AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #1 Skrevet 14. juli 2018 Først av alt så vet jeg at det ikke finnes noe endelig svar på dette, men kunne gjerne trengt et råd eller to. Jeg begynner i min første jobb etter endt utdannelse nå i august. Hadde i utgangspunktet tenkt å bo sammen med ei venninne, men det ser ut som at det ikke lar seg gjøre likevel. Så alternativene mine er dermed å enten flytte inn i kollektiv med fremmede eller å flytte inn i 2-roms alene. Å bo alene er jo betydelig dyrere (finner ingenting som ser OK ut til under 12k), men deilig å slippe å bo med fullt av folk. Samtidig er jeg redd for å bli litt ensom, hehe. På en annen side så vet jeg at jeg kommer til å tilbringe myye tid på jobb. Hva ville dere gjort? Er det galskap å betale 12K i leie som enslig? Tjener 450k i året (men blir mye overtid som kommer på toppen) Anonymkode: 3081d...010
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #2 Skrevet 14. juli 2018 Jeg hadde levd som student (kollektiv,buss,matplan) i et år og spart differansen. Det er ihvertfall det jeg og samboeren gjør. Anonymkode: 5c567...186 6
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #4 Skrevet 14. juli 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde levd som student (kollektiv,buss,matplan) i et år og spart differansen. Det er ihvertfall det jeg og samboeren gjør. Anonymkode: 5c567...186 Ja det er sikkert fornuftig, men også veldig kjipt, hehe. Anonymkode: 3081d...010
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #5 Skrevet 14. juli 2018 Jeg ville leid meg en hybel/1. roms leilighet med eget bad og kjøkkenkrok. Anonymkode: 4b696...235 3
Atea Skrevet 14. juli 2018 #6 Skrevet 14. juli 2018 Just now, AnonymBruker said: Jeg ville leid meg en hybel/1. roms leilighet med eget bad og kjøkkenkrok. Anonymkode: 4b696...235 I Oslo er det ofte dyrt, cirka titusen i mnd. Hvis man ikke er heldig og leier av private, men de leier ofte ut til studenter. Tror jeg ville bodd i kollektiv, og funnet et bra kollektiv. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #7 Skrevet 14. juli 2018 Jeg fant 2-roms til 9000 kroner i mnd inkludert alt som er veldig OK. Det er ikke i sentrum og jeg må kjøre til jobb, men jeg ønsket heller ikke å bo i sentrum. Etter å ha bodd i kollektiv i 6 år er det greit å ha noe alene. Man trenger virkelig ikke være sosial hele døgnet heller. Det er nok for meg å være på jobb hele dagen i tillegg til å besøke/få besøk av venner og kjæreste i snitt annenhver dag Anonymkode: 9572c...baa
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #8 Skrevet 14. juli 2018 9 minutter siden, Atea skrev: I Oslo er det ofte dyrt, cirka titusen i mnd. Hvis man ikke er heldig og leier av private, men de leier ofte ut til studenter. Tror jeg ville bodd i kollektiv, og funnet et bra kollektiv. Jeg ville aldri bodd i Oslo, men bodd utenfor og pendlet inn. Anonymkode: 4b696...235 1
annebanane Skrevet 14. juli 2018 #9 Skrevet 14. juli 2018 Finner jeg egen bolig til under 10000kr/mnd prioriterer jeg å bo alene som jeg foretrekker, og holde meg omtrentlig til det som var studentbudsjettet for å spare en del i måneden. Viss ikke blir det kollektiv med 1-2 andre i samme situasjon for å spare mye første årene. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #10 Skrevet 14. juli 2018 Jeg bodde i kollektiv første året som nyutdannet, og var sjeleglad da jeg kunne flytte for meg selv. Resten av kollektivet hadde en helt annen døgnrytme og var i paprtymood en onsdag, men jeg skulle tidlig opp hver dag og likte å kunne slappe av hjemme etter en hektisk dag. Kjipt å komme hjem til skittent kjøkken og masse folk, eller bli holdt våken av vors når du skal tidlig opp. Deilig å bo alene! Vil anbefale deg å sette inn annonse sel på finn/hybel.no, da er det godt mulig at du får tilbud fra noen som vil ha en abreidstaker med noral døgnrytme fremfor en student. Du trenger vel heller ikke bo midt i sentrum? Flytt utenfor der det går kollektiv mot arbeidsplassen og lev heller som student på andre områder som mat og shopping. Anonymkode: e9c8c...ac5 1
Gjest Reputation Skrevet 14. juli 2018 #11 Skrevet 14. juli 2018 (endret) Jeg ville også flyttet inn i kollektiv og spart. Det er fort 4000-6000kr i prisforskjell, og på 12 måneder så blir det en god sum. Målet bør jo være å kunne kjøpe sitt eget etterhvert Endret 14. juli 2018 av Reputation
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #12 Skrevet 14. juli 2018 Bodde på samme sted som da jeg studerte (liten 1-roms). Er veldig glad for at jeg gjorde det fremfor å leie noe dyrt bare fordi jeg jobbet. Etter å ha vært student er det så lett å tenke at man automatisk får det kjemperomslig, men så glemmer man jo lett at man må betale betydelig mer skatt, betale ned studielån, månedskort blir dyrere uten studentrabatt også videre. Anonymkode: 67acd...f3e 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #13 Skrevet 15. juli 2018 Hadde bodd i kollektiv. Jeg gjorde det i et år for å få rimeligere leie slik at jeg fikk nedbetalt gjeld fortest mulig. Hendte seg at det var fest der en fredags kveld, det var lite kult når jeg hadde steinvakt og ikke var hjemme før 23.30 og skulle opp igjen kl 06.00 fordi jeg hadde tatt på meg tidligvakt. Men som regel dro de ut så jeg fikk sove. Men det var virkelig verdt det så lenge man finner noen man går over ens med. Anonymkode: e12a5...3d1 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #14 Skrevet 15. juli 2018 Bo billig, men forsøk å finn et kollektiv hvor alle jobber fulltid. Ble nyutdannet fjor, og flyttet i kollektiv. Når alle jobber er det mye lettere, jeg har ikke hatt noen problemer i alle fall. Synes faktisk det er ganske koselig å bo i kollektiv... Det kan også hjelpe om du finner et kollektiv uten felles stue eller med veldig liten felles stue - da blir det vanskelig å ha fest i kollektivet. Og uansett så har vel de fleste kollektivet regler om at det f.eks. skal være stille kl 23. Anonymkode: a02ad...b13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå