Gå til innhold

Hva er det med barnebursdag og poser med smågodt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mulig at det er jeg som ikke er inne i hva som er "vanlig" - og hvorfor. Men hva er det med barnebursdager og utdeling av poser med snop når vi skal dra hjem? Er det jeg som er "vrang" og ikke vet hva som er "vanlig", når vi ikke har pleid å ha det i våre bursdager? Jeg blir like forbauset hver gang vi får det - og det begynner faktisk å bli noen ganger nå. Jeg skjønner rett og slett ikke helt poenget. Nå har vi 2 bursdager som skal feires snart, så hvis noen kunne være så snill å hjelpe en uvitende mor med dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det er blitt vanlig kotyme de senere år at barna får med seg en liten gave hjem fra bursdagsselskap. Gjerne en pose smågodt som du skriver om.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er blitt vanlig kotyme de senere år at barna får med seg en liten gave hjem fra bursdagsselskap. Gjerne en pose smågodt som du skriver om.

Gjest Anonymous
Skrevet

Når jeg var lita fikk man snopet I bursdagen, ikke når man skulle hjem. Jeg skjønner ikke helt hva unger skal med snopet når de går hjem.

Men jeg skjønner at det er blitt mer og mer vanlig. Vi får se hva som skjer innen jeg skal ha barneselskap, jeg er jo barnløs enda, men jeg synes egentlig det er en uting. Ungene får i seg nok sukker og søtsaker i selskapet, om de ikke skal får med seg snopepose hjem midt i uka også.

Gjest happyending
Skrevet

Da jeg var liten fikk vi alltid en liten godtepose i bursdagsselskaper.. Det var aldri mye, kanskje for en tier hver.. Vi brukte å se en tegnefilm i selskapene, og det var til tegnefilmene vi fikk den.. Eller så hadde vi fiskedam hvor alle fikk fiske en godtepose hver..

At folk får den i døra når de går hjem er ganske rart syns jeg..

Skrevet

Det er da den som holder bursdagen som bestemmer. Hvis verten har lyst til å dele ut godteposer så gjør han/hun det, samme hva du måtte mene om den saken. Så får du evt holde barnet ditt unna disse bursdagsselskapene, skjønt det tviler jeg på at du ville gjort. Vi fikk da godteposer i bursdag som liten, det var da ikke noe problem. Det er ikke så mange bursdager i løpet av et år at det gjør noe. Det skal være lov å kose seg av og til også.

Skrevet

Skjønner heller ikke hva de skal med godtepose når de skal hjem?Det er jo i bursdagen ungene skal kose seg ikke etter?Mange barn tåler ikke mye sukker, så jeg syns det er lite omtenksomt av foreldre som sender med barna godteposer hjem. Skal de ligge og knaske på godteriet i sengen da?

Er som å sende med folk en flaske vin, når de går hjem fra fest!!!

Gjest lilletroll
Skrevet

Er enig i at til syvende og sist er det jo den som holder bursdagen som bestemmer, men jeg ville synes at det var mer naturlig om godteposen kom i løpet av selskapet, og ikke etterpå. Er det en lørdag ville det vært greit for meg med godtepose hjem, men ellers ville jeg nok sagt til min lille datter at "den sparer vi til lørdag, vennen" Synes det er en uting med godterier i hytt og gvevær, men er enig i at i et bursdagsselskap er det lov å kose seg litt ekstra.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Når jeg var lita fikk man snopet I bursdagen, ikke når man skulle hjem. Jeg skjønner ikke helt hva unger skal med snopet når de går hjem.

Men jeg skjønner at det er blitt mer og mer vanlig. Vi får se hva som skjer innen jeg skal ha barneselskap, jeg er jo barnløs enda, men jeg synes egentlig det er en uting. Ungene får i seg nok sukker og søtsaker i selskapet, om de ikke skal får med seg snopepose hjem midt i uka også.

himmel og hav, hvor ofte tror du barna er i bursdagsbesøk i løpet av et helt år? gjør det noe at de får i seg litt ekstra sukker noen ganger i året? beklager, men det der blir overhysteri, men meg om det. :wink:

Skrevet

Vi har en 8-åring i hus, og jeg har vært med å organisere noen bursdager for ham.

