Gå til innhold

Lar dere barna leke med plastelina ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei jeg syns det blir så mye rot når barna leker med plastelina. De må enten sitte ved spisebordet eller sofabordet når barna leker med den. De leker kanskje i max 20 min og så må jeg ta resten av jobben. Den sitter  fast i teppe og hjørner. Griser med den på sofaen og på klære. Uffff blir helt gal. Hvordan er det med dere andre?

Anonymkode: d8eed...ae3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, de sitter ved spisebordet og må hjelpe til å pakke sammen og vaske når de er ferdige. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Det blir søl med vannmaling, tegning (de yngste), matlaging og stort sett alt de gjør som ikke omhandler leker i plast eller tre. 

De spiser også tidlig selv og får styre koppen selv tidlig. Det blir mye søl, men de lærer jo av det. Og har glede av å mestre.

Mine elsker såpebobler, plastelina og hjelpe til på kjøkkenet. Jeg hater alt det der pga vask og søl, men jeg lar dem styre med det. 

Anonymkode: 11403...151

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar barna leke med plastelina, men har gått til innkjøp av voksduk, og de må sitte ved bordet og holde plastelinaen på duken om de vil leke med den. Denne duken bruker vi også som underlag ved maling eller andre formingsaktiviteter som kan bli litt sølete. Duken er lett å tørke av, og i og med at den ikke blir brukt til noe annet gjør det ikke så mye om det henger igjen litt plastelina eller maling/lim på den :) I tillegg må de hjelpe til med opprydningen. Nå vet ikke jeg hvor gamle barna dine er, men kanskje det kunne være en idé å legge den bort litt og la de få leke med den igjen når de er litt eldre? Da vil det bli mindre søl og de forstår at de må være påpasselige og hjelpe til med opprydding.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både når jeg har passet andres barn, og da jeg var barn selv, har vi brukt voksduk på bordet, og barna sitter der mens de leker. Da jeg var liten hadde vi et lite sett med stoler, bord og benk til oss barna, mener å huske at jeg, og spesielt mine småsøsken, brukte å sitte der - da kunne man sitte og leke for seg selv om det var ønskelig.

Kan ikke huske de helt store problemene med kliss og søl - da ville nok mamma tatt grep timelig kjapt :fnise:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en egen voksduk som blir brukt til grisete aktiviteter som maling og playdoo. De må hjelpe til med å rydde alt før de får gå fra bordet. Har det kun på kjøkkenet, så slipper man gris i sofa og sånt. Har vært streng fra ganske tidlig på at de må rydde det vekk selv, og at det blir tatt bort om de griser eller kaster det rundt seg. Duken brettes bare sammen, så blir lite gris egentlig. 

Anonymkode: bbc2c...251

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

lar dere en 2 åring leke med plastelina?

Anonymkode: d8eed...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Kjøper ikke sånt griseri, de får leke med det i barnehagen.

Anonymkode: 358af...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk leke med det hjemme da jeg var lita. Hadde voksduk og voksforkle, og så fikk jeg ikke leke med det andre steder enn på duken på bordet. 

Anonymkode: eb0f9...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg. Lager til og med plastelina selv til dem. De må sitte ved spisebordet og vi har på en voksduk etterpå. Vi har ikke teppe på gulvet under spisebordet, så om noe havner på gulvet kan vi bare feie det opp etterpå. Det eneste jeg passer på er å fjerne rester som sitter inni plastelina-utstyret, det sitter gjerne bom fast når det har stivnet. 

De får lov til å male, lage slim og holde på med hobbyprosjekter også. Men det gjøres altså ved kjøkkenbordet og ikke i sofaen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det blir mye søl, men det er helt greit, sånn er det noen ganger. De må sitte på kjøkkenet og det som faller på gulvet lar vi bare ligge litt og da er det helt tørt og enkelt å koste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er i hvert fall mange her som ikke vet hva plastilina faktisk er. Plastilina tørker bl.a ikke inn slik at det lar seg koste opp. 😂 Man kan heller ikke lage plastilina selv. Plastilina stivner ikke så det sitter ikke bom fast noe sted.

Anonymkode: c645f...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er i hvert fall mange her som ikke vet hva plastilina faktisk er. Plastilina tørker bl.a ikke inn slik at det lar seg koste opp. 😂 Man kan heller ikke lage plastilina selv. Plastilina stivner ikke så det sitter ikke bom fast noe sted.

Jeg tenker på denne typen maxresdefault.jpg

Det lager jeg ved å varme opp vann, mel, salt og kaliumhydrogentartrat i en kjele til det kommer til sammen til en deig. Farger den med gelekonditorfarger. 

Dersom dette ikke er plastelina og det er noe annet som heter plastelina som er masse søl med, så kan jeg anbefale å gå over til denne typen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Zinatara skrev:

Jeg tenker på denne typen maxresdefault.jpg

Det lager jeg ved å varme opp vann, mel, salt og kaliumhydrogentartrat i en kjele til det kommer til sammen til en deig. Farger den med gelekonditorfarger. 

Dersom dette ikke er plastelina og det er noe annet som heter plastelina som er masse søl med, så kan jeg anbefale å gå over til denne typen. 

Det der er ikke plastilina. Plastilina er det ikke søl med i det hele tatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er plastelina det samme som jeg kalte modellkitt i min barndom?

Anonymkode: ba80b...198

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja

De får leke med magisk sand og mye annet rart og, men da på lekerommet. Der har vi krittmaling på det meste og voksduker på bord og gulv for lettere rengjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om play dough ikke er plastelina, hvor kjøper man plastelina? 

TS: Har aldri hørt om barn som får holde på med formingsaktiviteter på sofabordet, så kanskje du kan starte der.

Endret av Sol79
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker plastelina, play doh og andre navn på ulike typer modelleringskitt om hverandre. Jeg vet godt det ikke er det samme, men det bryr jeg meg faktisk ikke om. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...