Gå til innhold

Fuglehund

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi er fortsatt på tenkestadiet ang. hundekjøp, og valget er vel mer eller mindre kokt ned til at vi vil ha en fuglehund, til å bruke på jakt på rype, til turkamerat generelt sett, og som min joggekompis (hvis den vil, da). Men så var det det med rasevalg.

Irsksettere er nydelige, det samme er gordonsettere, men jeg har inntrykk av at de ikke akkurat er de smarteste, og at de blir sent modne. Personlig er jeg også skeptisk fordi de virker rastløse (og det kan stresse meg, som er litt rastløs selv). En annen kandidat som frister, er korthåret vorsteh, men egner denne seg for førstegangskjøpere (som regner med å bruke masse tid på hunden)?

Innspill om de aktuelle rasene (ingen andre, pliis, det gjør valget enda verre)?

(for ordens skyld: vi HAR sjekket ut canis.no, ulike hundeforum (ikke aktive nok), hundebok osv, men personlig erfaring er fint å få).

Videoannonse
Annonse
Gjest Ninakanin
Skrevet

Settere generelt er "vims", men de er ikke dumme. Hold deg vekke fra avis-annonser, da vet du ikke hva hund du får, verken angående jaktegenskaper eller gemytt (rolig inne, aktiv ute, ikke aggresiv eller nervøs osv..). Ta deg tid til å sjekke ut IS, GS og KV sine klubbsider, og finn en gooood kennel. Jeg skal kjøpe ny hund om 1-3 år, og jeg har allerede funnet oppdretter og står på valpeliste. Jeg skal ha hund fra Kennel Zettertjärn i Sverige :)

Jeg har irsk setter, og det er en nydelig rase. De er glade hunder, og elsker å ligge på rygg i sofaen hele dagen, for så å løpe som en gaaaaaal når de får løpe løs i skogen :) Er lette å fornærme. Si at de lukter vondt, og du år en hund som ikke gidder å se på deg mer den dagen! :ler:

Gordon setter er ganske lik IS'en, men her er det om mulig ennå viktigere å finne en god oppdretter. Rasen har blitt veldig populær de siste årene, og det har ført til en del dårlig avl. Har blitt en del små og pistrete hunder, noen er agressive, noen er nervøse og gnager seg gjennom huset ditt, noen funker ikke på jakt i det hele tatt. Så ender du opp med GS, så vær veeeeeldig flink med forarbeidet ditt!!! En hund lever i bortimot 14 år, og skal man i tillegg bruke den på jakt er det utrolig trist om man får en dårlig hund fordi man hadde det litt for travelt og falt for et kull som gjerne ikke var det beste å velge valp fra...

Ellers er GS lik IS i gemytt. Setterene vokser sent, de blir sent modne, alle tre variantene. Er spesielt vanskelige fra 10mnd-alderen og frem til de er 1,5 år. Da blir man fort sprø! Og så plutselig så er det som om de bestemmer seg for å oppføre seg voksent, og det er en vakker staselig hund som er med deg på tur :)

Lykke til med valget, det er flotte hunder du har bestemt deg for, alle tre!! (jeg har ikke erfaring med vorstere, men de er flotte :) )

Gjest Gjesta
Skrevet

Din IS er vel gammel nå, men hva slags aktiviteter er den blitt brukt/blir den brukt til? Jeg er litt nysgjerrig, rett og slett...

Jeg er også litt skeptisk til vims, siden jeg kan ha samme tendens selv, men kanskje lange løpeturer sammen med hunden kan bøte på det for begge to? :ler:

Skrevet

Vi har en GS tispe på syv år nå.

Jeg vet at IS har kommet veldig dårlig ut på tester på IQ, uten at jeg vet noe mer enn det om den saken.

Jeg anbefaler gjerne GS som er en herlig rase. Den er utrolig snill og tålmodig, både med andre dyr og med mennesker. De er litt kraftigere og tyngre i kroppen enn IS og ES. Dette gjør at den ikke løper like langt avgårde og like fort. Dette ser jeg som en soleklart fordel. GS liker også best å jakte nærmere fører enn de andre rasene.

Inne er GS rolige og stille. De er ikke stressete i det hele tatt. Du kan selvsagt bruke alle rasene også til trekk og kløv f.eks utenom jaktsesong. GS er en super tur og jaktkamerat og jeg ville ikke valgt noen av de andre setter rasene fordi de er generelt mer stressete.

Når det gjelder vorhster vil jeg IKKE anbefale deg denne rasen. Den blir vedlig lett stressete og aggresiv. Jeg vet jo at det er unntak selvfølgelig, men alle jeg har kjent som har valgt denne rasen har fått store problemer med sin hund.

Lykke til med valget, og fortell oss hva det falt på :wink:

Gjest Ninakanin
Skrevet

Hehe, du med en GS burde vite hvorfor IS har kommet dårlig ut i "IQ"-testen. De testet et knippe hunder fra de forskjellige gruppene, og testen bestod av ting som en collie mestrer perfekt, men som ikke er ideell trening for en fuglehund... Så testen går ikke på intelligens egentlig, men lærevillighet. Og der er fuglehunder som sagt en smuuule annerledes enn andre raser ;)

Hvor har du det fra at IS'ere er mer stresset enn de andre setterene? Ble litt nysgjerrig der!

