden lykkeligst? 

Har du hatt hund før?

Hvor gammel er hunden?

Har DU lyst til å gi henne bort? Hun vil ha det best der noen vil ha henne, og der de har tid til  henne selvsagt.

Det høres ut for meg som om du ikke får kontakt med hunden ute, og har kanskje ikke trent noe særlig på det? "Mye energi" kan også være stress, og at alle inntrykkene ute blir overveldende for henne,  hun vet ikke hva hun skal gjøre først eller hvordan hun skal rekke over alt det spennende. Derfor kan det være en idè å trene på kontakt på turer, og selvsagt på å gå pent i bånd og andre lydighetsøvelser.

En annen ting er alder, om hunden din nå er unghund, 1-2.5 år gammel, så kan hyperaktiviteten ute være et utslag av det. Hunden min var slik når hun var unghund men nå er hun veldig rolig. Vi har også trent mye kontakt, jeg hadde også problemer med å holde henne da hun har mye jakthund i seg. Hun var overalt og dro noe veldig, men nå er hun en helt annen hund. Hun har også alltid vært veldig rolig inne, og hun får omtrent den samme aktiviteten som din hund. Blanding av schæfer, leonberger og vizsla, så leonbergeren roer henne ned en del vil jeg tro. Mulig din er mer aktiv, men det at den er rolig inne sier meg at den kanskje ikke mangler så mye aktivitet.

Anonymkode: 9f07d...3bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åja, nå så jeg hvor gammel hun var :) Hun kan helt klart være i unghundstadiet fortsatt.

Anonymkode: 9f07d...3bc

AnonymBruker
Skrevet

Kikk gjerne på finn og merk deg alder på hunder som omplasseres. Rundt to år :)

Jeg ville tenkt meg godt om, og ikke bare gitt opp hunden nå som den er "ung og dum" 

Anonymkode: f4993...0ac

AnonymBruker
Skrevet

Prøv mer hodetening. Timer med tur om dagen vil gjøre null og nada med hundens aktivitetsnivå om den ikke får trent hjernen sin daglig.

Anonymkode: 1cf61...d6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du skal omplassere den så synes jeg også du skal gjøre der gradvis, først en helg også en uke. Du aner ikke hvordan hun vil reagere i det nye hjemmet, selv om det oå papiret høres perfekt ut. Kanskje blir det mye slossing og uvennskap med de andre hundene, kanskje får hun mye tid utendørs men ender opp med å stå å pive fordi hun helst vil inn og ligge i sofaen for å få kos..

gresset er ikke alltid grønnere. Bruk tid på omplasseringen og vurder underveis hvor bra dere synes det går. 

Har gitt bort hund selv, da til noen som hadde passet den flere ganger når vi reiste bort, så det ble en form for gradvis tilpassing. 

Lykke til :) 

Anonymkode: c14ab...dd5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er bra at du selv ser at dette ikke går. Det er mange eiere som beholder dyr de ikke har mulighet til å gi det livet de trenger, da er det mye bedre å omplassere. Det er jo supert at du kjenner noen som kan ta over hunden, begyn gjerne med at hunden er der en dag, så en helg, osv. Da blir det hjemmet kjent og overgangen vil bli mildere. 

Anonymkode: b828a...500

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bra at du ser at dette ikke går. Jeg hadde gitt henne vekk til vennene dine. Neste gang du skal hund så er det kanskje lurt å lese seg opp på rasene og ikke kjøpe en brukshund med mindre du skal bruke den til noe. Om du ikke har sauer så kjøper man ikke gjeterhund. Veldig useriøs oppdretter som selger deg en brukshund og sier at den er rolig og ikke som rasen egentlig er. 

Jeg har en miniatyrhund, selskapsrase og min hund på 2 kg får samme aktivitet som din hund. Min hund er en rolig og avbalansert hund fordi hun får nok trim og hodebry. Men jeg kan ikke skjønne at en time tur om dagen skal holde til en brukshund. 

Om du noen gang skal ha hund igjen anbefaler jeg at du tenker på hva du kan tilby hunden. Om du ikke kan tilby hunden trekk så kjøper du ikke husky, om du ikke kan tilby hunden jakt så kjøper du ikke jakthund. Dumt når folk bare velger rase etter utseende og deretter blir sjokka når hunden faktisk krever noe. Jeg kjøpte meg liten hund fordi jeg vet at jeg ikke kan tilby den flere timer tur hver dag og fjellturer hver helg. Jeg bor i blokk uten hage. Tenk litt neste gang. Fint at du ser at den ikke har det optimalt hos deg da. 

Anonymkode: 9ee31...fe4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...