Gå til innhold

Hjelp ! Rips og bringebær-syltetøy oppskrift med fremgangsmåte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei jeg vil plukke rips og bringebær men fryseren er full så jeg må konservere og lagre på et annet vis. 

Har dere forslag ? 

Det må gjøres skikkelig så det kan lagres lenge, mørkt og kaldt. Dvs at det må kokes og sikres at det ikke kommer mugg feks. Skal settes i glasskrukker m skrulokk.

jeg må ha skikkelig steg for steg fremgangsmåte og oppskrift. 

Syltetøy og saft. 

Takk :) 

ja kan Google men foreløpig ikke funnet det jeg leter etter så derfor prøver jeg her. 

Anonymkode: 65725...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg kokte bringebærsyltetøy for noen dager siden. Jeg gjorde dette: satt på steikovnen på 150 grader, (100 er nok) og steriliserte glass som alt var vasket i oppvaskmaskinen der. Så kokte jeg opp ca 500 g bær, og tilsatte 1/4 pakke syltepulver og ca 200 g sukker (smakte det litt til fordi en visstnok ikke trenger like mye sukker når en bruker syltepulver da syltepulveret skal være konserverende nok alene). Tok så glassene ut av ovnen, og fylte opp til randen ca for å ha minst mulig luft på toppen og skrudde på lokk. Jeg kan ikke garantere for fremgangsmåten (aldri gjort det før) men jeg fulgte denne videoen på NRK (Lars Barmen). Han steriliserte glassene i kokende vann, men fikk tips om at man kunne sette dem i ovnen også og syns det var enklere.  

https://www.nrk.no/video/PS*77882

Anonymkode: de718...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kokte bringebærsyltetøy for noen dager siden. Jeg gjorde dette: satt på steikovnen på 150 grader, (100 er nok) og steriliserte glass som alt var vasket i oppvaskmaskinen der. Så kokte jeg opp ca 500 g bær, og tilsatte 1/4 pakke syltepulver og ca 200 g sukker (smakte det litt til fordi en visstnok ikke trenger like mye sukker når en bruker syltepulver da syltepulveret skal være konserverende nok alene). Tok så glassene ut av ovnen, og fylte opp til randen ca for å ha minst mulig luft på toppen og skrudde på lokk. Jeg kan ikke garantere for fremgangsmåten (aldri gjort det før) men jeg fulgte denne videoen på NRK (Lars Barmen). Han steriliserte glassene i kokende vann, men fikk tips om at man kunne sette dem i ovnen også og syns det var enklere.  

https://www.nrk.no/video/PS*77882

Anonymkode: de718...55f

Tusen takk for svar skal prøve etter hvert. :)

Anonymkode: 65725...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...