Gå til innhold

Uforsvarlig å drikke alkohol som fostermor? hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er 17 år og ble i starten av juli akuttplassert i et beredskapshjem på andre siden av landet. Damen som har ansvaret for meg er enslig og litt oppi årene. Jeg har nok å streve med og trygge rammer er derfor veldig viktig for meg. Uforutsigbarhet gjør fort ting vanskelig.

Beredskapsmor har nå drukket flere dager på rad. En av de første dagene spurte hun om det var greit om hun tok seg en halv øl, og det hadde jeg ikke noe i mot. Problemet er bare at hun ikke klarer å begrense seg. Det går gjerne både en, to, tre, fire elr fem glass vin. For meg føles det veldig utrygt. Jeg er ikke redd for at hun skal gjøre meg noe, men føler hun blir annerledes, utilgjengelig og avvisende. Dette gjør at jeg hver dag møter kvelden med spenning. Kveldene blir ekstra vanskelig da jeg må face flashbacks alene da jeg så gjerne skulle ønske en trygg voksen kunne trøstet meg.

Hun har jo i prinsippet et oppdrag på vegne av staten, og er det da innafor å gjennomføre det i beruset tilstand? Det er ikke så ille at hun sjangler og ikke klarer å gå, men nok til at min tillit til henne har blitt visket vekk nå som jeg egentlig trenger den som aller mest.

Noen som har noen gode råd til en desperat jente?

Anonymkode: bff48...902

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke greit, da jeg bodde i fosterhjem ble jeg plassert hos en familie hvor moren var alkoholiker. Hun drakk vodka fra en kaffekopp, om morgenen osv. Sifra til barnevernet, fosterhjem/beredskapshjem skal ta hensyn til barnet/ungdommen i har i hus. 

Anonymkode: 9eda5...e51

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke greit, da jeg bodde i fosterhjem ble jeg plassert hos en familie hvor moren var alkoholiker. Hun drakk vodka fra en kaffekopp, om morgenen osv. Sifra til barnevernet, fosterhjem/beredskapshjem skal ta hensyn til barnet/ungdommen i har i hus. 

*de har i hus. 

Gjest BearMama
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg er 17 år og ble i starten av juli akuttplassert i et beredskapshjem på andre siden av landet. Damen som har ansvaret for meg er enslig og litt oppi årene. Jeg har nok å streve med og trygge rammer er derfor veldig viktig for meg. Uforutsigbarhet gjør fort ting vanskelig.

Beredskapsmor har nå drukket flere dager på rad. En av de første dagene spurte hun om det var greit om hun tok seg en halv øl, og det hadde jeg ikke noe i mot. Problemet er bare at hun ikke klarer å begrense seg. Det går gjerne både en, to, tre, fire elr fem glass vin. For meg føles det veldig utrygt. Jeg er ikke redd for at hun skal gjøre meg noe, men føler hun blir annerledes, utilgjengelig og avvisende. Dette gjør at jeg hver dag møter kvelden med spenning. Kveldene blir ekstra vanskelig da jeg må face flashbacks alene da jeg så gjerne skulle ønske en trygg voksen kunne trøstet meg.

Hun har jo i prinsippet et oppdrag på vegne av staten, og er det da innafor å gjennomføre det i beruset tilstand? Det er ikke så ille at hun sjangler og ikke klarer å gå, men nok til at min tillit til henne har blitt visket vekk nå som jeg egentlig trenger den som aller mest.

Nei, det er ikke greit. Si ifra til saksbehandleren din. Hun burde aldri vært fostermor.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men tror ikke egentlig hun er alkoholiker. Hun virker veldig profesjonell på dagtid, snill og grei. Men det hjelper ikke når jeg går og bærer et sinne mot henne. Viser det selvfølgelig ikke. Lurer liksom på når det er over streken. Hvis jeg sier i fra så vil jeg at jeg skal bli flyttet, hvis ikke synes jeg det er bedre og bare late som ingenting. Ser liksom fra meg at hun kun får en advarsel dersom det komme frem, og selv om hun mot formodning dropper å drikke har jeg ikke flere sjanser å gi henne slik at hun får gitt meg den omsorgen jeg trenger:)

Skrevet

Er det noen som vet om det er nulltoleranse for alkohol som forelder i et beredskapshjem elr fosterhjem for den saks skyld.

Er ett elr to glass innafor?
Beredskapshjem skal jo være trente til å håndtere barn og ungdom som er i krise.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke nulltoleranse, det gjelder samme regler som ellers: sunn fornuft og bruk magefølelsen. Man må selvfølgelig være ekstra sensitiv mtp at man kanskje ikke kjenner barna så godt, og mtp at barna kanskje har en litt annerledes bagasje. 

Anonymkode: 5f013...653

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke nulltoleranse, det gjelder samme regler som ellers: sunn fornuft og bruk magefølelsen. Man må selvfølgelig være ekstra sensitiv mtp at man kanskje ikke kjenner barna så godt, og mtp at barna kanskje har en litt annerledes bagasje. 

Det er jeg litt nysgjerrig på. Du vet nok sikkert mer enn meg, men vil de samme reglene gjelde for et traumatisert barn som sliter med å stole på folk som alle andre barn som kanskje har et bedre utgangspunkt? uten sammenligning forøvrig. Når man jobber som beredskapsmor er man jo i jobb 24/7, det skal være enda tettere oppfølging enn i et vanlig fosterhjem. Hvis det er ok å yte den jobben i beruset tilstand ville det ikke da vært greit å komme på en kontorjobb i beruset tilstand da også?🤔

• Liker 1
Skrevet

Skjønner at det kan være litt vanskelig, men kan du ikke bare prøve å si at du har tenkt deg litt om og funnet ut at det likevel ikke er så greit for deg at hun drikker, og at du håper at det er ok for henne.