Vi har alltid godteposer, fordi om vi har godteri i en skål, blir det krig om å få i seg mest mulig før de andre tar det.

Ofte blir det slik at barna får det med seg når de går. Men det er ikke hensikten. Det er bare det at 2-3 timer går utroooolig fort, og ofte rekker barna knapt å leke mellom pølser, kaker, gaveåpning og - altså - godteposer. Da blir det litt sånn - "oj - et kvarter igjen - frem med godtepostene" (som selvsagt poden har vært med å pakke, og gjerne vil dele ut).

Tror vi skal kutte enten kakene eller godteposene i år jeg. Når jeg skriver her ser jeg hvor sprøtt det eg. er - gutta vil jo bare få sparke fotball og leke i fred egentlig...

Gjest Madam Felle
Skrevet
Skjønner heller ikke hva de skal med godtepose når de skal hjem?Det er jo i bursdagen ungene skal kose seg ikke etter?Mange barn tåler ikke mye sukker, så jeg syns det er lite omtenksomt av foreldre som sender med barna godteposer hjem. Skal de ligge og knaske på godteriet i sengen da?

Er som å sende med folk en flaske vin, når de går hjem fra fest!!!

Det er ikke alle som går rett hjem til sengs :wink:

Det kan skje mye i selskapet, og derfor kommer godteriposen på slutten. Veldig mange barn klarer ikke å spise den opp heller, og tar den da med seg hjem.

Gjest porselen
Skrevet

Jeg for min del har nå kuttet ut godteposene, jeg har i stedet en skål med godteri så får ungene forsyne seg etterhvert. Og merkelig nok så er det alltid godteri igjen i skålen.

Da ungene var mindre syntes de det var gøy å fiske opp posene, eller jeg laget en skattejakt hvor de skulle lete etter posene. Jeg la lapper rundt omkring og involverte naboer osv. for at ungene skulle ringe på der og synge en sang for å få neste spor.

Men nå synes de det er like greit med godteskål, ble ofte noen sure miner fra enkelte som ikke hadde fått samme farge på kjærligheten sin som venninnen eller kompisen, og så likte de ikke ditt og ikke datt.... men i en skål med mye rart finner alle noe de liker.

Gjest Pjusk
Skrevet

Vi hadde godtepose i et par bursdager som ble fisket i fiskedam. Grunnen til at dette ble gjort sent i bursdagen var pga at man først skulle spise pølse, så kake og så godteriposen.

Jeg har sluttet helt med det, da jeg synes det er unødvendig. Men det er alltid enkelte unger i bursdagene her som synes det er rart at vi ikke har godteposer og som spør etter det.

Hva andre gjør, får være deres sak. Min yngste var i bursdag i går og fikk med seg godtepose hjem. helt greit for min del, selv om jeg ikke ser nødvendigheten i det.

(Dessuten kan det skape litt konflikt hjemme blant søsken når en har både vært i bursdag og fått med godtepose, mens den andre har ingenting... Men dette er selvfølgelig mitt problem og ikke noe jeg laster bursdagsbarnets foreldre)

Skrevet

Ungene synes jo det er kjempegøy å fiske etter godteposene da! Vi pleier alltid å ha det i bursdagen vi :) Av og til blir det sånn at det blir på slutten rett og slett fordi vi ikke har rukket det før. Og på en bursdag synes jeg foreldre må regne med at ungene får i seg litt sukker. Om de ikke ønsker det får de heller gi beskjed.Men det er iallefall gøy å lage en lek i samband med snopeposene.

-Charmina

Gjest lilletroll
Skrevet
Og på en bursdag synes jeg foreldre må regne med at ungene får i seg litt sukker. Om de ikke ønsker det får de heller gi beskjed.