Ellers er jeg enig i at GS er en flott hund og et bra valg, lilith!!

Skrevet

Hehe, ok Ninakanin. Som jeg skrev lenger oppe, så vet jeg ikke noe mer om den saken med at IS har kommet dårlig ut i IQ tester. Personlig så tror jeg ikke at noen hunder er dumme sånn uten videre.

Når det gjelder mer stressete så skrev jeg ikke bare IS, jeg skrev "de andre setter rasene". Det er kun noe jeg har erfart med venner som har hatt disse type hund, kontra min egen erfaring med våre GS. Har hatt to stk.

GS er herlig ja, og det er helt sikkert de andre også på sin måte :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med en dalmis ? Lettere å trene, glad i aktivitet og mindre vimsete.

Gjest Gjesta
Skrevet
På jakt?!?! :hoho:
Jeg har hørt rykter om at ENKELTE få dalmatinere kan brukes på jakt, men i mine øyne er de mer som en slags får i ulveklær; ser ut som jakthund, men er mest sofagris (nothing for me).
Gjest Ninakanin
Skrevet

Ja men hallohallo, i såfall må det bli som apportør, og det er jo vel og bra, men du skulle jo ha jakthund til rypejakt. Og der er jo liksom hele poenget med fuglehundene at de tar stand...

Gjest Ninakanin
Skrevet

Det ble for meg som å foreslå en bulldog liksom :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet

:hoho:

Jeg måtte bare forsvare stakkaren, da vet du. Men jeg lurer egentlig litt på om det går an å bruke Vanish på flekkene til dalmatineren? *vaskerentogfint* :klø:

Gjest Anonymous
Skrevet

Alle setterne er nydelige, synes jeg, her jeg bor nå er det "vanligst" å ha engelsk setter, ellers har jeg erfaring med venner og familie som har gordon settere. Fine engelsk settere er kjempebra hunder, men jeg har inntrykk av at de virker ganske selektive i hva de vil høre... kan jo ha med oppdragelsen å gjøre, da. Huseier der vi bodde sist hadde to engelsk settere som var veldig hyggelige, dog ganske vimsete og litt nervøst frekke - kom blant annet ubedt inn i leiligheten vår, men styrtet ut straks vi så på dem. Hehe. De ble brukt til jakt.

De to gordon setterne jeg har kjent har vært VELDIG forskjellige - den ene slik som Smidja beskriver, og ganske høyreist og "hesteaktig" (på en positiv måte), den andre en merkelig liten hund - valpeaktig sosialt, ganske uforutsigbar i reaksjonsmønster (hilse på gjester er feks enten veeeldig spennende, eller så våkner han ikke i det hele tatt av ringeklokke og besøk), virker ikke så veldig smart... Dessuten har han allergiproblemer. Han er også brukt noe til jakt, tror han er "helt grei", men i motsetning til den førstnevnte gs markererer (?) han ikke på fugl "av seg selv". Driver ikke med jakthund selv, så jeg vet ikke helt hva som er bra eller dårlig her...

Uansett - viktig å sjekke oppdrettere og andre folks erfaringer, ja.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Du jeg tror faktisk de er vannfaste!! :ler:

Men joda, skulle du bare hatt en turkamerat er jo dalmatiner sikkert kjempekjekk, men det ble litt feil i denne sammenhengen her liksom :tunge1:

Du lurte på hva jeg har brukt hunden til, og jeg svarte aldri! Vel, han har hofteproblemer, så han har aldri kunnet bli brukt slik som en frisk fuglehund kan. Han var med på et par lange fjellturer da han var yngre, men ellers har han vært en koselig sofahund som ligger fint og sover heeeeeeele dagen og så storkoser seg på tur :) Det der "vims"-greiene viser seg gjennom situasjoner som "Se pusen!! Se pusen!!!" og så er pusen rett foran ham, men han springer den andre veien... :ler:

Men min neste hund skal trenes til rypejakt, og da skal jeg som sagt ha en GS. Klarer nok ikke å ha en IS rett etter gamlingen, blir nok litt sårt siden han er så spesiell og er min første hund... Men jeg kommer nok til å ha en IS senere i livet!

Gjest Gjesta
Skrevet

Takk for innspill :) Nå er det nok minst ett år til eventuelt hundekjøp kan realiseres for vår del, blant annet må vi flytte til noe mer spiselig enn blokkleilighet i toppetasjen av en høyblokk (ser for meg at jeg lærer valpen å ta heisen ned for å tisse :ler:).

Jeg er, som sagt, redd for å få en altfor vimsete og rastløs hund, fordi jeg personlig trenger en mer rolig hund; derfor tenker jeg KV. Men GS høres også ut som et godt valg. Sambo, derimot, er roen selv, så for ham har det liten betydning.

Til syvende og sist er det vel litt tilfeldigheter og hjertet som styrer valget, når man har sirklet inn et par-tre raser.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Hundene er ikke rastløse inne, der kjemper de om plassen i sofaen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...