Da regner jeg med hun kommer til å spørre litt hvorfor det forandret seg, og da tror jeg det vil være en vekker for henne om du sier det du skriver i HI. Mange tenker nok at de er rolige og koselige på utsiden etter 4 glass rødvin, og det kan være greit med en påminner om at man faktisk kan virke avvisende og utilgjengelig. 

Jeg velger å tro at denne damen bare ikke ser seg selv uten ifra. Håper du greier å snakke med henne og kan fortsette å være hos henne, om det ellers er greit å være der! 

Klem 

• Liker 7
Skrevet

Si det på en fin måte. "Jeg kjenner at jeg blir ukomfortabel når du drikker, greit at vi heller har et alkoholfritt hjem?"

Sier hun nei må du bare varsle og komme deg vekk. Da har hun et problem.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg litt nysgjerrig på. Du vet nok sikkert mer enn meg, men vil de samme reglene gjelde for et traumatisert barn som sliter med å stole på folk som alle andre barn som kanskje har et bedre utgangspunkt? uten sammenligning forøvrig. Når man jobber som beredskapsmor er man jo i jobb 24/7, det skal være enda tettere oppfølging enn i et vanlig fosterhjem. Hvis det er ok å yte den jobben i beruset tilstand ville det ikke da vært greit å komme på en kontorjobb i beruset tilstand da også?🤔

Nei, det er jo nettopp det jeg sier; at man skal bruke magefølelsen og sensitiviteten. Hvis man da får vite at dette barnet har negative erfaringer med rusede foreldre/omsorgspersoner så tror jeg set naturlige vil være å holde seg unna alkohol så lenge barna var i nærheten. Det avhenger av situasjonen, og hva det enkelte barnet har opplevd. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noe så jævli uprofesjonelt!! Dette er på ingen måte greit. Drikke mange dager på rad? Ville tatt bilder/video så du har bevis. Så er du sikker på at du blitt trodd når du sier fra til barnevernstjenesten. 

Anonymkode: 3a3fa...c6c

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Det er ikke ok, du må fortelle dette til barneverntjenesten. det er ikke lov å være beruset når man har beredskapshjembarn boende.

Anonymkode: 693dd...3f3

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke greit. Du skal kunne få leve i trygge, ordnede forhold med edrue voksne.

Anonymkode: deb42...b54

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ok, du må fortelle dette til barneverntjenesten. det er ikke lov å være beruset når man har beredskapshjembarn boende.

Anonymkode: 693dd...3f3

Takk for svar! Er dette noe du tror elr vet? Hvis du har litt peil på feltet; vet du om det r god nok grunn til å bli flyttet? Liker meg ikke her, men tør ikke si i fra i tilfelle de ikke vil flytte meg, da vil d bare føles verre. Men dersom det faktisk ikke r lov i det hele tatt å være beruset i beredskapshjem nøler jeg ikke med å si i fra.

Føler vel også et samfunnsansvar her hvor jeg uansett vil måtte kunne si fra, hva om en 5-åring blir plassert etter meg, det kunne jeg ikke levd med. Men vet ikke om jeg bør vente til etter oppholdet elr ikke.... synes dette er svært utfordrende.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er IKKE greit. 

Anonymkode: 7a1f6...e3b

• Liker 2
Gjest Boxee
Skrevet

Jeg er kommende fostermor, og synes overhodet ikke det er greit. Dersom du er usikker på h ordan det vil bli håndtert kan du jo ringe inn anonymt å forhøre deg hva de bruker å gjøre i slike situasjoner. Men kan ikke skjønne det dersom de ikke flytter deg når de har fått slik info. Høres helt uakseptabelt ut. Håper det ordner seg for deg :)

Skrevet
Akkurat nå, Boxee skrev:

Jeg er kommende fostermor, og synes overhodet ikke det er greit. Dersom du er usikker på h ordan det vil bli håndtert kan du jo ringe inn anonymt å forhøre deg hva de bruker å gjøre i slike situasjoner. Men kan ikke skjønne det dersom de ikke flytter deg når de har fått slik info. Høres helt uakseptabelt ut. Håper det ordner seg for deg :)

Takk for svar og supert tips! Det hadde jeg ikke tenkt på:)

AnonymBruker
Skrevet

Som fosterbarn skal du få tildelt en tilsynsfører som skal være «din» person og snakke på dine vegne. Har du hørt noe om dette? Tilsynsfører (som ikke jobber i barnevernet, men er en helt uavhengig person) kan evt ta opp dette med barnevernet dersom du synes det blir for vanskelig å gjøre det selv.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som fosterbarn skal du få tildelt en tilsynsfører som skal være «din» person og snakke på dine vegne. Har du hørt noe om dette? Tilsynsfører (som ikke jobber i barnevernet, men er en helt uavhengig person) kan evt ta opp dette med barnevernet dersom du synes det blir for vanskelig å gjøre det selv.

Virker ikke som det funker slik i beredskapshjem. Skal i vanlig fosterhjem fra høsten av og da vet jeg at det er slik. Men skulle gjerne fått snakket med de som har plassert meg her fordiom og. De gangene jeg har snakket med de som jobber i barnevernet i den byen jeg befinner meg i nå har jeg kun snakket med dem SAMMEN med beredkspasmor. Så vet ikke om jeg hadde turt heller da, men fikk i hvert fall ikke muligheten til å si noe vondt om henne da hun sto å hørte på

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...