-Charmina

Og det tror jeg foreldrene gjør også, men det som er gjengangstonen her er jo at en ønsker at det holder seg I bursdagen, og ikke fortsetter ETTER....

Det er nå mitt synspunkt i allefall.

Når det gjelder skattejakt eller fiskedam etter posene høres dette ut som en god og morsom idè.

Gjest Anonymous
Skrevet

Selvsagt anser jeg det som normalt at unger får i seg sukker i løpet av en bursdag, men jeg ser ikke nødvedigheten av å ha det med hjem I TILLEGG. Var det jeg skrev.

forøvdrig: "hvor mange bursdager blir det i løpet av et år da"? Vel, vet ikke hvor mange unger nå til dags går i selskap til jeg, men vi gikk til "alle jentene i klassen", og det blir jo frot et i måneden i snitt, i alle fall. I tillegg til selskap til venner utenom klassen, og ikke minst alle søskenbarna og naboungene. Blir fort en del selskap av det. I min verden i alle fall.

Men selvsagt er det opp til den som arrangerer selskapet. Jeg kan jo likevel ha min mening, selv om jeg ikke arrangerer barneselskap enda :)

Skrevet

En gang min sønn kom fra bursdag hadde han fått et Donald blad! Bursdagsbarnet hadde invitert alle i klassen (19 stk). Alle barna hadde fått Donaldblad.... Det hadde jeg ALDRI hatt råd til! Det blir jo 589 kroner!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (Sist jeg såg så kostet Donald 31,-) De hadde også fått pølser, pizza, kaker, muffins, chips, brus, is og godterier!! Den bursdagen må ha kostet en formue!!!!

Hos oss er det vanlig med pølser, kake og gele. I tillegg en tegnefilm med tilhørende godtepose. En gang hadde vi indianerbursdag. Alle skulle ha fjær på hodet, (Skrev det på invitasjonene. Ingen drakt, det hadde blitt for dyrt for alle). Først var det gaveåpning, så satt alle seg på puter på gulvet oppå en grønn presenning med et bål i midten. (Dette var på høsten. Hadde det vært sommer hadde vi kanskje laget en tipi ute i hagen og feiret birsdagen der) Bålet hadde jeg klippet ut av orange og gul papp, og hadde en lampe i midten. Etter spisingen skulle alle indianerne "innvies" med krigsmaling. Dete synes de var kjempestas!!! Etter at den enkelte hadde blitt innviet med maling og et "Ugh", fikk de godtepose som "premie". Så var det film til de ble hentet. Sønnen min glemmer aldri den bursdagen!!!

Et tips til dere som vil gjøre noe spesielt...

Hilsen CeeCee!

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg hadde tenkt å kutte ut godteposen i min gutts 8 års dag.

Resultatet var at gutten gruet seg til besøket fordi vi var så kipe...

Og jeg gav etter... :oops:

Ikke lett å skille seg ut på en slik måte for et barn.

Så dette ble nok en av mine berømte kamelsvelginger... :wink:

Mayamor

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg er litt motstander av denne godteposeutdelingen, særlig fordi jeg ønsker å begrense inntaket av godteri til selve festen.

Dersom en av ungene har med seg en pose hjem legges den i skapet til nærmeste lørdag.

Sist vi hadde bursdag her kjøpte jeg inn over hundre kjærligheter på pinne, som jeg la i en stor skål. Jeg hadde bare disse kjærlighetene, pluss potetgull, sjokoladekake og popcorn. Ungene var kjempefornøyd, en av dem sa med et stort smil:

slipper vi å spise pizza og pølser først?? :ler:

Det skal sies at dette var en gjeng med femten tiårsgamle jenter.

Skrevet

Så en bursdag per mnd + 4 lørdager, det blir snop 5 ganger i mnd. Er det så mye da? Jeg er sikker på at alle dere her spiser snop oftere enn dette. Hvis man vet at det blir en bursdagsfeiring i mnd må det da være mulig å begrense hverdagsgodtespisingen ellers i mnd slik at ungene kan få kose seg med denne godteposen uten at det skal være så farlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...